بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 01 ارديبهشت 1403

موفقيت پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکي مشهد در طراحي آپتاسنسور شناسايي اکراتوکسين

محققان دانشگاه علوم پزشکي مشهد با طراحي نوعي آپتاسنسور موفق به شناسايي اکراتوکسين A در سرم خون انسان شدند.

به گزارش وب دا، اکراتوکسين A نوعي سم توليد شده از قارچ هاست که می تواند در طیف وسیعی از غذاها از جمله حبوبات، قهوه، آب انگور، میوه های خشک، فرآورده های گوشتی و شیر وجود داشته و باعث سمیت کلیوی، کبدی و اثرات تراتوژنیک در انسان و حیوان شود و براين اساس تشخیص آن در سرم و فراورده های غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به همين منظور پژوهشگران دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با طراحي آپتاسنسورهايي با دقت بسيار بالا موفق به شناسايي اکراتوکسین  A  در سرم خون حتي با ميزان بسيار اندک شدند.

دکتر خليل آبنوس دانشیار گروه شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکي مشهد اظهار داشت: در اين تحقيق، با طراحي آپتاسنسور بر مبناي روش فلوئورسانس وبا استفاده از دو نانوذره"طـــلا" و "سیـــلیکا" مقادیرِ بسیار کم اکراتوکسین A در سرم خون انسان شناسایی شد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد خاطر نشان کرد: بیوسنسور طراحی شده قادر است مقادیر بسیار کم اکراتوکسین (حد تشخیص 98 پیکومولار) را با انتخاب پذیری بسیار مناسب شناسایی کند.

دکتر آبنوس تصريح کرد: تا کنون از روشهاي مختلفي از جمله کروماتوگرافی، اسپکترومتری جرمی و اِلایزا براي تعیین اکراتوکسین A استفاده شده است ،که کاربرد این روش ها علاوه بر صرف هزينه و زمان زياد، نياز به  نیروی متخصص  و کارآزموده دارد.

گفتنی است: آپتامرها توالی تک‎رشته ای DNA و یا RNA هستند که با استفاده از فرایند  SELEX  غنی سازی وجداسازی شده و توانایی اتصال اختصاصی به اهدافشان را دارند.

پایداری فوق‎العاده، انجام آسان اصلاحات شیمیایی برروی آنها، سنتز آسان، قیمت نسبتا پایین و عدم سمیت و ایمنوژنیسیته از مزایای استفاده از آپتامرها است و این ویژگیها آپتامرها را به مواد بی نظیری جهت ساخت بیوسنسور تبدیل کرده است.

اين پژوهش توسط دکتر خلیل آبنوس(دانشیار گروه شیمی دارویی و نویسنده مسوول) دکترمحمد تقدیسی(استادیار گروه بیوتکنولوژی)، دکتر محمد رمضانی(استاد گروه بیوتکنولوژی) و آقای نورمحمددانش(دانشجوی دورهPh.D نانوتکنولوژی دانشکده داروسازی) انجام  شده و نتايج آن در و

در ژورنال Nanoscale با ایمپکت فاکتور 7.4 در سال 2016 به چاپ رسیده است.

علاقمندان براي دريافت اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26791437 مراجعه کنند.

 

وبدا - چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان