بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

چرا مردم اینقدر از این ویروس جدید (Covid-19) در هراسند؟


 افراد در شرایط پیش آمده چگونه می‌توانند اضطراب خود را مدیریت کنند

ترس از ویروس کرونا به صورت فراگیر همه مردم دنیا را فراگرفته است و ترس و وحشت ایجاد شده از این بیماری به دلیل ابهام و شفاف نبودن اطلاعات برای عامه مردم بسیار شدیدتر از خود بیماری است.

واقعیت این است که
کرونا یک بیماری جسمی و به علت یک ویروس البته با مشخصات ویژه  است و بالاخره زمانی فروکش خواهد کرد اما تبعات روانی ناشی از آن بسیار بیشتر از جنبه جسمی آن بوده و اگر این وضعیت خیلی طولانی شود و به مردم کمک روحی روانی عاطفی اقتصادی نشود و واقعیت آن روشن بیان نشود اختلالات روانی جدی به دنبال خواهد داشت.

اغلب  مردم در حال ترس و وحشت هستند و با دیدن برخی صحنه ها و شنیدن برخی اخبار در زمینه نداشتن برخی اطلاعات روشن و کسب  اطلاعات غلط و ضد و نقیض و وجود سیاستهای متفاوت کشورها در برخورد با آن این ترس و وحشت به صورت غیر منطقی چندبرابر می‌شود

در حال عادی مقداری استرس لازم در زندگی است و
 زندگی در استرس یعنی زندگی برای بقا.

تمام موجودات زنده می‌توانند استرس‌های کوتاه مدت را تحمل نمایند و داشتن میزانی از استرس و اضطراب در شرایط موجود طبیعی است، ولی در صورتی که پاسخ استرسی فعال  و نتوانیم آن را متوقف کنیم، مردم مستعد بیماری های ناشی از استرس حاد شدید و یا استرس مزمن و طول کشیده می شوند چون هیچ موجود زنده‌ای نمی‌تواند در این حالت اضطرابی مدت زیادی دوام بیاورد.
این یک حقیقت علمی است که هورمون‌های استرس نظم ژن‌ها و محیط داخلی بدن را به هم زده و باعث بیماری می‌شوند. انسان‌ها به خاطر اندازه قسمت نئوکورتکس مغزشان قادرند فقط با فکر کردن به مشکلاتشان، پاسخ‌های استرس‌زا را فعال کنند،

 این بدین معناست که افکارمان، هم توانایی این را دارند که ما را بیمار کنند، هم می‌توانند حالمان را خوب کنند.

از سوی دیگر دستورات پیشگیری متعدد و گنگ برای جلوگیری از انتقال این ویروس باعث شده تا وسواس گسترش پیدا کرده و افرادی که سابقه یا زمینه بیماریهای وسواسی دارند، وسواس‌شان تشدید شود، به طوری که این موضوع فعالیت‌های دیگر آنان را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.

از دیگر سو استرس و اضطراب ناشی از این بیماری زندگی عده‌ای را مختل کرده و خواب و خوراک را از آنها گرفته است. همین امر باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و در نهایت بدن فرد مستعد ابتلا به این بیماری می‌شود.

در شرایط پیش آمده رسانه می‌تواند ابزاری مفید برای به اشتراک‌گذاری دانش واقعی و شفاف باشد؛ ولی شایعات نیز وجود دارند، که می تواند توجه عموم را از منابع دقیق اطلاعات منحرف کند،

برخی شبکه های اجتماعی و برخی فرصت طلبها به منظور رسیدن به منافع خاص و فرصت طلبی و سودجویی با بزرگنمایی و اغراق در این رابطه باعث نگرانی و ایجاد رعب و وحشت در مردم می‌شوند.
 و پریشانی افکار مردم در مورد شناخت از این بیماری غالباً با قرار گرفتن در معرض محتوای رسانه های سودجو یا غیر تخصصی و گاها عوام فریب  شدت پیدا می کند. لذا توصیه ما به مردم سعی در کسب اطلاعات صحیح علمی در واقعیت بیماری و راه درست پیشگیری و درمان از متخصصین مربوطه یا شبکه های اجتماعی شناسنامه دار و شناخته شده است و از مردم عزیز درخواست می کنیم برای آرامش بیشتر و اجتناب از عوارض روحی روانی پیامهای ناشناخته یا برخی اخبار غیر علمی همه نکات مبهم یا مشکوک  را از متخصصین گروه مردم و سلامت بپرسند و از صحت و یا بی اعتباری اطلاعات کسب شده اطمینان حاصل نمایند

تیم مشاورین تخصصی گروه مردم و سلامت سازمان نظام پزشکی مشهد

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان