بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 01 آذر 1403

اساسنامه انجمن علمي آسيب شناسي ايران

فصل اول كليات
ماده 1 – به استناد مصوبه دويست و شصت و دومين جلسه مورخ 07-08-1370 شوراي‎ عالي انقلاب فرهنگي و آئين‏نامه مربوطه و تصويب كميسيون موضوع ماده 4 مصوبه فوق كه من بعد به اختصار كميسيون ناميده مي‏شود انجمن علمي آسيب‎شناسي ايران براساس مواد آتي تشكيل مي‏گردد كه در سطور بعد به اختصار «انجمن» ناميده مي‏شود.
ماده 2 – انجمن صرفا در زمينه‏هاي علمي، تحقيقاتي، تخصصي و فني مربوطه فعاليت مي‏نمايد و اعضاي آن به نام انجمن‏ حق فعاليت سياسي يا وابستگي به احزاب سياسي را ندارند.
ماده 3 – انجمن غيرانتفاعي بوده و از تاريخ تصويب كميسيون و ثبت در اداره ثبت شركت‏ها داراي شخصيت حقوقي است و رئيس هيأت مديره آن نماينده قانوني انجمن مي‏باشد.
ماده 4 – مركز انجمن در شهر : تهران آدرس : خيابان طالقاني غربي، خيابان شهيد عباس سرپرست شمالي، كوچه تبريز، ساختمان شماره 2 نظام پزشكي، طبقه سوم، شماره 306 است و شعب آن مي‏تواند در هر منطقه از كشور تشكيل شود، در ضمن روند تشكيل شعب انجمن طبق مصوبه و با نظر هيأت مديره انجمن مركزي و تحت نظارت آنها خواهد بود.
ماده 5 – انجمن داراي تابعيت ايراني است.
ماده 6 – انجمن از تاريخ تصويب اين اساسنامه‏ براي مدت نامحدود تشكيل مي‏شود و ملزم به رعايت قوانين جمهوري اسلامي ايران است.
 

فصل دوم – شرح وظايف و اهداف
ماده 7 – به منظور نيل به اهداف مذكور در ماده 2 اساسنامه انجمن، اقدامات و فعاليت‏هاي زير را بعمل خواهد آورد.
1-7- ايجاد ارتباط علمي، فني، تحقيقاتي، آموزشي و تبادل نظر بين محققان، متخصصان و ساير كارشناساني كه به نحوي در شاخه‏هاي گوناگون رشته مرتبط با انجمن فعاليت دارند.
2-7- همكاري با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دانشگاه‏‏ها و مؤسسات آموزشي و پژوهشي و نيز ساير سازمان‏هايي كه به نحوي با فعاليت‏هاي انجمن مرتبط هستند در برنامه‏ريزي امور آموزشي، پژوهشي، بهداشتي و درماني
3-7- تعامل و همكاري با مراجع ذيصلاح در زمينه بازنگري و ارزشيابي برنامه‏هاي آموزشي و بهداشتي درماني، مؤسسات آموزشي و سطح علمي دانش آموختگان مقاطع مختلف علوم پزشكي
4-7- ارائه خدمات آموزشي، علمي، فني و پژوهشي براساس ضوابط مربوطه
5-7- ترغيب و تشويق دانشمندان، پژوهشگران و دانشجويان در پيشبرد فعاليت‏هاي علمي، پژوهشي، آموزشي، بهداشتي و درماني
6-7- تهيه وتدوين و انتشار نشريات علمي، آموزشي
7-7- برگزاري گردهمايي‏هاي آموزشي و پژوهشي، آموزش مداوم در سطوح ملي و بين‏المللي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور
8-7- فراهم كردن زمينه مناسب جهت انجام پژوهش‏هاي علمي مرتبط با رشته مربوطه بخصوص از طريق تشويق و ترغيب متخصصين جوان
9-7- مشاركت در تشكيل شوراي انجمن‏هاي علمي گروه پزشكي ايران و برنامه‏ريزي امور مرتبط با آن
10-7- جلب حمايت نهادهاي بين‏المللي براي انجام فعاليت‏هاي علمي، پژوهشي در عرصه ملي و در چارچوب ضوابط جاري كشور
 

فصل سوم – عضويت
ماده 8 – عضويت در انجمن به طرق زير مي‏باشد :
1-8- عضويت پيوسته : هيات موسس انجمن و كليه افرادي كه حداقل داراي درجه دكتراي تخصصي در يكي از رشته‏‏هاي آسيب‎شناسي تشريحي، باليني يا تشريحي و باليني يا رشته‏هاي مرتبط باشند مي‏تواند طبق ضوابط مذكور در اين اساسنامه به عضويت انجمن در آيند.
2-8- عضويت وابسته : افرادي كه حائز شرايط زير باشند مي‏توانند به عضويت انجمن درآيند. كليه كساني كه داراي درجه دکتر (PHD) در يكي از رشته‏‎هاي وابسته به آسیب شناسی باشند و كليه افرادي كه داراي دکترا در داروسازی ، دامپزشکی ، و تخصص در آزمایشگاهی دارند .
3-8- عضويت افتخاري : شخصيت‏هاي ايراني و خارجي كه مقام علمي، فرهنگي و اجتماعي آنان حائز اهميت خاص باشد و يا در پيشبرد اهداف انجمن كمك‏هاي مؤثر و ارزنده‏اي نموده باشند مي‏توانند به عضويت افتخاري پذيرفته شوند.
تبصره 1 : اعضاي وابسته مي‏توانند با احراز شرايط و تصويب هيئت مديره به عضويت پيوسته برگزيده شوند.
تبصره 2 : اعضاي پيوسته انجمن بايستي شرايط هيئت مؤسس و هيات مديره مذكور در ماده 7 آئين نامه تشكيل و شرح وظايف كميسيون را دارا ‏باشند.
ماده 9 – هر يك از اعضاي انجمن سالانه مبلغي را كه ميزان آن توسط هيات مديره تعيين و به تصويب مجمع عمومي خواهد رسيد به عنوان حق عضويت پرداخت خواهد كرد.
تبصره 1 – پرداخت حق عضويت هيچگونه حق و ادعايي را نسبت به دارايي انجمن براي عضو ايجاد نخواهد كرد.
تبصره 2 – ملاك تعداد اعضاي پيوسته هر انجمن تعداد ثبت نام شدگان همان سال خواهد بود و لذا افرادي مجاز به شركت در انتخابات هيات مديره هستند كه حق عضويت مصوب همان سال را پرداخت نموده و برگ شركت در جلسه مجمع عمومي و انتخابات را دريافت كرده باشند.
ماده 10 – عضويت در انجمن در يكي از موارد زير خاتمه مي‏يابد :‌
1-10- استعفاي كتبي عضو
2-10- عدم پرداخت حق عضويت سالانه در مهلتي كه هيات مديره تعيين مي‏نمايد.
3-10- زوال يكي از شرايط عضويت و نيز محكوميت قطعي در هيات‏هاي بدوي و عالي انتظامي سازمان نظام پزشكي به محروميت موقت يا دائم از اشتغال به حرف پزشكي است.
تبصره 1 – مدت تعليق عضويت معادل مدت محروميت از اشتغال به حرفه پزشكي است.
تبصره 2 – تصميم نهايي راجع به عدم پذيرش و نيز خاتمه عضويت پس از اطلاع و تاييد هيات نظارت بر عملكرد انجمن‏ براساس موضوع بند 7 ماده 3 آيين نامه نحوه تشكيل و شرح وظايف كميسيون، با هيات مديره خواهد بود.
 

فصل چهارم – اركان انجمن
ماده 11 – انجمن داراي اركان زير است :
1-11- مجمع عمومي
2-11- هيات مديره
3-11- بازرس
الف – مجمع عمومي
ماده 12- مجمع عمومي از گردهمايي اعضاي پيوسته انجمن به دو صورت زير تشكيل مي‏گردد :
1-12- مجمع عمومي عادي كه هر سال يكبار تشكيل مي‏شود و به امورجاري انجمن رسيدگي مي‏كند و نيز مي‏تواند از جهت نوبت و حسب ضرورت زودتر تشكيل گردد.
2-12- مجمع عمومي فوق‏العاده كه در مواقع ضروري براي انجام اصلاحات لازم در اساسنامه و يا اتخاذ تصميم در خصوص انحلال انجمن تشكيل مي‏شود و نتيجه تصميمات آن در خصوص اصلاح و تغيير اساسنامه پس از تصويب كميسيون قابل اجرا خواهد بود. مجامع عمومي فوق العاده به دعوت هيات مديره يا بازرس يا يك پنجم ازاعضاي پيوسته تشكيل مي‏گردد.
3-12- اولين جلسه مجمع عمومي عادي با درخواست هيات موسس، پس از موافقت اوليه انجمن از كميسيون و حداكثر ظرف شش ماه با درج آگهي در يكي از روزنامه‏هاي كثيرالانتشار تشكيل خواهد شد.
تبصره 1 – جلسات مجمع عمومي عادي و فوق‎العاده هريك با حضور حداقل نصف به علاوه يك اعضاي پيوسته رسميت مي‏يابد و در مجامع عمومي فوق‎العاده تصميمات با دو سوم آرا خواهد بود.
تبصره 2 – چنانچه حدنصاب لازم براي تشكيل جلسات مجمع عمومي عادي و فوق‎العاده بدست نيامد به فاصله يك ماه از تاريخ جلسه اوليه نسبت به دعوت مجدد به همان نحو با ذكر نتيجه دعوت قبلي اقدام مي‏شود در اين صورت مجمع با هر تعداد از اعضاي حاضر تشكيل خواهد شد.
ماده 13- وظايف مجمع عمومي عادي به شرح زير مي‏باشد :
1-13- استماع گزارش هيات مديره و بازرس و رسيدگي و اتخاذ تصميم نسبت به گزارش فعاليت‏هاي سالانه انجمن
2-13- اتخاذ تصميم نسبت به ترازنامه و بودجه انجمن و ميزان حق عضويت
3-13- انتخاب و يا عزل اعضاي هيات مديره
4-13- انتخاب يك نفر از اعضا به عنوان بازرس اصلي و يك نفر علي البدل
5-13- تصويب كليه آيين نامه‏ها و ضوابط اجرايي مورد لزوم براي پيشبرد امور انجمن به پشنهاد هيات مديره
6-13- تعيين روزنامه كثيرالانتشار براي انتشار آگهي‏هاي انجمن
تبصره – در كليه جلسات مجامع عمومي نماينده مذكور در تبصره 1 ماده 10 آيين نامه نحوه تشكيل و شرح وظايف كميسيون جهت حضور در جلسه دعوت خواهد شد. در صورت عدم حضور نماينده كميسيون جلسه رسميت نخواهد يافت.

ب – هيأت مديره :
ماده 14 – اعضاي هيأت ديره مركب از 7 نفر است و 2 نفر به عنوان عضو علي البدل انتخاب مي‏شوند. اعضاي مذكور در جلسه مجمع عمومي عادي هر 3 سال يكبار با راي مخفي از ميان اعضاي پيوسته انجمن انتخاب خواهند شد و عضويت در هيات مديره افتخاري است.
تبصره 1 – افزايش تعداد هيات مديره با پيشنهاد هيات مديره و تصويب مجمع عمومي و تائيد نهايي كميسيون خواهد بود.
تبصره 2 - جلسات هيات مديره حداقل هر ماه يك بار تشكيل مي‏شود و با حضور دو سوم اعضا رسميت مي‏يابد و تصميمات با اكثريت آرا، حاضرين خواهد بود.
ماده 15 – هيات مديره در اولين جلسه يك نفر رئيس، يكنفر نايب رئيس و يكنفر دبير و يك نفر خزانه‏دار با راي كتبي اكثريت اعضاي هيات مديره انتخاب مي‎نمايد. در ضمن آيين نامه داخلي هر انجمن در جلسات هيات مديره مشخص و به تصويب خواهد رسيد.
تبصره 1 – رئيس انجمن و دبير انجمن بيش از دو دوره متوالي نمي‏توانند به سمت يكي از اين دو مسئوليت انتخاب شوند.
تبصره 2 - رئيس هيات مديره مسئول اداره امورجاري انجمن و مجري كليه مصوبات هيات مديره و نماينده قانوني و شخصيت حقوقي انجمن در نزد مراجع مختلف خواهد بود.
تبصره 3 – كليه اوراق تعهدآور با امضاي رئيس هيئت مديره و امضاي خزانه‏دار و مهر انجمن و نامه‏هاي رسمي اداري با امضاي رئيس هيات مديره و در غياب او نايب رئيس خواهد بود.
تبصره 4 – چنانچه هريك از اعضاي هيات مديره 3 جلسه متوالي و يا 5 جلسه متناوب بدون دليل موجه (به تشخيص هيات مديره) در جلسات شركت ننمايد مستعفي شناخته خواهد شد.
تبصره 5 – در صورت استعفا و بر كناري و يا فوت هر يك از اعضاي هيات مديره عضو علي‏البدل براي مابقي دوره عضويت به جانشيني وي تعيين خواهد شد.
ماده 16 – هيات مديره موظف است ظرف حداكثر چهار ماه پيش از پايان تصدي خود نسبت به فراخواني مجمع عمومي و انتخاب هيات مديره جديد با حضور نماينده كميسيون اقدام و بلافاصله نتايج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومي براي بررسي به كميسيون ارسال نمايد.
تبصره – هيات مديره قبلي تا تائيد هيات مديره جديد از سوي كميسيون، مسئوليت امور انجمن را برعهده خواهد داشت.
ماده 17 – وظايف و اختيارات هيات مديره :
1-17- دعوت مجامع عمومي عادي و فوق‎العاده
2-17- اجراي تصميمات متخذه در مجامع عمومي
3-17- تشكيل جلسات سخنراني و گردهمايي‏هاي علمي، فني و پژوهشي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور
4-17- تهيه ضوابط و مقررات و آئين نامه‏هاي اجرايي
5-17- تهيه گزارش سالانه فعاليت‏هاي انجمن براي ارائه به مجمع عمومي
6-17- تهيه ترازنامه و ارائه آن به مجمع عمومي
7-17- قبول هدايا و كمك‏هاي مالي براي انجمن
8-17- پيشنهاد اصلاحات و تغييرات در اساسنامه به مجمع عمومي
9-17- اداره امور انجمن در چارچوب مفاد اساسنامه
10-17- تشكيل كميته‏هاي اجرايي و تخصصي مختلف و تعيين فعاليت و نظارت بر آنها
11-17- انتخاب و معرفي نمايندگان انجمن به مجامع علمي داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات كشور
12-17- اقامه دعوي كليه اشخاص حقيقي و حقوقي و دفاع از دعاوي كه عليه انجمن اقامه مي‏شود در تمام مراجع و مراحل دادرسي با حق تعيين وكيل و حق توكيل غير
13-17- اتخاذ تصميم نسبت به عضويت انجمن در مجامع داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور
14-17- پيشنهاد انحلال انجمن به مجمع عمومي فوق العاده

ج – بازرس
ماده 18- انجمن داراي يك نفر بازرس اصلي و يك نفر بازرس علي البدل خواهد بود كه هر 3 سال يك بار در جلسه مجمع عمومي عادي با راي مخفي از ميان اعضاي پيوسته انتخاب خواهند شد.
ماده 19 – وظايف بازرس به شرح زير است :
1-19- بررسي كليه اسناد و مدارك مالي انجمن و تهيه گزارش براي ارائه به مجمع عمومي
2-19- بررسي گزارش سالانه هيات مديره اعم از مالي و غيرمالي و گزارش از عملكرد انجمن و ارائه به مجمع عمومي
3-19- گزارش هرگونه تخلف هيات مديره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومي
4-19- دعوت از مجمع عمومي فوق‎العاده در موارد ضروري
ماده 20- شركت بازرس در جلسات هيات مديره بدون حق راي مجاز است و در هر زمان مي‏تواند اسناد و دفاتر مالي انجمن را از هيات مديره مطالبه و مورد بررسي قرار دهد.
ماده 21 – در پايان هر سال مالي رياست هيات مديره گزارش فعاليت‏هاي سالانه انجمن و ترازنامه مالي آن را حداقل 45 روز قبل از تشكيل اولين جلسه مجمع عمومي سالانه براي تائيد در اختيار بازرس قرار خواهد داد.
 

فصل پنجم – منابع مالي انجمن
ماده 22 – منابع مالي انجمن عبارت است از :
1-22- حق عضويت اعضا
2-22- از محل هدايا و كمك‏ها
3-22- درآمد حاصل از فعاليت‏هاي آموزشي، پژوهشي فني و انتشاراتي
4-22- حمايت‏هاي مالي وزارت بهداشت
 

فصل ششم – موارد انحلال انجمن
ماده 23 – در صورت درخواست هيات مديره يا بازرس و يا اعضاي پيوسته و تصويب مجمع عمومي فوق العاده به هر دليل انجمن منحل مي‏گردد.
ماده 24 – مجمع عمومي فوق‎العاده كه تصميم به انحلال انجمن مي‏گيرد در همان جلسه نسبت به انتخاب هيات تسويه و تعيين مدت ماموريت آن اقدام خواهد كرد.
ماده 25 – هيات تسويه در جلسات ساليانه مجمع عمومي فوق‎العاده انجمن گزارش اقدامات خود را ارائه مي‏نمايد. ختم عمليات تسويه بايد به تصويب مجمع عمومي فوق‎العاده برسد و در روزنامه رسمي و يكي از جرايد كثيرالانتشار آگهي شود و مراتب به كميسيون اعلام گردد.
تبصره : باقيمانده دارايي‏هاي انجمن پس از وضع ديون و مخارج و تصويب هيات تسويه و نيز اطلاع كميسيون به يكي از مؤسسات آموزشي تحقيقاتي كشور اهدا خواهد شد.
ماده 26 –اين اساسنامه مشتمل بر شش فصل و 25 بيست و پنج ماده و 18 هيجده تبصره در تاريخ 30-09-1384 به تصويب مجمع عمومي مؤسس رسيد.

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان