بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 31 فروردين 1403

چگونه مواد غذایی را ضد عفونی کنیم


کرونا و مواد غذایی  :

توجه کنید دست شما با هر چیزی در مغازه و فروشگاه و قصابی و میوه فروشی و... تماس داشته باشد احتمال آلوده شدن به ویروس کرونا را دارد.
به عنوان یک اصل از یک حایل بین دست خود و هر چیزی که می خرید استفاده کنید مثل دستکش  و حتی دستمال کاغذی.

▫️به هنگام ورود به منزل بهتر است اقلام خریداری شده در  یک مکان مشخص روی یک سفره یک بار مصرف  و  ترجیحا خارج  از در  آپارتمان گذاشته شود  تا نسبت به جداسازی انها اقدام  و کیسه های نایلونی مازاد دم در خالی و بیرون انداخته شود.

▫️تخم مرغ چون شستشوی آن منجر به انتشار میکروب  و  ویروس  به داخل آن می شود بهتر است اولا تعداد کمتری خرید شود دوما در منزل در یک پلاستیک دربسته آن را در یخچال نگهداری کنید  و به هنگام استفاده تعداد لازم را بردارید. بهتر است به صورت بسته بندی خریداری شود ، بسته بندی آن ضدعفونی شود و سپس در یخچال گذاشته شود . تخم مرغ را کامل بپزید و به صورت نیم پز و یا عسلی استفاده نکنید

▫️اگر سطل ماست و پنیر  و تن ماهی و  شیشه رب و  آبلیمو و نوشابه  و هر چیزی که بسته بندی پلاستکی  و قابل شستشو دارد خرید کرده اید بهتر است آنها را با آب و مایع ظرفشویی یا صابون مایع  شستشو داده  با دستمال کاغذی خشک  کنید و  یا با  اسپری محلول  الکل  و وایتکس رقیق شده  ضد عفونی کنید و بعد از ده دقیقه  انها را در جای مناسب قرار دهید  و یا مثلاً اگر یک بسته شکلات خریده اید، یا بسته را ضد عفونی کنید یا شکلات را درون ظرفی خالی کرده و بسته اش را دور بیندازید. اما در هر مرحله مواظب باشید محتویات با دستان آلوده مجدد تماس نداشته باشند.

▫️میوه ها و سبزیجات  را هم میتوانید در  بسته های پلاستیکی درب بسته  نگهداری کرده و به هنگام  استفاده  با مایع ضدعفونی کننده مخصوص و صابون مایع  یا چند قطره مایع ظرفشویی شسشتو دهید و سپس آبکشی و استفاده کنید. سبزیجاتی که پخته می شوند هیچ نگرانی برای آلودگی ندارند . تمام میوه ها الزاما پوست آن کنده و استفاده شود.

▫️اقلامی مثل پیاز و  سیب زمینی که از ابتدا  قابل شستشو نیستند بهتر است  به صورت فله ای  و در ظروف باز نگهداری نشده و با همان پلاستیک ها نگهداری شود  و قبل از استفاده  شستشو   و سپس پوست آن گرفته و استفاده شوند.

▫️پس از جای دهی مناسب اقلام خریداری شده از نگهداری پکیسه های  پلاستکی یا کاغذی  خودداری  و انها را در ظرف آشغال درب بسته بیندازید و  دستان خود را با آب و صابون  بشویید.

▫️در هر مرحله می توانید دستگیره  یخچال ،داخل یخچال (مواد غذایی را ابتدا خارج کنید) و درب کابینت و کمد ها را با  اسپری محلول الکل طبی  70%  یا موادشوینده دیگر ضدعفونی کنید.

▫️بهتر است تا جایی که برایتان میسر است، اقلام غیر قابل شست و شو را نخرید، مثل قند و شکر فله، مرباجات باز، شیرینی، گل و ... . اقلام بسته بندی شده را هم حتماً از جاها و برندهای مجوز دار بخرید هر چند که باز احتمال آلودگی هست. مواد خوراکی مثل شیرینی که  در جعبه های کاغذی بسته بندی می شوند و  راهی برای شستشو  و ضد عفونی کردن  کاغذ و  مقوای آن نیست .بهتر است جعبه را در پلاستیک قرار داده و نگهدار ی کنید.(البته شاید با اسپری  محلول  رقیق شده  الکل 70% بتوان سطح جعبه را به طوریکه خیس  نشود ضدعفونی کرد.)

▫️مراقب باشید حیوانات وارد خانه تان نشوند. اگر بالکن تان محل تردد حیوانات - مانند کبوتر و گربه - هست، مواد غذایی را آنجا نگذارید یا بلافاصله بعد از آوردن به داخل خانه، بشویید و ضد عفونی کنید.



کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان