بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 01 دی 1403

دو هزار خدمت بدون تعرفه در مراکز درمانی ارائه می شود

رییس اداره تعرفه گذاری خدمات درمانی معاونت درمان از ارائه 2 هزار خدمت بدون تعرفه در مراکز درمانی کشور خبر داد و گفت: این خدمات به روز است و در کتاب مرجع سلامت وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار وب دا؛ دکتر زندی اختلاف سطح درآمدی پزشکان در بخش های دولتی و خصوصی، عدم تفکیک جزء فنی و جزء حرفه ای تعرفه گذاری، وجود خدمات بسیار زیاد فاقد تعرفه و عدم کفایت منابع جهت منطقی شدن تعرفه ها را معضلات فعلی بحث تعرفه گذاری دانست و گفت: در حال حاضر 2 هزار خدمت به روز بدون تعرفه مشخص در مراکز درمانی ارائه می شود که در کتاب مرجع سلامت عنوانی برای آن ها وجود ندارد. برای عبور از بن بست ها منطقی شدن تعرفه در بخش هتلینگ و تعریف منطقی خدمات و منابع ضروری است.

وی افزود: تعرفه گذاری منطقی موجب کاهش دریافت های غیرمتعارف، ایجاد انگیزه برای تمام وقت شدن پزشکان و اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع می شود.

وی گفت: اگر قیمت تمام شده خدمات برای ارائه کنندگان خدمت در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع و بخش های دولتی در نظر گرفته شود طبعاً شاهد اجرای روان تر و صحیح تر قوانبن و این برنامه ها خواهیم بود.

وی تصریح کرد: باید مشخص شود به چه قمیت خدمات خریداری می شوند و مبنای تعرفه گذاری باید علمی، منطقی و در سطح خدمت رسانی دولتی و خصوصی باشد.

وی ادامه داد: واقعی شدن تعرفه ها در خدمات پاراکلینیک نیز موجب کاهش زیرمیزی شده و بحث ارجاع بیماران از بیمارستان های دولتی که پذیرنده بسیاری از بیماران کم درآمد هستند را به سایر مراکز کاهش می دهد.

وی ماندگاری پزشکان و متخصصان در مناطق محروم را از دیگر فواید تعرفه گذاری منطقی خدمات دانست و گفت: ماندگاری پزشکان در مناطق محروم بحث بسیار مهمی است که کسری منابع آن باید از طریق تعرفه گذاری منطقی و صحیح جبران شود.

دکتر زندی در تبیین تفاوت هزینه و قمیت خدمات گفت: از لحاظ اقتصادی هزینه و قیمت دو مفهوم متفاوتند، هزینه ها بر اساس وروردی های منابع مورد استفاده جهت تولید یک واحد خدمت محاسبه شده و ارزش منابع استفاده شده نیز قیمت نهاده ها را مشخص می کند و قیمت گذاری تعرفه ها نیز دو جزء فنی و حرفه ای دارد.

وی در خصوص قوانین مربوط به بحث تعرفه گذاری خدمات درمانی اظهار داشت: بند 15 قانون تشکیلات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب سال 1364 مجلس شورای اسلامی، بند 8 ماده 1 قانون بیمه همگانی مصوب سال 1373، بند «ک» ماده 3 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مصوب سال 1373 و بند «ه» ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه کشور به بحث تعرفه گذاری اشعار دارند.

 

اعمال نگاه منطقه ای در تعرفه گذاری

رییس اداره تعرفه گذاری خدمات درمانی معاونت درمان هدف اصلی در تعرفه گذاری را نگاه منطقه ای به تعرفه گذاری دانست و گفت: این نگاه در سال های 75 تا 80 وجود داشته است که بر اساس آن ضرایب تعرفه ها در مناطق محروم برای ماندگاری پزشکان در این مناطقه افزایش می یابد.

دکتر زندی بیان داشت: هر رفتار غلطی در تعرفه گذاری زمینه نارضایتی ارائه کنندگان خدمت را فراهم کرده و موجب گسترش دریافت های غیرمتعارف، تقاضای القایی، ارجاع فاقد منطق پزشکی خارج از روش های پیش بینی شده در راهنماهای بالینی و کاهش کیفیت خدمت می شود.

وی روش هزینه یابی تعرفه را استاندارد، نرمال و واقعی اعلام کرد و گفت: ما در پی تعرفه گذاری واقعی هستیم و باید بهترین متدولوژی را برای تعرفه هتلینگ انجام دهیم زیرا آنچه امسال در بخش کارشناسی شورای عالی بیمه در این خصوص مطرح شده گرچه ایده آل ترین مدل است ولی مورد رضایت معاونت درمان نیست.

وی در پایان لزوم اصلاح نظام پرداخت را متذکر شد و اظهار داشت: روش های پیشرفته تر نسبت به روش های فعلی نیز وجود دارد که مبتنی بر تشخیص است ولی هم اکنون اعمال نمی شود.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان