بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

کاهش 12 درصدی آمار شکایات از پزشکان و مراکز درمانی

کاهش 12 درصدی آمار شکایات از پزشکان و مراکز درمانی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: میزان شکایات از پزشکان ​و مراکز درمانی در سال ۹۵ نسبت به سال قبل آن ۱۲ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی دکتر علی فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در نشست خبری رئیس کل این سازمان با اشاره به این که کار درمانی بدون عارضه و مشکل نیست ؛ بیان کرد : شکایت از اقدامات درمانی در تمام دنیا وجود دارد زیرا پزشکی همواره با عوارض مواجه بوده و از طرفی هر مشکلی که برای بیمار رخ می‌دهد خانواده متعاقباً قصور را از چشم پزشک می‌بیند و این در حالی است که هیچ پزشکی نمی‌تواند 100 درصد تضمین دهد که اقدامات پزشکی او بدون عوارض است.

وی با بیان این که آمار شکایات از پزشکان و مراکز درمانی در سال 95 نسبت به سال قبل آن 12 درصد کاهش داشته است ، افزود : سه مرجع دادسرای نظام‌پزشکی، دادسرای عمومی و انقلاب و تعزیرات برای رسیدگی به قصورات و عوارض پزشکی فعالیت می کنند که در مجموع این سه مرجع شاهد کاهش شکایت‌های پزشکی بودیم به طوری که از 910 میلیون بار مراجعه درمانی در نهایت 16 هزار پرونده شکایت گزارش شد و این در حالی است که 40 درصد این پرونده‌ها مربوط به بیمارانی است که به هر 3 مرجع شکایت کردند یعنی ما یک آمار همپوشانی داریم.
 

معاون انتظامی نظام پزشکی ادامه داد : بیشتر شکایات در حوزه سلامت معطوف به آلودگی مواد غذایی است که هم کار پزشکان را زیر سوال می‌برد و هم مردم دچار بیماری می‌شوند.

فتاحی با اشاره به این که سه درصد اقدامات درمانی در کل دنیا منجر به شکایت می شود اظهار کرد : طی  10 سال گذشته در ایران این آمار 6 هزارم درصد بوده است که البته این شکایت‌ها در برخی استان‌ها متفاوت است مثلا در برخی از استان‌ها تا 50 برابر بیشتر از استان دیگر شکایت پزشکی داریم و این به سواد و نوع فرهنگ مردم برمی‌گردد.

 

به گفته وی 10 هزار پرونده در حوزه سلامت طبق آمار سازمان تعزیرات در سال 95 داشته ایم که بیشتر آن مربوط به موارد بهداشتی، دارویی و آلودگی مواد غذایی بوده است .

 

وی با اشاره به این که 120 میلیون مراجعه بستری و سرپایی در تهران داشتیم ، تصریح کرد : از این تعداد 1.5 میلیون نفر بستری شدند و 900 پرونده درمانی داشتیم که 60 درصد این شکایت‌ها مربوط به مشکلات دستخط پزشکان، دارویی و ... بود و در نهایت تبرئه شدند.

**کاهش 27 درصدی شکایات سامانه 1690

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی بیان کرد :  میزان شکایات ثبت شده در سامانه 1690 استان تهران در سال 95 نسبت به سال قبل آن 27 درصد کاهش داشته است و از 1.5 میلیون نفر بستری در تهران 400 پرونده شکایت داشتیم که95 درصد آن  به پرونده های بیمارستانی و گرانی خدمات مربوط می شود در حالی که سبد درمان مانند سبد محصول غذایی نیست که قیمت دقیق و مشخصی در آن تعیین شود که این مسئله باعث می‌شود سوءتفاهماتی برای بیماران ایجاد شود.

فتاحی درخصوص پرونده هایی که در نظام پزشکی تشکیل می شود ، گفت : 60 درصد شکایات منجر به تبرئه و 40 درصد محکوم می شوند و میزان تبرئه در سازمان تعزیرات حکومتی 55 درصد است که با نگاهی به آمارها می توان دریافت که تفاوت فاحشی بین تبرئه پزشکان در سه مرجع دادسرای نظام پزشکی ، دادسرای عمومی و تعزیرات وجود ندارد و این شائبه که سازمان نظام پزشکی در شکایات بیماران از پزشکان طرف صنف خود را می گیرد حقیقت ندارد.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان