به نام خدا
معاونت آموزشی و امور دانشگاهی
دبیرخانه کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی
اساسنامه انجمن علمی شنوایی شناسی ايران
فصل اول ـكليات
ماده 1ـ به استناد مصوبه دويست و شصت و دومين جلسه مورخ 7/8/1370 شوراي عالي انقلاب فرهنگي و آييننامه مربوطه و تصويب كميسيون موضوع ماده 4 مصوبه فوق كه من بعد به اختصار كميسيون ناميده ميشود انجمن علمی شنوایی شناسی ایران براساس مواد آتي تشكيل ميگردد كه در سطور بعد به اختصار «انجمن» ناميده ميشود.
ماده 2ـ انجمن صرفاً در زمينههاي علمي، تحقيقاتي، تخصصي و فني مربوطه فعاليت مينمايد و اعضاي آن به نام انجمن حق فعاليت سياسي يا وابستگي به احزاب سياسي را ندارند.
ماده 3ـ انجمن غيرانتفاعي بوده و از تاريخ تصويب كميسيون و ثبت در اداره ثبت شركتها داراي شخصيت حقوقي است و رئيس هيأت مديره آن نماينده قانوني انجمن ميباشد.
ماده 4 - مركز انجمن در: شهرتهران آدرس: خیابان انقلاب - پیچ شمیران دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران است و شعب آن ميتواند در هر منطقه از كشور تشكيل شود، در ضمن روند تشكيل شعب انجمن طبق مصوبه و با نظر هيأت مديره انجمن مركزي و تحت نظارت آنها خواهد بود.
ماده 5ـ انجمن داراي تابعيت ايراني است.
ماده 6ـ انجمن از تاريخ تصويب اين اساسنامه براي مدت نامحدود تشكيل ميشود و ملزم به رعايت قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
فصل دوم ـ شرح وظايف و اهداف
ماده 7ـ به منظور نيل به اهداف مذكور در ماده 2 اساسنامه، انجمن اقدامات و فعاليتهاي زير را به عمل خواهد آورد.
1ـ7ـ ايجاد ارتباط علمي، فني، تحقيقاتي، آموزشي و تبادل نظر بين محققان، متخصصان و ساير كارشناساني كه به نحوي با شاخههاي گوناگون علوم شنوایی و تعادل و همچنین رشته های مرتبط با انجمن فعاليت دارند.
2ـ7ـ همكاري با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دانشگاهها و مؤسسات آموزشي و پژوهشي و نيز ساير سازمانهايي كه به نحوي با فعاليتهاي انجمن مرتبط هستند در برنامه ريزي امور آموزشي، علمی، پژوهشي، بهداشتي ، درماني و فنی.
3ـ7ـ تعامل و همكاري با مراجع ذيصلاح در زمينه ارزیابی ، بازنگري و ارزشيابي برنامههاي آموزشي، پژوهشی ، علمی و فنی و ببهدا شتي درماني، مؤسسات آموزشي وسطح علمي دانشآموختگان مقاطع مختلف علوم پزشكي
4ـ7ـ ارائه خدمات آموزشي، علمي، فني و پژوهشي براساس ضوابط مربوطه
5ـ7ـ ترغيب و تشويق دانشمندان، پژوهشگران و دانشجويان در پيشبرد فعاليتهاي علمي، پژوهشي و آموزشي، بهداشتي و درماني
6ـ7ـ تهيه و تدوين و انتشار نشريات علمي، آموزشي
7ـ7ـ برگزاري گردهماييهاي آموزشي و پژوهشي و بازآموزی در سطوح ملي و بينالمللي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور
8 – 7 - تعامل و همکاری با مراجع ذیصلاح در امر تدوین استاندارد های لازم در زمینه شنوایی شناسی
9 -7 – تدوین آیین نامه ها و دستورالعمل های راهبردی در زمینه های مختلف مربوط به شنوایی شناسی
10 – 7 – تدوین راهکارهای لازم جهت نظارت مستمر بر فعالیت های آموزشی ، درمانی و فنی
11ـ7ـ فراهم كردن زمينه مناسب جهت انجام پژوهشهاي علمي مرتبط با رشته مربوطه بخصوص از طريق تشويق و ترغيب متخصصين جوان
12ـ7ـ مشاركت در تشكيل شوراي انجمنهاي علمي گروه پزشكي ايران و برنامهريزي امور مرتبط با آن
13ـ7ـ جلب حمايت نهادهاي بينالمللي براي انجام فعاليتهاي علمي، پژوهشي در عرصه ملي و در چارچوب ضوابط جاري كشور
فصل سوم ـ عضويت
ماده 8ـ عضويت در انجمن به طرق زير ميباشد:
1ـ8ـ عضويت پيوسته: هيأت مؤسس انجمن و كليه افرادي كه حداقل داراي درجه کارشناسی. در رشته شنوایی شناسی يا رشتههاي مرتبط باشند ميتوانند طبق ضوابط مذكور در اين اساسنامه به عضويت انجمن درآيند.
2ـ8ـ عضويت وابسته: افرادي كه حائز شرايط زير باشند ميتونند به عضويت انجمن درآيند:
"كليه متخصصین علوم پزشکی و حرف مرتبط با علوم شنوایی و تعادل"
3ـ8ـ عضويت افتخاري: شخصيتهاي ايراني و خارجي كه مقام علمي، فرهنگي و اجتماعي آنان حائز اهميت خاص باشد و يا در پيشبرد اهداف انجمن كمكهاي مؤثر و ارزندهاي نموده باشند ميتوانند به عضويت افتخاري پذيرفته شوند.
تبصره 1: اعضاي وابسته ميتوانند با احراز شرايط و تصويب هيأت مديره به عضويت پيوسته برگزيده شوند.
تبصره 2: اعضاي پيوسته انجمن بايستي شرايط هيأت موسس و هيأت مديره مذكور در ماده 7 آييننامه نحوه تشكيل و شرح وظايف كميسيون را دارا باشند.
ماده 9ـ هر يك از اعضاي انجمن سالانه مبلغي را كه ميزان آن توسط هيأت مديره تعيين و به تصويب مجمع عمومي خواهد رسيد به عنوان حق عضويت پرداخت خواهد كرد.
تبصره 1: پرداخت حق عضويت هيچگونه حق و ادعايي را نسبت به دارايي انجمن براي عضو ايجاد نخواهد كرد.
تبصره 2: ملاك تعداد اعضاي پيوسته هر انجمن تعداد ثبتنام شدگان همان سال خواهد بود و لذا افرادي مجاز به شركت در انتخابات هيأت مديره هستند كه حق عضويت مصوب همان سال را پرداخت نموده و برگ شركت در جلسه مجمع عمومي و انتخاب را دريافت كرده باشند.
ماده 10ـ عضويت در انجمن در يكي از موارد زير خاتمه مييابد:
1ـ10ـ استعفاي كتبي عضو
2ـ10ـ عدم پرداخت حق عضويت سالانه در مهلتي كه هيأت مديره تعيين مينمايد.
3ـ10ـ زوال يكي از شرايط عضويت و نيز محكوميت قطعي در هيأتهاي بدوي و عالي انتظامي سازمان نظامپزشكي به محروميت موقت يا دائم از اشتغال به حرف پزشكي است.
تبصره 1: مدت تعليق عضويت معادل مدت محروميت از اشتغال به حرف پزشكي است.
تبصره 2: تصميم نهايي راجع به عدم پذيرش و نيز خاتمه عضويت پس از اطلاع و تأييد هيأت نظارت بر عملكرد انجمن براساس موضوع بند 7 ماده 3 آييننامه نحوه تشكيل و شرح وظايف كميسيون، با هيأت مديره خواهد بود.
فصل چهارم ـ اركان انجمن
ماده 11ـ انجمن داراي اركان زير است:
1ـ11ـ مجمع عمومي
2ـ11ـ هيأت مديره
3ـ11ـ بازرس
الف ـ مجمع عمومي
ماده 12ـ مجمع عمومي از گردهمايي اعضاي پيوسته انجمن به دو صورت زير تشكيل ميگردد:
1ـ12ـ مجمع عمومي عادي كه هر سال يكبار تشكيل ميشود و به امور جاري انجمن رسيدگي ميكند و نيز ميتواند از جهت نوبت و حسب ضرورت بطور فوق العاده تشكيل گردد.
2ـ12ـ مجمع عمومي فوقالعاده كه در مواقع ضروري براي انجام اصلاحات لازم در اساسنامه و يا اتخاذ تصميم درخصوص انحلال انجمن تشكيل ميشود ، نتيجه تصميمات آن در خصوص اصلاح و تغيير اساسنامه پس از تصويب كميسيون قابل اجرا خواهد بود. مجامع عمومي فوقالعاده به دعوت هيأت مديره يا بازرس يا يك پنجم از اعضاي پيوسته تشكيل ميگردد.
3ـ12ـ اولين جلسه مجمع عمومي عادي با درخواست هيأت مؤسس، پس از موافقت اوليه انجمن از كميسيون و حداكثر ظرف شش ماه با درج آگهي در يكي از روزنامههاي كثيرالانتشار تشكيل خواهد شد.
تبصره 1ـ جلسات مجمع عمومي عادي و فوقالعاده هر يك با حضور حداقل نصف به علاوه يك اعضاي پيوسته رسميت مييابد و در مجامع عمومي فوقالعاده تصميمات با دو سوم آرا خواهد بود.
تبصره 2ـ چنانچه حد نصاب لازم براي تشكيل جلسات مجمع عمومي عادي و فوقالعاده به دست نيامد به فاصله يك ماه از تاريخ جلسه اوليه نسبت به دعوت مجدد به همان نحو با ذكر نتيجه دعوت قبلي اقدام ميشود در اين صورت مجمع با هر تعداد از اعضاي حاضر تشكيل خواهد شد.
ماده 13 ـ وظايف مجمع عمومي عادي به شرح زير ميباشد:
1ـ13ـ استماع گزارش هيأت مديره و بازرس و رسيدگي و اتخاذ تصميم نسبت به گزارش فعاليتهاي سالانه انجمن
2ـ13ـ اتخاذ تصميم نسبت به ترازنامه و بودجه انجمن و ميزان حق عضويت
3ـ13ـ انتخاب و يا عزل اعضاي هيأت مديره
4ـ13ـ انتخاب يك نفر از اعضا به عنوان بازرس اصلي و يك نفر عليالبدل
5ـ13ـ تصويب كليه آييننامهها و ضوابط اجرايي مورد لزوم براي پيشبرد امور انجمن به پيشنهاد هيأت مديره
6ـ13ـ تعيين روزنامه كثيرالانتشار براي انتشار آگهيهاي انجمن
تبصره ـ در كليه جلسات مجامع عمومي نماينده مذكور در تبصره 1 ماده 10 آييننامه نحوه تشكيل و شرح وظايف كميسيون جهت حضور در جلسه دعوت خواهد شد. در صورت عدم حضور نماينده كميسيون جلسه رسميت نخواهد يافت.
ب ـ هيأت مديره
ماده 14ـ اعضاي هيأت مديره مركب از 7 نفر است و 2 نفر به عنوان عضو عليالبدل انتخاب ميشوند. اعضاي مذكور در جلسه مجمع عمومي عادي هر 3 سال يك بار با رأي مخفي از ميان اعضاي پيوسته انجمن انتخاب خواهند شد و عضويت در هيأت مديره افتخاري است.
تبصره 1ـ افزايش تعداد هيأت مديره با پيشنهاد هيأت مديره و تصويب مجمع عمومي و تأييد نهايي كميسيون خواهد بود.
تبصره 2ـ جلسات هيأت مديره حداقل هر يك ماه يك بار تشكيل ميشود و با حضور دو سوم اعضاء رسميت مييابد و تصميمات با اكثريت آراء حاضرين خواهد بود.
ماده 15ـ هيأت مديره در اولين جلسه يك نفر رئيس، يك نفر نايب رئيس و يك نفر دبير و يك نفر خزانهدار با رأي كتبي اكثريت اعضاي هيأت مديره انتخاب مينمايد. در ضمن آييننامه داخلي هر انجمن در جلسات هيأت مديره مشخص و به تصويب خواهد رسيد.
تبصره 1ـ رئيس انجمن و دبير انجمن بيش از دو دوره متوالي نميتوانند به سمت يكي از اين دو مسؤولين انتخاب شوند.
تبصره 2ـ رئيس هيأت مديره مسؤل اداره امور جاري انجمن و مجري كليه مصوبات هيأت مديره و نماينده قانوني و شخصيت حقوق انجمن در نزد مراجع مختلف خواهد بود.
تبصره 3ـ كليه اوراق تعهدآور با امضاي رئيس هيأت مديره و امضاي خزانهدار و مهر انجمن و نامههاي رسمي اداري با امضاي رئيس هيأت مديره و در غايب او نايبرئيس خواهد بود.
تبصره 4ـ چنانچه هر يك از اعضاي هيأت مديره 3 جلسه متوالي و يا 5 جلسه متناوب بدون دليل موجه (به تشخيص هيأت مديره) در جلسات شركت ننمايد مستعفي شناخته خواهد شد.
تبصره 5ـ در صورت استعفا و بركناري و يا فوت هر يك از اعضاي هيأت مديره عضو عليالبدل براي مابقي دوره عضويت به جانشيني وي تعيين خواهد شد.
ماده 16 ـ هيأت مديره موظف است ظرف حداكثر چهارماه پيش از پايان تصدي خود نسبت به فراخواني مجمع عمومي و انتخاب هيأت مديره جديد با حضور نماينده كميسيون اقدام و بلافاصله نتايج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومي براي بررسي به كميسيون ارسال نمايند.
تبصره ـ هيأت مديره قبلي تا تأييد هيأت مديره جديداز سوي كميسيون، مسؤولت امور انجمن را برعهده خواهد داشت.
ماده 17ـ وظايف و اختيارات هيأت مديره:
1ـ17ـ دعوت مجامع عمومي عادي و فوقالعاده
2ـ17ـ اجراي تصميمات متخذه در مجامع عمومي
3ـ17ـ تشكيل جلسات سخنراني و گردهماييهاي علمي، فني و پژوهشي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور
4ـ 17ـ تهيه ضوابط و مقررات و آييننامههاي اجرايي
5ـ17ـ تهيه گزارش سالانه فعاليتهاي انجمن براي ارائه به مجمع عمومي
6ـ17ـ تهيه ترازنامه و ارائه آن به مجمع عمومي
7ـ17ـ قبول هدايا و كمكهاي مالي براي انجمن
8ـ17ـ پيشنهاد اصلاحات و تغييرات در اساسنامه به مجامع عمومي
9ـ17- اداره امور انجمن در چارچوب مفاد اساسنامه
10ـ17ـ تشكيل كميتههاي اجرايي و تخصصي مختلف و تعيين نوع فعاليت و نظارت بر آنها
11ـ17ـ انتخاب و معرف نمايندگان انجمن به مجامع علمي داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات كشور
12ـ17ـ اقامه دعوي كليه اشخاص حقيقي و حقوقي و دفاع از دعاوي كه عليه انجمن اقامه ميشود در تمام مراجع و مراحل دادرسي با حق تعيين وكيل و توكيل غير
13ـ17ـ اتخاذ تصميم نسبت به عضويت انجمن در مجامع داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقرارت جاري كشور
14ـ17ـ پيشنهاد انحلال انجمن به مجمع عمومي فوقالعاده
ج ـ بازرس
ماده 18ـ انجمن داراي يك نفر بازرس اصلي و یک نفر عليالبدل خواهد بود كه هر 3 سال يكبار در جلسه مجمع عمومي عادي با رأم مخفي از ميان اعضاي پيوسته انتخاب خواهند شد.
ماده 19ـ وظايف بازرس به شرح زير است:
1ـ19ـ بررسي كليه اسناد و مدارك مالي انجمن و تهيه گزارش براي ارائه به مجمع عمومي
2ـ19ـ بررسي گزارش سالانه هيأت مديره اعم از مالي و غيرمالي و تهيه گزارش از عملكرد انجمن و ارائه به مجمع عمومي
3ـ19ـ گزارش هرگونه تخلف هيأت مديره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومي
4ـ19ـ دعوت از مجمع عمومي فوقالعاده در موارد ضروري
ماده 20ـ شركت بازرس در جلسات هيأت مديره بدون حق رأي مجاز است و در هر زمان ميتواند اسناد و دفاتر مالي انجمن را از هيأت مديره مطالبه و مورد بررسي قرار دهد.
ماده 21ـ در پايان هر سال مالي ريیس هيأت مديره گزارش فعاليتهاي سالانه انجمن و ترازنامه مالي آن را حداقل 45 روز قبل از تشكيل اولين جلسه مجمع عمومي سالانه براي تأييد در اختيار بازرس قرار خواهد داد.
فصل پنجم ـ منابع مالي انجمن
ماده 22ـ منابع مالي انجمن عبارتست از:
1ـ22ـ حق عضويت اعضا
2ـ22ـ از محل هدايا و كمكها
3ـ22ـ درآمد حاصل از فعاليتهاي آموزشي، پژوهشي و فني و انتشاراتي
4ـ22ـ حمايتهاي مالي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
فصل ششم ـ موارد انحلال انجمن
ماده 23ـ در صورت درخواست هيأت مديره يا بازرس و يا یک سوم اعضاي پيوسته و تصويب مجمع عمومي فوقالعاده به هر دليل انجمن متصل ميگردد.
ماده 24ـ مجمع عمومي فوقالعاده كه تصميم به انحلال انجمن ميگيرد در همان جلسه نسبت به انتخاب هيأت تسويه و تعيين مدت مأموريت آن اقدام خواهد كرد.
ماده 25ـ هيأت تسويه در جلسات ساليانه مجمع عمومي فوقالعاده انجمن گزارش اقدامات خود را ارائه مينمايد. ختم عمليات تسويه بايد به تصويب مجمع عمومي فوقالعاده برسد و در روزنامه رسمي و يكي از جرايد كثيرالانتشار آگهي شود و مراتب به كميسيون اعلام گردد.
تبصره ـ باقيمانده داراييهاي انجمن پس از وضع ديون و مخارج و تصويب هيأت تسويه و نيز اطلاع كميسيون به يكي از موسسات آموزشي تحقيقاتي كشور اهدا خواهد شد.
ماده 26 ـ اين اساسنامه مشتمل برشش فصل وبیست و هفت ماده و هجده تبصره در تاريخ 17/06/1384 به تصويب مجمع عمومي رسيد.
کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.
طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان