مقدمه
در راستاي اجراي ماده 7 از اساسنامه انجمن علمی کاردرمانی ایران (که در سطور بعد به اختصار انجمن نامیده می شود) که به تصویب مجمع عمومی رسیده است، آیین نامه تشکیل و نحوه اداره شعب استانی انجمن به شرح زیر تصویب می گردد.
ماده 1- به منظور تقویت ارتباط دوجانبه هیئت مدیره و اعضاء و بر اساس ضرورت شعب استانی انجمن با تاکید بر فعالیتهاي علمی تشکیل می شوند.
ماده 2 - اهداف، فعالیت ها و شرح وظایف شعب و کمیته هاي مربوطه بر اساس اساسنامه، آیین نامه انظباتی، کلیات و آیین نامه کمیته هاي انجمن و مصوبات هیئت مدیره می باشد.
فصل اول - اهداف
ماده 3– تسهیل در راه گسترش فعالیتهاي علمی و ارتقاء سطح علمی اعضاء در سطح کشور
ماده 4– افزایش و گسترش آخرین تجارب کلینیکی، نو آموزي و باز آموزي در سطح کشور
ماده 5- تشویق و ترغیب مستمر اعضاء به لزوم توجه بیشتر به دانش روز کاردرمانی
ماده 6- ایجاد تسهیلات جهت مشارکت و حضور اعضاء در فعالیتهاي علمی
ماده 7– پیگیري و اجراي مصوبات هیئت مدیره انجمن در شعب
ماده 8– تقویت و تسریع ارتباط هیئت مدیره با کاردرمانگران هاي سراسر کشور
ماده 9 - انعکاس پیشنهادات ، دیدگاه ها و مشکلات کاردرمانگران ها به هیئت مدیره انجمن
ماده 10 - نظارت انجمن بر عملکرد اعضاء در سطح کشور
ماده 11 - آگاهی و مشارکت انجمن در تصمیم گیري هاي مسئولین اجرائی سازمان ها در استان ها
فصل دوم – نحوه تشکیل شعب
ماده 12. در هر استان يك شعبه كه با نام انجمن علمي کاردرمانی ايران (شعبه نام استان) ناميده مي شود، با تصويب هيئت مديره انجمن تشكيل مي گردد و همين نام در سربرگ ها و مكاتبات چاپ مي شود.
ماده 13. تعداد اعضاي هيئت مديره شعب 3 يا 5 يا 7 نفر عضو اصلي، يك نفر بازرس و يك يا دو نفر عضو علي البدل مي باشد.
تبصره 1. تعداد اعضاي هيئت مديره در استان هایي كه تا 30 نفر کاردرمانی عضو انجمن داشته باشند 3 نفر، بين 30 تا 70 نفر 5 نفر و بيش از 70 نفر، 7 نفر خواهد بود.
تبصره 2. درشعبي كه اعضاي هيئت مديره 3 نفر باشند يك عضو علي البدل و درشعبي كه اعضاي هيئت مديره 5 يا 7 نفر باشند دو نفر به عنوان اعضاي علي البدل انتخاب مي شوند.
ماده 14. انتخابات شعب با درخواست كتبي حداقل 10 نفر از اعضاي انجمن ساكن در استان و پس از تصويب هيئت مديره انجمن در مجمع عمومي استان انجام مي شود.
ماده 15. دوره خدمت هيئت مديره شعب تا پایان دوره فعالیت هیئت مدیره انجمن مي باشد.
ماده 16. انتخابات شعبه در هر دوره پس از انتخابات هيئت مديره انجمن برگزار می گردد.
ماده 17. پس از تصويب هيئت مديره انجمن، تاريخ و محل انتخابات هيئت مديره شعب حداقل 15 روز قبل اطلاع رساني خواهد شد.
ماده 18. انتخابات شعب با حضور نماينده تام الاختيار انجمن رسميت يافته و با نظارت دو نفر از اعضاي حاضر كه از سوي شركت كنندگان پيشنهاد و به تصويب حاضرين مي رسند برگزار مي گردد.
ماده 19. جلسه انتخابات با حضور نصف به علاوه يك اعضاي انجمن در استان رسميت مي يابد.
تبصره 1. تعداد اعضاي انجمن در هر استان قبل از انتخابات تعيين و به نماينده تام الاختيار انجمن به طور كتبي اعلام مي گردد.
ماده 20. در صورتي كه در جلسه نخست تعداد حاضرين به حد نصاب نرسد، جلسه بعد حداقل با فاصله پانزده روز برگزار مي گردد و با هر تعداد اعضاي شركت كننده رسميت خواهد يافت.
ماده 21. در جلسه انتخابات فهرست كاملي از کاردرمانگران حاضر عضو انجمن كه به امضای يكايك آنها رسيده باشد تهيه خواهد شد.
تبصره1. کاردرمانگران غير عضو انجمن حق شركت در انتخابات و كانديد شدن جهت هيئت مديره شعب را ندارند. اين افراد چنانچه فرم رسمي عضويت را تكميل و به همراه مدارك به نماينده انجمن تحويل نمايند مي توانند در انتخابات شركت كنند. افراد مذكور نمي توانند كانديداي هيئت مديره يا بازرس شوند.
تبصره2. امضای افراد غير عضو در صورت جلسات شعب اعتبار ندارد.
ماده 22. در انتخابات شعب نام بازرس به طور جداگانه در برگ راي قيد شود.
ماده 23. فهرست حاضرين جلسه به همراه صورتجلسه انتخابات كه به امضای نماينده تام الاختيار انجمن و ناظرين رسيده باشد و همچنين صورتجلسه نخست هيئت مديره شعبه جهت تاييد نهايي به انجمن ارسال مي گردد.
تبصره 1. در تصميمات هيئت مديره شعب، بازرس و اعضاي علي البدل حق راي ندارند.
ماده 24. پس از تایید نهایی انتخابات، هيئت مديره شعبه در اولين جلسه بعد از انتخابات يك نفر مسئول شعبه، يك نفر دبير و يك نفر خزانه دار با راي مخفی اكثريت اعضاي هيئت مديره انتخاب خواهند کرد.
ماده 25. هيئت مديره انجمن در اولين جلسه، صحت انتخابات شعبه را بررسي و نتيجه را كتباً به شعبه اعلام خواهد كرد.
ماده 26. در صورتی که اقدامات هر یک از شعب استانی مغایر با اهداف مندرج در اساسنامه یا آیین نامه داخلی انجمن باشد، هيئت مديره انجمن در لغو احكام هر يك از اعضاء هيئت مديره شعبه و یا انحلال شعبه در هرزمان مختار خواهد بود.
ماده 27. چنانچه هر يك از اعضای هيئت مديره سه جلسه متوالی يا 5 جلسه متناوب غيبت غير موجه با تشخيص مسئول شعبه داشته باشد مستعفی تلقی شده و جايگزين آن از بين اعضای علی البدل تعيين خواهد شد.
ماده 28. شروع فعاليت مسئول جديد يا اعضای هيئت مديره شعبه منوط به تاييد آن از سوی هيئت مديره انجمن خواهد بود.
ماده 29. در مواردی که انتخابات هيئت مديره انجمن به تعويق افتد هيئت مديره شعبه تا انتخابات بعدی مسئوليت خواهد داشت.
ماده 30. عضويت در هيئت مديره شعب غير سياسي، غير انتفاعي و افتخاري است.
فصل سوم - شرح وظائف
ماده 30 - اعضاي هیئت مدیره شعب بازوهاي اجرائی انجمن در استانها بوده و در راستاي اهداف مندرج در فصل اول آیین نامه شعب فعالیت می کنند.
تبصره 1. فعالیت علمی شعب در راس و الویت قرار داشته و مسئولین شعب می بایست به این امر اهتمام ورزند.
ماده 31 - اعضاي هیئت مدیره شعب ملزم به رعایت و اجراء کلیه قوانین، مقررات و بخش نامه هاي رسمی دولت ، آیین نامه اجرائی و آیین نامه انظباطی و مصوبات هئیت مدیره انجمن می باشند.
ماده 32 - مسئول شعبه پاسخگوي تمام اقدامات خود در مقابل هئیت مدیره انجمن و مقامات ذیربط استانی بوده و مسئولیت خواهد داشت.
ماده 33 - شعب می بایست برنامه فعالیت هاي علمی خود را درسه ماه قبل همراه با زمان بندي دقیق ، نام سخنران ، تاریخ ، محل برگزاري و نحوه ثبت نام به انجمن ارسال نمایند.
تبصره 1. تعیین مدرس جهت دوره هاي باز آموزي، کارگاه ها و سمینار ها منوط به تایید هیئت مدیره انجمن خواهد بود.
تبصره 2. در مواردي که نیروي متخصص علمی براي تشکیل دوره در استان وجود ندارد انجمن موظف است نیروي مورد نظر را از سایر استانها تامین نماید.
تبصره 3. پیشنهاد تشکیل دوره هاي باز آموزي، سمینار ها و کارگاه ها با توجه به الویت، ضرورت و کار کارشناسی از سوي اعضاي هیئت مدیره شعبه انجام می پذیرد.
ماده 34 - هر شعبه موظف است حداقل فعالیت علمی مورد نیاز اعضاء که از سوي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اعلام می گردد را برگزار نماید.
ماده 35 - مجمع عمومی شعب حداقل بطور سالانه تشکیل و صورتجلسه با امضاء حاضرین به هیئت مدیره ارسال گردد.
تبصره 1. برگزاري حداقل یک سخنرانی علمی در مجمع عمومی لازم الاجراست.
تبصره 2. صورتجلسه مجمع عمومی بدون امضاء اعضاء حاضر اعتبار ندارد.
تبصره 3. تاریخ برگزاري مجمع عمومی حداقل پانزده روز قبل اطلاع رسانی گردد.
ماده 36 - کلیه مکاتبات در سطح استان با امضاء مسئول شعبه معتبر است .
تبصره 1. مسئولین شعب نمی توانند با سازمان هاي فرا استانی مکاتبه نمایند.
تبصره 2. مکاتبات فرا استانی از طریق هیئت مدیره انجمن انجام می گیرند.
تبصره 3. رونوشت کلیه مکاتبات شعب به دفتر انجمن ارسال گردد.
ماده 37 - مسئولین شعب می بایست صورت کلیه فعالیتهاي خود اعم از شرکت در جلسات، سخنرانی ها و پیگیري مشکلات اعضاء را کتبا به هیئت مدیره انجمن ارسال نمایند.
ماده 38 - شعب باید داراي یک بایگانی جهت نگهداري یک نسخه از کلیه نامه هاي وارده ، صادره ، صورتجلسات انجمن و دفاتر مالی بوده تا در موارد لزوم به بازرس انجمن یا شعبه، هیئت مدیره انجمن و یا هیئت مدیره بعدي شعبه تحویل نمایند.
ماده 39 - شعب داراي سربرگ و مهر متحد الشکل می باشند که توسط انجمن تهیه و در اختیارمسئول شعبه قرار خواهد گرفت.
ماده 40 - شعب باید با بازرس هیئت مدیره انجمن و شعبه مربوطه همکاري نمایند.
تبصره 1. بازرس هیئت مدیره شعب می تواند در صورت عدم همکاري هیئت مدیره شعبه موارد را کتبا به هیئت مدیره انجمن اطلاع دهد.
ماده 41 - خزانه دار شعبه ملزم به نگهداري دفتر مالی شعبه می باشد.
ماده 42 - هزینه هاي جاري شعبه از محل 30 درصد در آمد هاي شعبه بصورت حق عضویت یا تشکیل دوره هاي باز آموزي، سمینارها، سخنرانی ها و کارگاه ها خواهد بود.
تبصره 1. در موارد لزوم و به درخواست هیئت مدیره و تصویب هیئت مدیره انجمن منابع مالی مازاد به شعبه تخصیص خواهد یافت.
ماده 43 - کلیه مبالغ دریافتی به حساب انجمن واریز و پس از رسید مبالغ مندرج درماده 42 ، به حساب هیئت مدیره شعبه واریز خواهد شد.
ماده 44 - هر شعبه ملزم به بازگشائی حساب با امضاء و حق برداشت مشترك مسئول شعبه و خزانه دار خواهد بود.
ماده 45 - مسئولین شعب موظفند در مواردي که هیئت مدیره تشخیص می دهد در جلسه هیئت مدیره ویا جلسه عمومی مسئولین شعب حضور یابند.
ماده 46 – بر اساس ضرورت کمیته هاي مختلف شعب براساس آیین نامه کمیته هاي انجمن با تصویب هیئت مدیره شعب تشکیل خواهند شد.
ماده 47 . این آیین نامه در 3 فصل و 47 ماده و 18 تبصره در تاریخ 7 خرداد 1391 به تصویب هیئت مدیره انجمن رسید.
کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.
طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان