بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

وضعیت کرونا در معتادان و شایعات پیرامون آن

مسئول کمیته آموزش کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور :
وضعیت کرونا در معتادان و شایعات پیرامون آن
همیشه به صحت منابع خبری خود دقت کنید و تبلیغ کنندگان اعتیاد را هم بشناسید.
اخیرا در خبرهای جعلی فضای مجازی پیامی بدستم رسید که پروفسور ایزد پناه فوق تخصص ریه اظهار کرده است که بیماران مصرف کننده مرفین و تریاک کرونا نمیگیرند. لازم میدانم چند نکته را عرض کنم:
اولا که چنین فردی فقط با اسم یک دندانپزشک در نظام پزشکی کرج به ثبت رسیده و یک دکتر ایزد پناه ویروس شناس هم در آمریکاست که بیمار کرونایی ویزیت نمیکند و فوق تخصص ریه هم نیست. 
دوم این که، متن این خبر بیشتر به گفتمان یک فرد عامی دلال مسلک شبیه است تا یک پزشک فوق تخصص ریه
سوم در وسط متن ظاهرا نویسنده داستان را فراموش میکند و بقیه ماجرا را از زبان دکتر امینی ادامه میدهد.
چهارم همکاران بسیاری در صنف درمانگران اعتیاد اظهار داشتند که برخی بیماران آنها که شربت تریاک میخوردند نیز کرونا گرفته، فوت شده اند.
پنجم در حال حاضر به علت مشکلات عدیده در سرویس دهی به بیماران کرونایی، تست کووید 19 به تعداد محدود صورت میگیرد و گواهی فوت بیمار کرونایی را وزارت بهداشت ثبت میکند و بیماران به پزشکی قانونی ارجاع نمیشوند تا از آنان تست اعتیاد هم گرفته شود.
ششم دکتر مسجدی رییس جمعیت مبارزه با دخانیات و فوق تخصص ریه در پیغامی اعلام کردند که همکارانشان  بیماران معتاد را نیز در میان بیماران ویزیت کرده اند که به علت مصرف مواد مخدر، علائم بیماری آنها مانند سایر بیماریها، مخفی شده بود و بیماری پیشرفت کرده بود.
هفتم مرکز ملی مطالعات آمریکا هم در همین ماه اعلام کرده است که بیماران معتاد بیش از افراد معمولی جامعه دچار مرگ و میر ناشی از کرونا میشوند.
تمام پژوهشگران و دانشمندان شرکتهای بزرگ دارویی و علمی جهان دور هم جمع شده اند تا درمان این بیماری را بیابند، غافل از اینکه مصرف کنندگان کشورمان پای بساط، درمان کرونا را کشف کردند و به ریش آنها میخندند.
ادعاهای دروغین درمان فشار خون ،چربی خون و قند خون با تریاک کم بود، درمان کرونا نیز به آن اضافه شد.
به نظر می رسد دلالان مواد مخدر در این ایام نیز از تبلیغات باز ننشسته اند و این بار نیز با تبلیغ مصرف مواد برای درمان کرونا به میدان آمده اند.
همیشه به صحت منابع خبری خود دقت کنید و تبلیغ کنندگان اعتیاد را هم بشناسید.
دکتر هومان نارنجی ها
درمانگر و پژوهشگر اعتیاد
مسئول کمیته آموزش کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور
چهارم فروردین نود و نه

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان