بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

پاسخ به چند سوال متداول در مورد کرونا


آیا دارویی برای مقابله با این بیماری وجود دارد؟
خیر. متاسفانه برای درمان کرونا ویروس داروی خاصی وجود ندارد. بنابراین بهترین راه درمان، پیشگیری است.


بهترین راه پیشگیری این است که اصول بهداشتی را رعایت کنید:
دستها را مرتب با آب و صابون بشویید
مدام از ژل ضدعفونی الکل‌دار استفاده کنید
به هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان خود را با دستمال یا آرنج خم شده‌تان بگیرید و دستمال را داخل سطح دربسته بیاندازید
از تجمع در مکان های شلوغ بپرهیزید
از تماس نزدیک با کسانی که سرما خورده‌اند یا علائمی شبیه آنفولانزا دارند اجتناب کنید
از ماسک استفاده کنید
سیستم ایمنی بدن را با ورزش و تغذیه ی مناسب تقویت کنید

استرس را کنار بگذارید
یکی از عواملی که باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود، استرس است. در این شرایط بهترین کار حفظ خونسردی در عین رعایت بهداشت است. دامن زدن به خبرهای بد و شایعه ها، جو روانی بدی در جامعه ایجاد می کند و همانند خوره به جان مردم می افتد.


علاوه بر اینها پیشنهاد می کنیم از این فرصت استفاده کرده و:
 زمان بیشتری را با خانواده ی خود بگذرانید اوقات خود را با مطالعه ی کتاب های ارزشمند بگذرانید
 فیلم های معروف دنیا و یا سریال های کمدی تماشا کنید
برای خودتان موسیقی آرامش بخش پخش کنید فایل های صوتی انگیزشی گوش کنید
و به آینده امیدوار باشید

ویروس کرونای جدید می‌تواند در مناطقی که اقلیم گرم و مرطوب دارند منتقل شود.

بر اساس مدارک، ویروس کرونای جدید می‌تواند در تمام مناطق، شامل مناطق با هوای گرم و مرطوب، منتقل شود. در صورتی که در منطقه دچار ویروس کرونای جدید زندگی می‌کنید و یا قصد سفر به چنین منطقه‌ای را دارید، تمهیدات حفاظتی را صرفنظر از وضعیت اقلیمی رعایت کنید

هوای سرد و برف نمی‌تواند ویروس کرونای جدید را نابود کند.

هیچ مدرکی وجود ندارد که باور کنیم هوای سرد می‌تواند ویروس کرونای جدید یا هر بیماری دیگری را نابود کند. دمای عادی بدن انسان، صرفنظر از دما یا هوای بیرون، در حدود 36.5 تا 37 درجه سانتیگراد است. کارآمدترین روش برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونای جدید ضدعفونی کردن مداوم دست‌ها با مواد دارای الکل یا شستشوی آنها با آب و صابون است.

حمام آب داغ از بیماری ویروس کرونای جدید جلوگیری نمی‌کند.

حمام آب داغ از ابتلای شما به بیماری کرونا جلوگیری نخواهد کرد.

دمای نرمال بدن شما، صرفنظر از دمای حمام، ۳۶/۵ تا ۳۷ درجه سانتیگراد است. در حقیقت، حمام با آب بسیار داغ می‌تواند مضر بوده و پوست شما را بسوزاند.

بهترین راه برای محافظت از خود در برابر بیماری کرونا رعایت مداوم بهداشت دست‌ها است. با این کار ویروسی که ممکن است بر روی دست‌هایتان باشد نابود شده و از عفونتی که پس از تماس دست‌ها با چشم، دهان یا بینی بوجود می‌آید، جلوگیری می‌شود.

اگر فکر می‌کنید که ممکن است سطحی آلوده باشد، از مواد ضدعفونی کننده برای تمیز کردن آن استفاده کنید. پس از تماس با سطح، دستان خود را با مایع ضدعفونی کننده الکل‌دار تمیز کرده یا با آب و صابون بشویید.

تاکنون هیچ اطلاعات یا مدرکی دال بر انتقال ویروس کرونای جدید از طریق گزیدگی پشه‌ها گزارش نشده است. ویروس کرونای جدید یک ویروس تنفسی است که عمدتا از طریق قطرات عطسه یا سرفه فرد مبتلا، یا قطرات بزاق یا ترشحات بینی، پخش می‌شود. برای مراقبت از خود، دست‌تان را با مایع ضدعفونی کننده الکل‌دار تمیز کرده یا با آب و صابون بشویید. همچنین از تماس نزدیک با هر فردی که علائم عطسه یا سرفه دارد پرهیز کنید.

آیا خشک‌کننده برقی دست در نابودی ویروس کرونا مؤثر است؟

خیر. خشک‌کننده دست در نابودی ویروس کرونای جدید مؤثر نیست. برای مراقبت از خود، دست‌تان را با مایع ضدعفونی کننده الکل‌دار تمیز کرده یا با آب و صابون بشویید. پس از پاک شدن دست‌ها، باید آنها را با استفاده از حوله کاغذی یا خشک‌کننده هوای گرم، خشک کنید.

آیا لامپ ماوراءبنفش ویروس کرونای جدید را نابود می‌کند؟

لامپ‌های ماوراءبنفش نباید برای ضدعفونی کردن دست‌ها یا دیگر قسمت‌های پوست مورد استفاده قرار گیرند زیرا تشعشع ماوراءبنفش می‌تواند به تحریک و سوزش پوست بینجامد.

اسکنرهای حرارتی که جلو ادارات و فروشگاهها استفاده می شود در تشخیص افراد مبتلا به ویروس کرونای جدید چقدر کارآمد است؟

اسکنرهای حرارتی در تشخیص افرادی که به دلیل ابتلا به ویروس کرونای جدید تب دارند (یعنی دمای بدن‌شان از حد نرمال بیشتر شده) کارآمد است.

اما این دستگاه‌ها نمی‌توانند افرادی را که آلوده هستند اما هنوز تب ندارند شناسایی کند. زیرا در حدود ۲ تا ۱۰ روز طول می‌کشد که افراد مبتلا علائم بیماری و تب نشان دهند.


آیا حیوانات خانگی می‌توانند ویروس کرونای جدید را منتشر کنند؟

در حال حاضر، شواهدی مبنی بر این که حیوانات خانگی مثل سگها یا گربه‌ها آلوده به ویروس کرونای جدید باشند، وجود ندارد. با اینحال، همیشه احتیاط شرط عقل است و شستشوی دستها با آب و صابون پس از تماس با حیوانات خانگی ایده خوبی است. با این کار خود را دربرابر باکتری‌های شایعی مثل ای‌کولای و سالمونلا که بین انسان و حیوان مشترک هستند مصون می‌دارید.

آیا واکسن سینه‌پهلو (ذات‌الریه) می‌تواند از شما درمقابل ویروس کرونای جدید محافظت کند؟

خیر. واکسن سینه‌پهلو، واکسن پنوموکوک و واکسن هموفیلوس آنفولانزای نوع ب نمی‌توانند از کرونا ویروس جدید پیشگیری کنند.

این ویروس خیلی جدید و متفاوت است و واکسن مربوط به خودش را می‌خواهد. محققان درحال تهیه واکسنی برای مقابله با ویروس کرونا هستند و سازمان بهداشت جهانی از این تلاشها حمایت می‌کند.

آیا شستشوی مداوم بینی با محلول نمک می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونای جدید جلوگیری کند؟

خیر. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد شستشوی مداوم بینی با محلول نمک از ابتلای افراد به ویروس کرونای جدید جلوگیری کرده است.

برخی مشاهدات محدود وجود دارند که نشان می‌دهند شستشوی مداوم با محلول نمک می‌تواند به بهبود سریع‌تر سرماخوردگی معمولی کمک کند

آیا مصرف سیر می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونای جدید پیشگیری کند؟

سیر یک ماده غذایی سالم است که می‌تواند محتوی مقداری مواد ضدمیکروب باشد. اما هیچ مدرکی در وضعیت همه‌گیری فعلی وجود ندارد که نشان دهد خوردن سیر از افراد در برابر ویروس کرونای جدید محافظت می‌کند

آیا ویروس کرونای جدید تنها بر افراد مسن تأثیر می‌گذارد، یا افراد جوان‌تر نیز آسیب‌پذیر هستند؟

افراد در همه رده‌های سنی ممکن است از ویروس کرونای جدید متأثر شوند. ظاهرا افراد مسن‌تر و افرادی که دارای بیماری قبلی هستند (به مانند آسم، دیابت، بیماری‌های قلبی) ممکن است در صورت ابتلا به ویروس دچار بیماری شدید گردند.

سازمان جهانی بهداشت به تمام افراد در همه رده‌های سنی توصیه می‌کند که با اتخاذ اقداماتی از خود در برابر ویروس محافظت کنند، برای مثال از طریق رعایت بهداشت دست‌‌ها و نیز بهداشت تنفسی

آیا آنتی بیوتیک‌ها در پیشگیری و درمان ویروس کرونای جدید موثرند؟

خیر، آنتی‌بیوتیک‌ها درمقابل ویروس‌ها موثر نیستند، و فقط برای مبارزه با باکتری‌ها عمل می‌کنند.

کرونای جدید از نوع ویروسی است و بنابراین نباید از آنتی‌بیوتیک‌ها به‌عنوان وسیله پیشگیری یا درمان آن استفاده شود.

با اینحال، اگر شما به دلیل ویروس کرونا در بیمارستان بستری شوید، ممکن است به دلیل احتمال عفونت مشترک باکتریایی آنتی‌بیوتیک هم برایتان تجویز شود

آیا داروی خاصی برای پیشگیری و یا درمان ویروس کرونای جدید وجود دارد؟

تا به امروز، هیچ دارویی برای پیشگیری و یا درمان ویروس کرونای جدید توصیه نشده است.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان