به نام خدا
اساسنامه انجمن علمی گفتاردرمانی ایران
فصل اول- كليات
ماده1-به استناد مصوبه دويست و شصت و دومين جلسه مورخ 7/8/1370 شوراي عالي انقلاب فرهنگي و آيين نامه مربوطه و تصويب كميسيون موضوع ماده 4 مصوبه فوق كه من بعد به اختصار كميسيون ناميده مي شود انجمن علمي گفتاردرماني بر اساس مواد آتي تشكيل مي گردد كه در سطور بعد به اختصار "انجمن" ناميده مي شود.
ماده2- انجمن صرفا در زمينه هاي علمي̨تحقيقاتي̨تخصصي و فني مربوطه فعاليت مي نمايد و اعضاي آن به نام انجمن حق فعاليت سياسي يا وابستگي به احزاب سياسي را ندارند.
ماده3- انجمن غير انتفاعي بوده و از تاريخ تصويب كميسيون و ثبت در اداره ثبت شركت ها داراي شخصيت حقوقي است و رئيس هيات مديره آن نماينده قانوني انجمن مي باشد.
ماده4- مركز انجمن در شهر تهران آدرس: اوين بلوار دانشجو- خيابان كودكيار دانشگاه علوم بهزيستي و توان بخشي است و شعب آن مي تواند در هر منطقه از كشور تشكيل شود̨در ضمن روند تشكيل شعب انجمن طبق مصوبه و با نظر هيات مديره انجمن مركزي و تحت نظارت آنها خواهد بود.
ماده5- انجمن داراي تابعيت ايراني است.
ماده6- انجمن از تاريخ تصويب اين اساسنامه براي مدت نامحدود تشكيل مي شود و ملزم به رعايت قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
فصل دوم- شرح وظايف و اهداف
ماده7- به منظور نيل به اهداف مذكور در ماده 2 اساسنامه انجمن̨اقدامات و فعاليت هاي زير را به عمل خواهد آورد.
1-7- ايجاد ارتباط علمي̨فني̨تحقيقاتي̨آموزشي و تبادل نظر بين محققان̨متخصصان و ساير كارشناساني كه به نحوي در شاخه هاي گوناگون رشته مرتبط با انجمن فعاليت دارند.
2-7-همكاري با وزارت بهداشت̨درمان و آموزش پزشكي و دانشگاه ها و موسسات آموزشي و پژوهشي و نيز ساير سازمان هايي كه به نحوي با فعاليت هاي انجمن مرتبط هستند در برنامه ريزي امور آموزشي̨پژوهشي̨بهداشتي و درماني
3-7- تعامل و همكاري با مراجع ذيصلاح در زمينه بازنگري و ارزشيابي برنامه هاي آموزشي و بهداشتي درماني̨موسسات آموزشي و سطح علمي دانش آموختگان مقاطع مختلف علوم پزشكي
4-7-ارائه خدمات آموزشي̨علمي̨فني و پژوهشي بر اساس ضوابط مربوطه
5-7-ترغيب و تشويق دانشمندان̨̨پژوهشگران و دانشجويان در پيشبرد فعاليت هاي علمي̨پژوهشي و آموزشي̨بهداشتي و درماني
6-7-تهيه و تدوين و انتشار نشريات علمي̨آموزشي
7-7-برگزاري گردهمايي هاي آموزشي و پژوهشي̨آموزش مداوم در سطوح ملي و بين المللي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور
8-7-فراهم كردن زمينه مناسب جهت انجام پژوهش هاي علمي مرتبط با رشته مربوطه بخصوص از طريق تشويق و ترغيب متخصصين جوان
9-7-مشاركت در تشكيل شوراي انجمن هاي علمي گروه پزشكي ايران و برنامه ريزي امور مرتبط با آن
10-7-جلب حمايت نهادهاي بين المللي براي انجام فعاليت هاي علمي̨پژوهشي در عرصه ملي و در چارچوب ضوابط جاري كشور
11-7-تشكيل كميته هاي تخصصي در شاخه هاي مختلف گفتار و زبان با مشاركت ساير متخصصان مرتبط با رشته گفتاردرماني
فصل سوم- عضويت
ماده8- عضويت در انجمن به طرق زير مي باشد:
1-8-عضويت پيوسته: هيات موسس انجمن و كليه افرادي كه حداقل داراي درجه كارشناسي در رشته گفتاردرماني باشند مي توانند طبق ضوابط مذكور در اين اساسنامه به عضويت انجمن درآيند.
2-8- عضويت وابسته: افرادي كه حائز شرايط زير باشند مي توانند به عضويت انجمن درآيند:
دانشجويان گفتاردرماني و دانش آموختگان رشته هاي توان بخشي (شنوايي شناسي̨كاردرماني̨فيزيوتراپي̨ارتوپدي فني و بينايي سنجي)̨رشته هاي تخصصي پزشكي(مغز و اعصاب̨گوش و حلق و بيني̨روانپزشكي و متخصص پروتز)̨روانشناسي( روانشناسي مشاوره̨باليني و كودكان استثنايي)̨و كليه افرادي كه بنا به تشخيص هيات مديره انجمن مرتبط با رشته گفتاردرماني باشند.
3-8-عضويت افتخاري: شخصيت هاي ايراني و خارجي كه مقام علمي̨فرهنگي و اجتماعي آنان حائز اهميت خاص باشد و يا در پيشبرد اهداف انجمن كمك هاي موثر و ارزنده اي نموده باشند مي توانند به عضويت افتخاري پذيرفته شوند.
تبصره1- اعضاي وابسته مي توانند با احراز شرايط و تصويب هيات مديره به عضويت پيوسته برگزيده شوند.
تبصره2-اعضاي پيوسته انجمن بايستي شرايط هيات موسس و هيات مديره مذكور در ماده 7 آيين نامه نحوه تشكيل و شرح وظايف كميسيون را دارا باشند.
ماده9-هر يك از اعضاي انجمن سالانه مبلغي را كه ميزان آن توسط هيات مديره تعيين و به تصويب مجمع عمومي خواهد رسيد به عنوان حق عضويت پرداخت خواهد كرد.
تبصره1-پرداخت حق عضويت هيچگونه حق و ادعايي را نسبت به دارايي انجمن براي عضو ايجاد نخواهد كرد.
تبصره2-ملاك تعداد اعضاي پيوسته هر انجمن تعداد ثبت نام شدگان همان سال خواهد بود و لذا افرادي مجاز به شركت در انتخابات هيات مديره هستند كه حق عضويت مصوب همان سال را پرداخت نموده و برگ شركت در جلسه مجمع عمومي و انتخابات را دريافت كرده باشند.
ماده10-عضويت در انجمن در يكي از موارد زير خاتمه مي يابد:
1-10-استعفاي كتبي عضو
2-10-عدم پرداخت حق عضويت سالانه در مهلتي كه هيات مديره تعيين مي نمايد.
3-10-زوال يكي از شرايط عضويت و نيز محكوميت قطعي در هيات هاي بدوي و عالي انتظامي سازمان نظام پزشكي و نظام هاي مرتبط با ساير رشته ها به محروميت موقت يا دائم از اشتغال به حرف پزشكي يا ساير حرفه هاي مرتبط است.
تبصره1-مدت تعليق عضويت معادل مدت محروميت از اشتغال به حرف پزشكي و ساير حرفه هاي مرتبط است.
تبصره2-تصميم نهايي راجع به عدم پذيرش و نيز خاتمه عضويت پس از اطلاع و تاييد نظارت بر عملكرد انجمن بر اساس موضوع بند 7 ماده 3 آيين نامه نحوه تشكيل و شرح وظايف كميسيون خواهد بود.
فصل چهارم-اركان انجمن
ماده11-انجمن داراي اركان زير است:
1-11-مجمع عمومي
2-11-هيات مديره
3-11-بازرس
الف-مجمع عمومي
ماده12-مجمع عمومي از گردهمايي اعضاي پيوسته انجمن به دو صورت زير تشكيل مي گردد:
1-12-مجمع عمومي عادي كه هر سال يك بار تشكيل مي شود و به امور جاري انجمن رسيدگي مي كند و نيز مي تواند از جهت نوبت و حسب ضرورت زودتر تشكيل گردد.
2-12-مجمع عمومي فوق العاده كه در مواقع ضروري براي انجام اصلاحات لازم در اساسنامه و يا اتخاذ تصميم در خصوص انحلال انجمن تشكيل مي شود و نتيجه تصميمات آن در خصوص اصلاح و تغيير اساسنامه و انحلال انجمن پس از تصويب كميسيون قابل اجرا خواهد بود. مجامع فوق العاده به دعوت هيات مديره يا بازرس يا يك پنجم از اعضاي پيوسته تشكيل مي گردد.
3-12-اولين جلسه مجمع عمومي عادي با درخواست هيات موسس پس از موافقت اوليه انجمن از كميسيون و حداكثر ظرف شش ماه با درج آگهي در يكي از روزنامه هاي كثيرالانتشار تشكيل خواهد شد.
تبصره1-جلسات مجمع عمومي عادي و فوق العاده هر يك با حضور حداقل نصف به علاوه يك اعضاي پيوسته رسميت مي يابد و در مجامع عمومي فوق العاده تصميمات با دو سوم آرا خواهد بود.
تبصره2-چنانچه حد نصاب لازم براي تشكيل جلسات مجمع عمومي عادي و فوق العاده بدست نيايد به فاصله يك ماه از تاريخ جلسه اوليه نسبت به دعوت مجدد به همان نحو با ذكر نتيجه دعوت قبلي اقدام مي شود در اين صورت مجمع با هر تعداد از اعضاي حاضر تشكيل خواهد شد.
ماده13-وظايف مجمع عمومي عادي به شرح زير مي باشد:
1-13-استماع گزارش هيات مديره و بازرس و رسيدگي و اتخاذ تصميم نسبت به گزارش فعاليت هاي سالانه انجمن
2-13-اتخاذ تصميم نسبت به ترازنامه و بودجه انجمن و ميزان حق عضويت
3-13-انتخاب و يا عزل هيات مديره
4-13-انتخاب يك نفر از اعضا به عنوان بازرس اصلي و يك نفر علي البدل
5-13-تصويب كليه آيين نامه ها و ضوابط اجرايي مورد لزوم براي پيشبرد امور انجمن به پيشنهاد هيات مديره
6-13-تعيين روزنامه كثيرالانتشار براي انتشار آگهي هاي انجمن
تبصره-در كليه جلسات مجامع عمومي نماينده مذكور در تبصره 1 ماده 10 آيين نامه نحوه تشكيل و شرح وظايف كميسيون جهت حضور در جلسه دعوت خواهد شد. در صورت عدم حضور نماينده كميسيون جلسه رسميت نخواهد يافت.
ب—هيات مديره
ماده14-اعضاي هيات مديره مركب از 7 نفر است و 2 نفر به عنوان عضو علي البدل انتخاب مي شوند.اعضاي مذكور در جلسه مجمع عمومي عادي هر 3 سال يك بار با راي مخفي از ميان اعضاي پيوسته انجمن كه حداقل داراي درجه كارشناسي ارشد گفتاردرماني باشند انتخاب خواهند شد و عضويت در هيات مديره افتخاري است.
تبصره1-افزايش تعداد هيات مديره با پيشنهاد هيات مديره و تصويب مجمع عمومي و تاييد نهايي كميسيون خواهد بود.
تبصره2-جلسات هيات مديره حداقل هر يك ماه يك بار تشكيل مي شود و با حضور دو سوم اعضا رسميت مي يابد و تصميمات با اكثريت آراء حاضرين خواهد بود.
ماده15-هيات مديره در اولين جلسه يك نفر رئيس̨يك نفر نايب رئيس و يك نفر دبير و يك نفر خزانه دار با راي كتبي اكثريت اعضاي هيات مديره انتخاب مي نمايد. در ضمن آيين نامه داخلي هر انجمن در جلسات هيات مديره مشخص و به تصويب خواهد رسيد.
تبصره1-رئيس انجمن و دبير انجمن بيش از دو دوره متوالي نمي توانند به سمت يكي از اين دو مسئوليت انتخاب شوند.
تبصره2-رئيس هيات مديره مسئول اداره امور جاري انجمن و مجري كليه مصوبات هيات مديره و نماينده قانوني و شخصيت حقوقي انجمن در نزد مراجع مختلف خواهد بود.
تبصره3-كليه اوراق تعهدآور با امضاي رئيس هيات مديره و امضاي خزانه دار و مهر انجمن و نامه هاي رسمي اداري با امضاي رئيس هيات مديره و در غياب او نايب رئيس خواهد بود.
تبصره4-چنانچه هر يك از اعضاي هيات مديره 3 جلسه متوالي و يا 5 جلسه متناوب بدون دليل موجه (به تشخيص هيات مديره) در جلسات شركت ننمايد مستعفي شناخته خواهد شد.
تبصره5-در صورت استعفا و بركناري و يا فوت هر يك از اعضاي هيات مديره عضو علي البدل براي مابقي دوره عضويت به جانشيني وي تعيين خواهد شد.
ماده16-هيات مديره موظف است ظرف حداكثر چهار ماه پيش از پايان تصدي خود نسبت به فراخواني مجمع عمومي و انتخاب هيات مديره جديد با حضور نماينده كميسيون اقدام و بلافاصله نتايج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومي براي بررسي به كميسيون ارسال نمايند.
تبصره-هيات مديره قبلي تا تاييد هيات مديره جديد از سوي كميسيون̨مسئوليت امور انجمن را برعهده خواهد داشت.
ماده17-وظايف و اختيارات هيات مديره
1-17-دعوت مجامع عمومي عادي و فوق العاده
2-17-اجراي تصميمات متخذه در مجامع عمومي
3-17-تشكيل جلسات سخنراني و گردهمايي هاي علمي̨فني و پژوهشي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور
4-17-تهيه ضوابط و مقررات و آيين نامه هاي اجرايي
5-17-تهيه گزارش سالانه فعاليت هاي انجمن براي ارائه به مجمع عمومي
6-17-تهيه ترازنامه و ارائه آن به مجمع عمومي
7-17-قبول هدايا و كمك هاي مالي براي انجمن
8-17-پيشنهاد اصلاحات و تغييرات در اساسنامه به مجامع عمومي
9-17-اداره امور انجمن در چارچوب مفاد اساسنامه
10-17-تشكيل كميته هاي اجرايي و تخصصي مختلف و تعيين نوع فعاليت و نظارت برآنها
11-17-انتخاب و معرفي نمايندگان انجمن به مجامع علمي داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات كشور
12-17-اقامه دعوي كليه اشخاص حقيقي و حقوقي و دفاع از دعاوي كه عليه انجمن اقامه مي شود در تمام مراجع و مراحل دادرسي با حق تعيين وكيل و توكيل غير
13-17-اتخاذ تصميم نسبت به عضويت انجمن در مجامع داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور
14-17-پيشنهاد انحلال انجمن به مجمع عمومي فوق العاده
ج-بازرس
ماده18-انجمن داراي يك نفر بازرس اصلي و يك نفر علي البدل خواهد بود كه هر 3 سال يك بار در جلسه مجمع عمومي عادي با راي مخفي اعضاي پيوسته انتخاب خواهند شد
ماده19-وظايف بازرس به شرح زير است:
1-19-بررسي كليه اسناد و مدارك مالي انجمن و تهيه گزارش براي ارائه به مجمع عمومي
2-19-بررسي گزارش سالانه هيات مديره اعم از مالي و غيرمالي و تهيه گزارش از عملكرد انجمن و ارائه به مجمع عمومي
3-19-گزارش هرگونه تخلف هيات مديره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومي
4-19-دعوت از مجمع عمومي فوق العاده در موارد ضروري
ماده20-شركت بازرس در جلسات هيات مديره بدون حق راي مجاز است و در هر زمان مي تواند اسناد و دفاتر مالي انجمن را از هيات مديره مطالبه و مورد بررسي قرار دهد.
ماده21-در پايان هر سال مالي رياست هيات مديره گزارش فعاليت هاي سالانه انجمن و ترازنامه مالي آن را حداقل 45 روز قبل از تشكيل اولين جلسه مجمع عمومي سالانه براي تاييد در اختيار بازرس قرار خواهد داد.
فصل پنجم-منابع مالي انجمن
ماده22-منابع مالي انجمن عبارت است از:
1-22-حق عضويت اعضا
2-22-از محل هدايا و كمك ها
3-22-درآمد حاصل از فعاليت هاي آموزشي̨پژوهشي و فني و انتشاراتي
4-22-حمايت هاي مالي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي
فصل ششم-موارد انحلال انجمن
ماده23-در صورت درخواست هيات مديره يا بازرس و يا يك سوم اعضاي پيوسته مجمع عمومي فوق العاده به هر دليل انجمن منحل مي گردد.
ماده24- مجمع عمومي فوق العاده كه تصميم به انحلال انجمن مي گيرد در همان جلسه نسبت به انتخاب هيات تسويه و تعيين مدت ماموريت آن اقدام خواهد كرد.
ماده25-هيات تسويه در جلسات ساليانه مجمع عمومي فوق العاده انجمن گزارش اقدامات خود را ارائه مي نمايد.
تم عمليات تسويه بايد به تصويب مجمع عمومي فوق العاده برسد و در روزنامه رسمي و يكي از جرايد كثيرالانتشار آگهي شود و مراتب به كميسيون اعلام گردد.
تبصره-باقيمانده دارايي هاي انجمن پس از وضع ديون و مخارج و تصويب هيات تسويه و نيز اطلاع كميسيون به يكي از موسسات آموزشي تحقيقاتي كشور اهدا خواهد شد.
اين اساسنامه مشتمل بر 6 فصل و 25 ماده و 18 تبصره در تاريخ 27/4/88 به تصويب مجمع عمومي موسس رسيد.
هيات موسس: خانم ها آقا رسولي̨دكتر تهراني̨مهري̨سليماني̨شيرازي و آقايان قرباني و خاتون آبادي
کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.
طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان