بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

درآمد پزشک عمومی زیر یک میلیون تومان است

رئیس انجمن مراقبت های ویژه ایران با اشاره به اینکه هنوز در سیستم سلامت ایران تعرفه ها بطور واقعی تعیین نمی شود، گفت :قیمت خدمات و تعرفه ها در نظام سلامت غیرواقعی است بطوری که درآمد یک پزشک عمومی زیر یک میلیون تومان است.

دکتر علی امیر سوادکوهی رئیس انجمن مراقبتهای ویژه ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی با بیان اینکه مبحث تعرفه بسیار گسترده بوده و صرفا منحصر به کارشناسی پزشکان ؛وزارت بهداشت و نظام پزشکی نیست اظهار داشت : با توجه به اینکه نهایتا سازمان های بیمه باید مطالبات پزشکان را پرداخت کنند ، لازم است وزارت بهداشت تعرفه ها را بطور واقعی تعیین کند و اختلاف بین رشته های تخصصی خیلی بالا و پائین نشود.

وی افزود : در کشورهای پیشرفته ای مانند آمریکا اختلاف بین بالاترین رشته تخصصی تا پائین ترین حدود چهار تا پنج درصد است در حالی که این اختلاف در نظام سلامت ایران 15 برابر است .

سوادکوهی با تاکید براینکه تعرفه باید واقع گرایانه باشد گفت :مقدار kکارشناسی نشده و بصورت غیرواقعی در سیستم اعمال می شود  در حالی که باید kبر اساس سرویسی که به بیماران ارائه می شود اعم از تخصص ؛زمان و سختی کار در نظر گرفته شود.

سقف بیمه در نظام سلامت ایران غیرواقعی است

وی با اشاره به اینکه هم kغیرواقعی داریم و هم سقف بیمه ها غیرواقعی بوده و مطالبا ت با دیرکردهای چند ماهه پرداخت می شود خاطرنشان کرد : اغلب پزشکان تمایل دارند که در بخش خصوصی به فعالیت بپردازند زیرا هر کس خواهان این است که دستمزد خود را نقدا دریافت کند.

رئیس انجمن مراقبتهای ویژه ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در این سیستم به پزشکان عمومی آسیب بیشتری وارد می شود اظهار داشت : جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت مشخص نیست بطوری که درآمدشان کمتر از یک میلیون تومان در ماه است بنابراین سیاستگذاری نظام سلامت مطلوب نبوده و اغلب پزشکان  راغب به کار در سیستم خصوصی هستند.

وی با تاکید بر اینکه معیار پیشرفت در هر کشوری سلامت جامعه است بیان داشت : اگر سلامت جامع و کامل باشد اقتصاد جامعه نیز قابل قبول خواهد بود و بیشترین موضوعی  که باید در سرلوحه کار دولت قرار گیرد سیستم بهداشتی مادی و معنوی افراد جامعه باشد.

به گفته وی حتی سرویس دهی در بیمارستان های دولتی نیز دچار مشکلات عدیده ای است و بیمارستان ها یا از ردیف بودجه یا دانشگاههای علوم پزشکی و یا از طریف طرح خود گردانی مخارج خود را تامین می کنند لذا یکی از الزامات برای سیستم سلامت کشور اختصاص سهم بیشتری از بودجه و توجه به آن است .

 

سازمان کل نظام پزشکی : چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان