بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

پیام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نخستین همایش فقه پزشکی کشور

به مناسبت 27 آذر، روز وحدت حوزه و دانشگاه صورت گرفت:
پیام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نخستین همایش فقه پزشکی کشور
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به مناسبت برگزاری نخستین همایش فقه پزشکی کشور در آستانه 27 آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه، پیامی صادر کرد.
به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی(وب¬دا)، متن کامل پیام دکتر سیدحسن هاشمی به نخستین همایش فقه پزشکی کشور و جلسات کرسی های تخصصی بررسی فقه در موضوعات پزشکی، به بدین شرح است:
 بسمه تعالی
خدای بزرگ را شاکرم که امروز حرکتی مبارک و خجسته آغاز می شود که همواره آرزوی پزشکان دین دار و متعهد این سرزمین بوده است. البته از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، بزرگان ما در پی انطباق فعالیتهای بهداشتی، درمانی و آموزش پزشکی با احکام نورانی دین مبین اسلام بوده اند و در این راه مطالعات، پژوهش ها و همایش های علمی متعددی انجام و برگزار شده است. همچنین بر اساس فقه پویای شیعه، احکام مترقی در مسائل مستحدثه پزشکی صادر شده که گره گشای مشکلات فراوانی از مردم بوده است، با این وجود خلاء مبحث فقه سلامت در حوزه های علمیه به شدت احساس می شد؛ چرا که امروزه نظام سلامت یکی از شئونات اصلی زندگی بشر است و هیچ ساحتی از حیات فردی و اجتماعی یافت نمی شود که متاثر از حوزه سلامت نبوده یا بر این عرصه تاثیر نگذارد.
از سوی دیگر به دلیل رشد سریع مباحث علمی موضوع سلامت در یک قرن اخیر، وسعت میدان عمل و پیچیدگی فرایندهای آن، حجم انبوهی از مسائل مستحدثه را پدید آورده است که پاسخ به آنها جهدی عظیم را در حوزهای علمیه می طلبد و این مهم جز به همت مدرسین والامقام حوزه در جمع آوری مسائل متفرق حوزه سلامت که در ابواب مختلف فقهی مطرح است، انسجام آن ها در یک باب مستقل و بررسی موارد جدید با حضور متخصصان این عرضه به سرانجام نمی رسد و افق های جدید این حوزه پدیدار نمی شود.
این جانب تاسیس و آغاز به کار نخستین کرسی فقه سلامت را در دانشگاه علوم پرشکی و خدمات بهداشتی، درمانی اراک، همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه، به فال نیک گرفته، آن را نمادی از تحقق عملی فرمایشات امام راحل عظیم الشان می دانم و اعلام می نمایم وزارت بهداشت، درمان و آمورزش پزشکی با تمام توان، از این حرکت مبارک حمایت می نماید.
در پایان از همه عزیزانی که در برپایی این کرسی علمی نقش داشته اند سپاسگزاری کرده و برای اندیشمندان والامقام این جنبش مقدس علمی آرزوی توفیق روزافزون دارم.
دکتر سیدحسن هاشمی- وزیر
 شایان ذکر است؛ همایش فقه پزشکی کشور و جلسات کرسی های تخصصی بررسی فقه در موضوعات پزشکی، برای نخستین بار در کشور، صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی اراک با حضور آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی و آیت الله محمد قائنی و جمعی از فقها و مدرسان برجسته حوزه علمیه قم و دکتر حسن طاهراحمدی رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک و جمعی از علاقه مندان برگزار شد.

وبدا -  پنج شنبه ٢٧ آذر ١٣٩٣  

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان