بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 30 فروردين 1403

استفاده از فناوري نوين پرينت سه بعدي در پزشکي در دانشگاه علوم پزشکي مشهد

محققان دانشگاه علوم پزشکي مشهد موفق به استفاده از پرينت سه بعدي در علم پزشکي شدند.

به گزارش وب دا، اين فناوري توسط دکتر سيروس نکويي مدير گروه راديولوژي دانشگاه علوم پزشکي مشهد در قالب طرحهاي تحقيقاتي در حال انجام است و تا کنون اقدامات موثري در اين زمينه صورت گرفته است.

دکتر سيروس نکويي با بيان اينکه در حال حاضر استفاده از پرينت سه بعدي در صنعت و ساخت مدل ها و قطعات صنعتي کاربرد زيادي دارد اظهار داشت: استفاده از اين فناوري در علم پزشکي در کشورهاي پيشرفته دنيا به عنوان روشي جديد در حوزه آموزش و درمان مورد استفاده قرار مي گيرد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد خاطر نشان کرد: در اين روش اطلاعات با استفاده از فناوري پيچيده نتايج سي تي اسکن و ام آر آي استخراج شده و قطعه مورد نظر ساخته مي شود.

 

دکتر نکويي خاطر نشان کرد: پس از ارائه اطلاعات به دستگاه، نمونه مورد نظر با استفاده از ماده پلاستيکي حرارت داده شده به صورت رشته اي از بخش نازل دستگاه و در ضخامت يک دهم ميلي متر و به شکل لايه لايه خارج مي شود.

وي مدت زمان پرينت هر قطعه را يک تا دو ساعت عنوان کرد و افزود: استفاده از اين روش در آموزش هاي آناتومي و درمانهاي باليني و جراحي مورد استفاده قرار مي گيرد.

مدير گروه راديولوژي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه تا کنون گروههاي مختلف دانشگاه از جمله گروه مغز و اعصاب از اين روش در انجام اعمال جراحي از آن استفاده نموده اند اظهار داشت: استفاده از اين روش در جراحي بدين شکل است که ابتدا عضو مورد نظر به شکل سه بعدي ساخته مي شود و پس از بررسي آسيب هاي مورد نظر عمل جراحي صورت مي گيرد.

 

دکتر نکويي با بيان اينکه بهترين کاربرد اين روش در حوزه آناتومي است اظهار داشت: در حال حاضر دانشجويان از طريق کتاب و يا رايانه بخش هاي مختلف بدن را مورد مطالعه قرار مي دهند در حالي که با استفاده از اين روش مي توان به شکلي ملموس اعضاي مختلف بدن ،بافت ها، شريانها و عصبها و رگها را به فراگيران آموزش داد.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان