بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

ضد­عفونی کردن میوه ها و سبزیجات


سعی کنید میوه و سبزیجاتی انتخاب کنید که ظاهری سالم و بدون پوسیدگی داشته باشند.
پس از ورود به منزل کیسه‌های میوه و سبزی را در جایی مخصوص و دور از دسترس کودکان قرار دهید؛ به گونه‌ای که تماسی با سایر وسایل منزل نیز نداشته باشند.
 دست­های خود را به مدت 20 ثانیه بشویید. سینک ظرفشویی را هم بشویید.
ابتدا از آب روان برای شستن میوه­ها و سبزی­ها استفاده کنید، هر جا که نیاز است از یک برس برای زدودن آلودگی از سطح میوه­ها کمک بگیرید.
میوه­های آسیب­دیده یا ترک برداشته را دور بیندازید.
سه قطره مایع ظرفشویی را در یک لیتر آب (4 لیوان آب) حل کنید و بگذارید میوه و سبزی برای سه دقیقه در آن خیس بخورد. آب­کشی کنید.
سپس از مواد ضد­عفونی کننده آماده حاوی پرکلرین برای میوه و سبزی که دستورالعمل استفاده روی آن­­­ها موجود است استفاده کرده و سپس آبکشی کنید.محلول پرکلرین را از داروخانه و سوپر مارکت ها ی معتبر می توانید تهیه کنید. اگر به هر دلیل این محلول را نداشتید از مایع صابون برای شستشوی میوه ها می توانید استفاده کنید یعنی هر میوه را با آب و مایع صابون تک به تک شستشو داده و سپس ابکشی کنید.
ترجیحا از میوه­هایی که قابل پوست­کندن هستند استفاده کنید. به هیچ عنوان میوه و سبزی شسته نشده را درون یخچال قرار ندهید و در صورتی که پس از شست‌وشو آنها را خورد کرده‌اید در ظرفی با درب بسته در یخچال بگذارید.
با اتمام کار دستگیره درب یخچال را ضد عفونی کنید و به یاد داشته باشید مصرف میوه و سبزی خام در بیرون از منزل در این روزهای کرونایی به هیچ عنوان توصیه نمی شود
با اتمام عملیات ضد عفونی کردن میوه و سبزی، کیسه‌های پلاستیکی را دور انداخته و سینک و محل قرار دادن کیسه‌های خرید را #شسته یا ضد عفونی کنید.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان