بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

تعدد سامانه‌ها یکی از مشکلات اجرای نسخه نویسی الکترونیک


معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی معتقد است که پیشرفت‌های مناسبی در طرح نسخه نویسی الکترونیک انجام شده، اما این طرح در مرحله اجرا مشکلاتی دارد که در این زمینه می‌توان به تعدد سامانه‌ها و آموزش ناکافی اشاره کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از  ایرنا، دکتر محمد جهانگیری درباره اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک بیان کرد: اقدامات خوبی در زمینه نسخه نویسی الکترونیک انجام شده و بسترهای فنی تقریبا آماده است، اما در زمینه فرآیند و اجرا مشکلاتی وجود دارد. سال‌ها پایلوت این طرح انجام و نتایج خوبی کسب شده است. نسخه نویسی الکترونیک باید توسط پزشک انجام شود و در نتیجه باید نیازمندی‌های پزشکان را نیز در این زمینه در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: در این زمینه آگاهی رسانی خوبی انجام نشده و از طرفی برخی زیرساخت‌ها مثل سامانه‌ها مشکلاتی دارد و باید ادغام شود. وقتی پزشک می‌خواهد با چند سامانه بیمه‌ای کار کند، دشوار است. یک پارچه شدن سامانه‌ها باید انجام شود تا پزشک با یک سامانه کار کند. البته همکاری‌هایی در این زمینه در حال انجام است که سامانه‌ها با یکدیگر تبادل اطلاعات کنند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: مشکلات سخت افزاری هم وجود داشته که امیدواریم به زودی رفع شود. برخی مشکلات در زمینه کدینگ هم مطرح بود که تا حد زیادی برطرف شده است.

جهانگیری افزود: نسخه نویسی الکترونیک فقط در یک مقطع زمانی اجرا نمی‌شود و نیازمند آموزش و تداوم است تا به مرور توسعه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکل نسخه نویسی الکترونیک، تعدد سامانه‌ها و اطلاع رسانی و آموزش غیرکافی است. البته سازمان نظام پزشکی در زمینه اطلاع رسانی و آموزش مناسب با سازمان‌های بیمه گر همکاری می‌کند.

به گزارش ایرنا، محمد مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز در نشست خبری اخیر خود در زمینه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک گفت: نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک پیشرفت کرده و نیازمند همکاری پزشکان و حوزه‌های مختلف است تا به نتیجه بهتری برسیم و مشوق‌هایی در نظر گرفتیم و پرداخت‌های الکترونیک به موقع شده و پایان هر ماه، پرداخت الکترونیک نسخه‌ها انجام می‌شود و از ابتدای بهمن نیز پرداخت ویزیت در پایان همان روز انجام خواهد شد. تفاوت پرداختی‌ها نیز با همکارانی که با نظام الکترونیک همکاری ندارند، حداقل ۶ ماه خوهد بود و کسانی که از نظام الکترونیک استفاده می‌کنند، از این فرصت بهره مند خواهند شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بخش خصوصی پیشرفت بسیار خوبی در نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک داشتیم و تاکنون مطب‌ها ۹۲ درصد، داروخانه‌ها ۹۰ درصد، آزمایشگاه‌ها ۹۶ درصد، پرتو پزشکی‌ها ۹۷ درصد و درمانگاه‌ها ۳۹ درصد به طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک متصل شده‌اند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: در نسخه نویسی الکترونیک با تجویز و بدون تجویز، استان ایلام برترین استان با ۸۷.۶ درصد محسوب می‌شود و کهگیلویه و بویراحمد در رتبه دوم قرار دارد. البته مشکلاتی در استان‌های البرز، خراسان رضوی و فارس در اجرا وجود دارد که امیدواریم با مشوق‌هایی که در نظر گرفته می‌شود، این استان‌ها نیز مشکلات را برطرف کنند.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان