بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 01 دی 1403

آیین نامه داخلی انجمن علمی شنوایی شناسی ایران

 

مقدمه

در راستای اجرای ماده 15 و ماده 4-17 بند ب از فصل چهارم اساسنامه انجمن علمی شنوایی شناسی ایران (که در سطور بعد به اختصار انجمن نامیده می شود) که در تاریخ 17/06/1384 به تصویب مجمع عمومی رسیده است، آيين نامه داخلي وظايف هيات مديره و اجراي جلسات در راستاي سرعت در كار و پيشبرد اهداف، پرهیز از تصمیم گیری فردی ومشخص شدن مسئوليت هر يك از اعضاي هيئت مديره را به تفكيك به شرح زير تصويب مي نمايد:

 

فصل اول: کلیات

 

ماده 1. کلیات آیین نامه انجمن برای تمامی اعضای هیئت مدیره، کمیته های تخصصی و شعب انجمن لازم الاجرا می باشد.

 

ماده 2. طبق ماده 15 بند ب فصل چهارم اساسنامه، در اولین جلسه رسمی انجمن، انتخاب رئیس، نایب رئیس، دبیر و خزانه دار با رأی اکثریت اعضای اصلی هیئت مدیره، انجام می گیرد. مدت فعالیت منتخبین تا پایان دوره 3 ساله خواهد بود.

تبصره 1. در موارد خاص اعضای اصلی هیئت مدیره می توانند با تقاضای کتبی حداقل سه نفر از رئیس انجمن، انتخابات مجدد در مورد تمامی یا هر یک از منتخبین را درخواست نمایند. رئیس انجمن موظف است در اولین جلسه پس از وصول درخواست فوق، زمینه برگزاری انتخابات مجدد را در فاصله زمانی حداکثر یک ماه فراهم نماید.

تبصره 2. مدیریت جلسه اول برای برگزاری انتخابات هیئت مدیره را مسن ترین فرد حاضر در جلسه به عنوان مدیریت سنی بر عهده می گیرد.

 

ماده 3. به منظور تقويت ارتباط دوجانبه هيئت مديره و اعضاء و بر اساس ضرورت، کمیته های تخصصی و اجرایی انجمن مشتمل بر کمیته علمی-پژوهشی، اجرایی-صنفی، دانشجویی و رفاهی-بین الملل تشكيل مي شوند.

 

ماده 4. کمیته های تخصصی و اجرایی موظف اند علاوه بر رعایت آیین نامه داخلی خود، مفاد اساسنامه انجمن و کلیه قوانین، مقررات و بخش نامه های رسمی دولت را رعایت نمایند.

 

فصل دوم:  ارکان انجمن

ماده 5. انجمن دارای ارکان زیر است:

            1-5. مجمع عمومی

            2-5. هیات مدیره

            3-5. بازرس

 

ماده 6. وظایف و اختیارات مجمع عمومی، اعضای هیئت مدیره و بازرس مطابق اساسنامه انجمن علمی شنوایی شناسی ایران مصوب 17/6/1384 می باشد.

 

 

الف: رئیس انجمن

 

ماده 7. اجراي سياست‌ها و برنامه‌هاي مصوب هیئت مدیره و مدیریت كليه امور انجمن در جهت تحقق اهداف آن

 

ماده 8. رئیس انجمن مسئول برقراری ارتباط و مکاتبات خارج از انجمن (با مراکز، سازمان ها یا انجمن های مرتبط با شنوایی شناسی) می باشد.

 

ماده 9. وظایف هیئت مدیره که رئیس انجمن موظف انجام و نظارت بر آن می باشد عبارتند از:

1-9. تدوين سياست هاي كلي انجمن

2-9. تصويب آيين نامه هاي اجرايي انجمن

3-9. تعيين سرپرست كميته هاي تخصصي و نظارت بر تشکیل و فعاليت آن‌ها

4-9. بررسی و تصویب پیشنهاد تشکیل شعب استانی

5-9. نظارت بر مجموع فعاليت‌هايي كه به نام انجمن انجام مي شود؛ از جمله برگزاري سمينارها، ميزگردها و جلسات سخنراني در چهارچوب اهداف و سياست‌هاي انجمن

6-9. تصويب ضوابط قبول هدايا و كمك‌هاي بلاعوض

7-9. بررسي ميزان حق عضويت اعضاء و پيشنهاد آن به مجمع عمومي

 

ب: نایب رئیس

ماده 10. در غیاب رئیس یا استعفای وی تا زمان رای گیری مجدد، کلیه وظایف مذکور در بند الف و همین طور دیگر وظایف محوله در اساسنامه، بر عهده نایب رئیس خواهد بود.

 

ج: دبیر انجمن

ماده 11. هماهنگی برگزاری جلسات منظم هیئت مدیره، حداقل ماهی یک بار

 

ماده 12. حضور و غیاب، اعلام دستور جلسات، اداره جلسه و تهیه صورت جلسه و اخذ امضای حاضرین

 

ماده 13. دبیر موظف است کلیه مصوبات هیئت مدیره را به رویت غایبین رسانیده و امضای ایشان را در اولین فرصت ممکن اخذ نماید.

 

ماده 14. گزارش عملکرد انجمن به مجمع عمومی در نشست های عادی و فوق العاده

 

ماده 15. مسؤوليت ايجاد ارتباط، تماس و مكاتبه با كليه اعضای انجمن و تنظیم ارتباطات داخلی

 

 

د: خزانه دار

ماده 16. خزانه دار مسؤول امور مالي و حفظ و نگهداري اموال منقول و غیر منقول و موجودي هاي نقدي و اسناد مالی و دريافت حق عضويت از اعضاي انجمن و قبول كمك هاي مالي و اعانات بلاعوض و ساير عطايايي است كه از طرف اشخاص و يا موسسات به انجمن پرداخت مي شود.

 

ماده 17. امضاي اسناد مالي و تعهد آور انجمن به همراه رئیس انجمن (كليه حساب‌هاي انجمن دو امضايي مي‌باشد)

 

ماده 18. ارایه گزارشات مالی به هیئت مدیره و مجمع عمومی

 

ماده 19. تامین اعتبار مورد نیاز هیئت مدیره، دبیرخانه و کمیته های تخصصی

 

 

فصل سوم: کمیته های تخصصی

ماده 20. رئیس كميته عضو اصلی یا علی البدل هيئت مديره انجمن یا اعضای پیوسته انجمن بوده كه به پيشنهاد رئیس و تصويب نهایي اعضاي هيئت مديره براي دوره خدمت همان هيئت مديره تعيين مي گردد.

 

 ماده 21. اعضاي كميته به علاوه رئیس كميته متشكل از (3 يا 5 يا 7) نفر بوده كه ساير اعضاء به پيشنهاد رئیس كميته و تصويب هيئت مديره انجمن براي دوره خدمت همان هيئت مديره تعيين مي گردند.

 

ماده 22. رئیس كميته موظف است حداكثر طي یک ماه پس از انتخاب، افراد پيشنهادي خود را يك جا و كتباً به هيئت مديره معرفي نمايد.

 

 ماده 23. اعضاي كميته ها مي بايست عضو انجمن بوده و بدهي معوقه نداشته باشند.

 

ماده 24. هيئت مديره در اولين جلسه با بررسي سوابق، نسبت به تاييد يا رد افراد پيشنهادي رئیس كميته تصميم گيري خواهد كرد.

 

ماده 25. در اولين جلسه كميته يك نفر به عنوان دبير كميته با راي اكثريت اعضاء انتخاب مي گردد.

 

ماده 26. كميته ها حداقل ماهي یک بار تشكيل جلسه داده و صورت جلسات به دبیر انجمن تحویل خواهد شد.

 

ماده 27. در صورت غيبت رئیس كميته، دبير موظف است موارد تصميم گيري و صورت جلسات را كتباً به دبیر انجمن ارسال نمايد.

 

ماده 28. تصميمات كميته ها پس از تصويب هيئت مديره انجمن قابل اجرا مي باشد.

 

ماده 29. رئیس كميته مسئول و پاسخگوي فعاليت هاي كميته در برابر هيئت مديره مي باشد.

 

ماده 30. كليه مكاتبات كميته ها بايد با سربرگ و شماره رديف دفتر انجمن انجام گيرد.

       تبصره 3. امضای كليه نامه هاي رسمي بر اساس ماده های 8 و 15 آیین نامه داخلی انجمن می باشد.

       تبصره 4. رونوشت كليه مكاتبات كميته ها در دفتر انجمن و كميته مربوطه بايگاني مي شود.

 

ماده 31. كليه اقدامات، مكاتبات، حضور در جلسات، پاسخ به دعوتنامه ها با هر عنوان بايد با اطلاع و از طريق هيئت مديره انجمن انجام گيرد.

 

 ماده 32. رئیس و اعضاي كميته ها حق تبليغ براي شركت ها و اشخاص از قبيل مصاحبه، سخنراني و .... را ندارند.

 

ماده 33. چنانچه هر يك از اعضاي كميته سه جلسه متوالي يا پنج جلسه متناوب بدون دليل موجه به تشخيص رئیس كميته در جلسات شركت ننمايد مستعفي شناخته خواهد شد.

 

ماده 34. رئیس هر كميته مي تواند با ذكر دليل، تغيير هر يك از اعضاي كميته را كتباً از هيئت مديره درخواست نمايد.

 

ماده 35. صلاحيت و ادامه فعاليت رئیس و هر يك از اعضاي كميته با درخواست كتبي حداقل سه نفر از اعضاي هيئت مديره در جلسه رسمي هيئت مديره قابل تجديد نظر مي باشد.

 

ماده 36. در صورت لزوم جانشين رئیس كميته از سوي هيئت مديره و جانشين ساير اعضاي كميته با پيشنهاد رئیس كميته و تصويب هيئت مديره تعيين مي گردد.

 

ماده 37. تفويض مسئوليت ها با ابلاغ كتبي رئيس هيئت مديره مي باشد.

 

ماده 38. كليه خدمات رئیس و اعضاي هر كميته غير سياسي، غير انتفاعي و افتخاري است.

 

ماده 39. هيئت مديره مي تواند در هر زمان شرح وظایف كميته ها را تغيير دهد.

 

ماده 40. بخش مشخصي براي هر كميته در وب سايت انجمن در نظر گرفته مي شود كه فعاليت خود را در آن منعكس نمايد.

 

ماده 41. كميته ها بايد هزينه فعاليت هاي خود را برآورد كرده به هيئت مديره اعلام نمايند تا پس از تصويب اجرا شود.

 

ماده 42. سوء استفاده از اسناد، مهر و سربرگ انجمن خلاف مقررات است و پيگرد قانوني دارد.

 

ماده 43. هيئت مديره انجمن بنا به ضرورت، اهميت و اولويت مي تواند در كميته هاي مختلف، كميته فرعی تشكيل دهد.

 

ماده 44. این آیین نامه در 3 فصل و 44 ماده و 4 تبصره در تاریخ 14/5/89 به تصویب هیئت مدیره انجمن رسید.

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان