اساسنامه انجمن علمي آسيب شناسي ايران
فصل اول كليات
ماده 1 – به استناد مصوبه دويست و شصت و دومين جلسه مورخ 07-08-1370 شوراي عالي انقلاب فرهنگي و آئيننامه مربوطه و تصويب كميسيون موضوع ماده 4 مصوبه فوق كه من بعد به اختصار كميسيون ناميده ميشود انجمن علمي آسيبشناسي ايران براساس مواد آتي تشكيل ميگردد كه در سطور بعد به اختصار «انجمن» ناميده ميشود.
ماده 2 – انجمن صرفا در زمينههاي علمي، تحقيقاتي، تخصصي و فني مربوطه فعاليت مينمايد و اعضاي آن به نام انجمن حق فعاليت سياسي يا وابستگي به احزاب سياسي را ندارند.
ماده 3 – انجمن غيرانتفاعي بوده و از تاريخ تصويب كميسيون و ثبت در اداره ثبت شركتها داراي شخصيت حقوقي است و رئيس هيأت مديره آن نماينده قانوني انجمن ميباشد.
ماده 4 – مركز انجمن در شهر : تهران آدرس : خيابان طالقاني غربي، خيابان شهيد عباس سرپرست شمالي، كوچه تبريز، ساختمان شماره 2 نظام پزشكي، طبقه سوم، شماره 306 است و شعب آن ميتواند در هر منطقه از كشور تشكيل شود، در ضمن روند تشكيل شعب انجمن طبق مصوبه و با نظر هيأت مديره انجمن مركزي و تحت نظارت آنها خواهد بود.
ماده 5 – انجمن داراي تابعيت ايراني است.
ماده 6 – انجمن از تاريخ تصويب اين اساسنامه براي مدت نامحدود تشكيل ميشود و ملزم به رعايت قوانين جمهوري اسلامي ايران است.
فصل دوم – شرح وظايف و اهداف
ماده 7 – به منظور نيل به اهداف مذكور در ماده 2 اساسنامه انجمن، اقدامات و فعاليتهاي زير را بعمل خواهد آورد.
1-7- ايجاد ارتباط علمي، فني، تحقيقاتي، آموزشي و تبادل نظر بين محققان، متخصصان و ساير كارشناساني كه به نحوي در شاخههاي گوناگون رشته مرتبط با انجمن فعاليت دارند.
2-7- همكاري با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دانشگاهها و مؤسسات آموزشي و پژوهشي و نيز ساير سازمانهايي كه به نحوي با فعاليتهاي انجمن مرتبط هستند در برنامهريزي امور آموزشي، پژوهشي، بهداشتي و درماني
3-7- تعامل و همكاري با مراجع ذيصلاح در زمينه بازنگري و ارزشيابي برنامههاي آموزشي و بهداشتي درماني، مؤسسات آموزشي و سطح علمي دانش آموختگان مقاطع مختلف علوم پزشكي
4-7- ارائه خدمات آموزشي، علمي، فني و پژوهشي براساس ضوابط مربوطه
5-7- ترغيب و تشويق دانشمندان، پژوهشگران و دانشجويان در پيشبرد فعاليتهاي علمي، پژوهشي، آموزشي، بهداشتي و درماني
6-7- تهيه وتدوين و انتشار نشريات علمي، آموزشي
7-7- برگزاري گردهماييهاي آموزشي و پژوهشي، آموزش مداوم در سطوح ملي و بينالمللي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور
8-7- فراهم كردن زمينه مناسب جهت انجام پژوهشهاي علمي مرتبط با رشته مربوطه بخصوص از طريق تشويق و ترغيب متخصصين جوان
9-7- مشاركت در تشكيل شوراي انجمنهاي علمي گروه پزشكي ايران و برنامهريزي امور مرتبط با آن
10-7- جلب حمايت نهادهاي بينالمللي براي انجام فعاليتهاي علمي، پژوهشي در عرصه ملي و در چارچوب ضوابط جاري كشور
فصل سوم – عضويت
ماده 8 – عضويت در انجمن به طرق زير ميباشد :
1-8- عضويت پيوسته : هيات موسس انجمن و كليه افرادي كه حداقل داراي درجه دكتراي تخصصي در يكي از رشتههاي آسيبشناسي تشريحي، باليني يا تشريحي و باليني يا رشتههاي مرتبط باشند ميتواند طبق ضوابط مذكور در اين اساسنامه به عضويت انجمن در آيند.
2-8- عضويت وابسته : افرادي كه حائز شرايط زير باشند ميتوانند به عضويت انجمن درآيند. كليه كساني كه داراي درجه دکتر (PHD) در يكي از رشتههاي وابسته به آسیب شناسی باشند و كليه افرادي كه داراي دکترا در داروسازی ، دامپزشکی ، و تخصص در آزمایشگاهی دارند .
3-8- عضويت افتخاري : شخصيتهاي ايراني و خارجي كه مقام علمي، فرهنگي و اجتماعي آنان حائز اهميت خاص باشد و يا در پيشبرد اهداف انجمن كمكهاي مؤثر و ارزندهاي نموده باشند ميتوانند به عضويت افتخاري پذيرفته شوند.
تبصره 1 : اعضاي وابسته ميتوانند با احراز شرايط و تصويب هيئت مديره به عضويت پيوسته برگزيده شوند.
تبصره 2 : اعضاي پيوسته انجمن بايستي شرايط هيئت مؤسس و هيات مديره مذكور در ماده 7 آئين نامه تشكيل و شرح وظايف كميسيون را دارا باشند.
ماده 9 – هر يك از اعضاي انجمن سالانه مبلغي را كه ميزان آن توسط هيات مديره تعيين و به تصويب مجمع عمومي خواهد رسيد به عنوان حق عضويت پرداخت خواهد كرد.
تبصره 1 – پرداخت حق عضويت هيچگونه حق و ادعايي را نسبت به دارايي انجمن براي عضو ايجاد نخواهد كرد.
تبصره 2 – ملاك تعداد اعضاي پيوسته هر انجمن تعداد ثبت نام شدگان همان سال خواهد بود و لذا افرادي مجاز به شركت در انتخابات هيات مديره هستند كه حق عضويت مصوب همان سال را پرداخت نموده و برگ شركت در جلسه مجمع عمومي و انتخابات را دريافت كرده باشند.
ماده 10 – عضويت در انجمن در يكي از موارد زير خاتمه مييابد :
1-10- استعفاي كتبي عضو
2-10- عدم پرداخت حق عضويت سالانه در مهلتي كه هيات مديره تعيين مينمايد.
3-10- زوال يكي از شرايط عضويت و نيز محكوميت قطعي در هياتهاي بدوي و عالي انتظامي سازمان نظام پزشكي به محروميت موقت يا دائم از اشتغال به حرف پزشكي است.
تبصره 1 – مدت تعليق عضويت معادل مدت محروميت از اشتغال به حرفه پزشكي است.
تبصره 2 – تصميم نهايي راجع به عدم پذيرش و نيز خاتمه عضويت پس از اطلاع و تاييد هيات نظارت بر عملكرد انجمن براساس موضوع بند 7 ماده 3 آيين نامه نحوه تشكيل و شرح وظايف كميسيون، با هيات مديره خواهد بود.
فصل چهارم – اركان انجمن
ماده 11 – انجمن داراي اركان زير است :
1-11- مجمع عمومي
2-11- هيات مديره
3-11- بازرس
الف – مجمع عمومي
ماده 12- مجمع عمومي از گردهمايي اعضاي پيوسته انجمن به دو صورت زير تشكيل ميگردد :
1-12- مجمع عمومي عادي كه هر سال يكبار تشكيل ميشود و به امورجاري انجمن رسيدگي ميكند و نيز ميتواند از جهت نوبت و حسب ضرورت زودتر تشكيل گردد.
2-12- مجمع عمومي فوقالعاده كه در مواقع ضروري براي انجام اصلاحات لازم در اساسنامه و يا اتخاذ تصميم در خصوص انحلال انجمن تشكيل ميشود و نتيجه تصميمات آن در خصوص اصلاح و تغيير اساسنامه پس از تصويب كميسيون قابل اجرا خواهد بود. مجامع عمومي فوق العاده به دعوت هيات مديره يا بازرس يا يك پنجم ازاعضاي پيوسته تشكيل ميگردد.
3-12- اولين جلسه مجمع عمومي عادي با درخواست هيات موسس، پس از موافقت اوليه انجمن از كميسيون و حداكثر ظرف شش ماه با درج آگهي در يكي از روزنامههاي كثيرالانتشار تشكيل خواهد شد.
تبصره 1 – جلسات مجمع عمومي عادي و فوقالعاده هريك با حضور حداقل نصف به علاوه يك اعضاي پيوسته رسميت مييابد و در مجامع عمومي فوقالعاده تصميمات با دو سوم آرا خواهد بود.
تبصره 2 – چنانچه حدنصاب لازم براي تشكيل جلسات مجمع عمومي عادي و فوقالعاده بدست نيامد به فاصله يك ماه از تاريخ جلسه اوليه نسبت به دعوت مجدد به همان نحو با ذكر نتيجه دعوت قبلي اقدام ميشود در اين صورت مجمع با هر تعداد از اعضاي حاضر تشكيل خواهد شد.
ماده 13- وظايف مجمع عمومي عادي به شرح زير ميباشد :
1-13- استماع گزارش هيات مديره و بازرس و رسيدگي و اتخاذ تصميم نسبت به گزارش فعاليتهاي سالانه انجمن
2-13- اتخاذ تصميم نسبت به ترازنامه و بودجه انجمن و ميزان حق عضويت
3-13- انتخاب و يا عزل اعضاي هيات مديره
4-13- انتخاب يك نفر از اعضا به عنوان بازرس اصلي و يك نفر علي البدل
5-13- تصويب كليه آيين نامهها و ضوابط اجرايي مورد لزوم براي پيشبرد امور انجمن به پشنهاد هيات مديره
6-13- تعيين روزنامه كثيرالانتشار براي انتشار آگهيهاي انجمن
تبصره – در كليه جلسات مجامع عمومي نماينده مذكور در تبصره 1 ماده 10 آيين نامه نحوه تشكيل و شرح وظايف كميسيون جهت حضور در جلسه دعوت خواهد شد. در صورت عدم حضور نماينده كميسيون جلسه رسميت نخواهد يافت.
ب – هيأت مديره :
ماده 14 – اعضاي هيأت ديره مركب از 7 نفر است و 2 نفر به عنوان عضو علي البدل انتخاب ميشوند. اعضاي مذكور در جلسه مجمع عمومي عادي هر 3 سال يكبار با راي مخفي از ميان اعضاي پيوسته انجمن انتخاب خواهند شد و عضويت در هيات مديره افتخاري است.
تبصره 1 – افزايش تعداد هيات مديره با پيشنهاد هيات مديره و تصويب مجمع عمومي و تائيد نهايي كميسيون خواهد بود.
تبصره 2 - جلسات هيات مديره حداقل هر ماه يك بار تشكيل ميشود و با حضور دو سوم اعضا رسميت مييابد و تصميمات با اكثريت آرا، حاضرين خواهد بود.
ماده 15 – هيات مديره در اولين جلسه يك نفر رئيس، يكنفر نايب رئيس و يكنفر دبير و يك نفر خزانهدار با راي كتبي اكثريت اعضاي هيات مديره انتخاب مينمايد. در ضمن آيين نامه داخلي هر انجمن در جلسات هيات مديره مشخص و به تصويب خواهد رسيد.
تبصره 1 – رئيس انجمن و دبير انجمن بيش از دو دوره متوالي نميتوانند به سمت يكي از اين دو مسئوليت انتخاب شوند.
تبصره 2 - رئيس هيات مديره مسئول اداره امورجاري انجمن و مجري كليه مصوبات هيات مديره و نماينده قانوني و شخصيت حقوقي انجمن در نزد مراجع مختلف خواهد بود.
تبصره 3 – كليه اوراق تعهدآور با امضاي رئيس هيئت مديره و امضاي خزانهدار و مهر انجمن و نامههاي رسمي اداري با امضاي رئيس هيات مديره و در غياب او نايب رئيس خواهد بود.
تبصره 4 – چنانچه هريك از اعضاي هيات مديره 3 جلسه متوالي و يا 5 جلسه متناوب بدون دليل موجه (به تشخيص هيات مديره) در جلسات شركت ننمايد مستعفي شناخته خواهد شد.
تبصره 5 – در صورت استعفا و بر كناري و يا فوت هر يك از اعضاي هيات مديره عضو عليالبدل براي مابقي دوره عضويت به جانشيني وي تعيين خواهد شد.
ماده 16 – هيات مديره موظف است ظرف حداكثر چهار ماه پيش از پايان تصدي خود نسبت به فراخواني مجمع عمومي و انتخاب هيات مديره جديد با حضور نماينده كميسيون اقدام و بلافاصله نتايج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومي براي بررسي به كميسيون ارسال نمايد.
تبصره – هيات مديره قبلي تا تائيد هيات مديره جديد از سوي كميسيون، مسئوليت امور انجمن را برعهده خواهد داشت.
ماده 17 – وظايف و اختيارات هيات مديره :
1-17- دعوت مجامع عمومي عادي و فوقالعاده
2-17- اجراي تصميمات متخذه در مجامع عمومي
3-17- تشكيل جلسات سخنراني و گردهماييهاي علمي، فني و پژوهشي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور
4-17- تهيه ضوابط و مقررات و آئين نامههاي اجرايي
5-17- تهيه گزارش سالانه فعاليتهاي انجمن براي ارائه به مجمع عمومي
6-17- تهيه ترازنامه و ارائه آن به مجمع عمومي
7-17- قبول هدايا و كمكهاي مالي براي انجمن
8-17- پيشنهاد اصلاحات و تغييرات در اساسنامه به مجمع عمومي
9-17- اداره امور انجمن در چارچوب مفاد اساسنامه
10-17- تشكيل كميتههاي اجرايي و تخصصي مختلف و تعيين فعاليت و نظارت بر آنها
11-17- انتخاب و معرفي نمايندگان انجمن به مجامع علمي داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات كشور
12-17- اقامه دعوي كليه اشخاص حقيقي و حقوقي و دفاع از دعاوي كه عليه انجمن اقامه ميشود در تمام مراجع و مراحل دادرسي با حق تعيين وكيل و حق توكيل غير
13-17- اتخاذ تصميم نسبت به عضويت انجمن در مجامع داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور
14-17- پيشنهاد انحلال انجمن به مجمع عمومي فوق العاده
ج – بازرس
ماده 18- انجمن داراي يك نفر بازرس اصلي و يك نفر بازرس علي البدل خواهد بود كه هر 3 سال يك بار در جلسه مجمع عمومي عادي با راي مخفي از ميان اعضاي پيوسته انتخاب خواهند شد.
ماده 19 – وظايف بازرس به شرح زير است :
1-19- بررسي كليه اسناد و مدارك مالي انجمن و تهيه گزارش براي ارائه به مجمع عمومي
2-19- بررسي گزارش سالانه هيات مديره اعم از مالي و غيرمالي و گزارش از عملكرد انجمن و ارائه به مجمع عمومي
3-19- گزارش هرگونه تخلف هيات مديره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومي
4-19- دعوت از مجمع عمومي فوقالعاده در موارد ضروري
ماده 20- شركت بازرس در جلسات هيات مديره بدون حق راي مجاز است و در هر زمان ميتواند اسناد و دفاتر مالي انجمن را از هيات مديره مطالبه و مورد بررسي قرار دهد.
ماده 21 – در پايان هر سال مالي رياست هيات مديره گزارش فعاليتهاي سالانه انجمن و ترازنامه مالي آن را حداقل 45 روز قبل از تشكيل اولين جلسه مجمع عمومي سالانه براي تائيد در اختيار بازرس قرار خواهد داد.
فصل پنجم – منابع مالي انجمن
ماده 22 – منابع مالي انجمن عبارت است از :
1-22- حق عضويت اعضا
2-22- از محل هدايا و كمكها
3-22- درآمد حاصل از فعاليتهاي آموزشي، پژوهشي فني و انتشاراتي
4-22- حمايتهاي مالي وزارت بهداشت
فصل ششم – موارد انحلال انجمن
ماده 23 – در صورت درخواست هيات مديره يا بازرس و يا اعضاي پيوسته و تصويب مجمع عمومي فوق العاده به هر دليل انجمن منحل ميگردد.
ماده 24 – مجمع عمومي فوقالعاده كه تصميم به انحلال انجمن ميگيرد در همان جلسه نسبت به انتخاب هيات تسويه و تعيين مدت ماموريت آن اقدام خواهد كرد.
ماده 25 – هيات تسويه در جلسات ساليانه مجمع عمومي فوقالعاده انجمن گزارش اقدامات خود را ارائه مينمايد. ختم عمليات تسويه بايد به تصويب مجمع عمومي فوقالعاده برسد و در روزنامه رسمي و يكي از جرايد كثيرالانتشار آگهي شود و مراتب به كميسيون اعلام گردد.
تبصره : باقيمانده داراييهاي انجمن پس از وضع ديون و مخارج و تصويب هيات تسويه و نيز اطلاع كميسيون به يكي از مؤسسات آموزشي تحقيقاتي كشور اهدا خواهد شد.
ماده 26 –اين اساسنامه مشتمل بر شش فصل و 25 بيست و پنج ماده و 18 هيجده تبصره در تاريخ 30-09-1384 به تصويب مجمع عمومي مؤسس رسيد.
کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.
طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان