بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

مقاله ها

جزئیات نظارت‌های الکترونیکی بر خدمات سازمان بیمه سلامت

 

 
مدیر کل نظارت بر خدمات بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، جزئیات نظارت‌های الکترونیکی بر خدمات سازمان بیمه سلامت ایران را تشریح کرد.

مهدی قنادی با تاکید بر اینکه نظارت‌ها طبق روال گذشته ادامه دارد گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا و در مواقع محدودیت تردد عمومی، نظارت‌ها از حالت حضوری به نوع غیر حضوری با توجه به آمار، تحلیل اطلاعات و عملکردها تغییر پیدا کرد؛ اما نظارت‌ها نه تنها کاهش پیدا نکرد؛ بلکه شاهد افزایش نظارت‌های تحلیلی نیز بودیم.

وی با اشاره به اینکه با راه اندازی سامانه‌های الکترونیکی امکان نظارت‌های غیر حضوری بیشتر شد افزود: البته نظارت‌های حضوری نیز همچنان به قوت خود باقی بوده که میزان آن نسبت به گذشته کمرنگ نشده است.

مدیر کل نظارت بر خدمات بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، با بیان اینکه با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی امکان نظارت در ۳ مرحله و به صورت نظارت قبل از ارائه خدمت، در حین و پس از ارائه خدمت مهیا شده است تصریح کرد: در حال حاضر اطلاعات مؤسسات طرف قرار داد در سامانه‌ای به نام شرکای کاری تجمیع شده و خدمات قابل ارائه توسط پزشکان و مؤسسات به صورت بسته‌های خدمتی و به تفکیک در این سامانه مشخص شده است؛ سپس دسترسی کاربران با استفاده از سرویسی به نام IUM تحت کنترل بیمه سلامت قرار گرفته است.

قنادی تاکید کرد: همچنین اطلاعات افرادی که در این سامانه ثبت شده با سامانه ثبت احوال چک شده و از ثبت افراد غیر مجاز جلوگیری می‌شود، ضمن اینکه اطلاعات پزشکان با سامانه نظام پزشکی کنترل شده و پسورد و کد ارائه شده به مراکز برای کنترل تنها از طریق یک سامانه خاص بر اساس اطلاعات ثبت شده و پس از صحت سنجی شماره موبایل از طریق سامانه شاهکار مخابرات، صادر می‌گردد.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر اطلاعات مؤسسات غیر طرف قرار داد نیز در این سامانه ثبت شده تا از فعالیت‌ها در مراکز سوری و غیر مجاز با هدف نظارت بیشتر جلوگیری شود، متأسفانه بانک اطلاعاتی بیمه شدگان تاکنون مشکلات بسیاری داشت اما اصلاحاتی در این خصوص صورت گرفته و این اصلاحات با دامنه بیشتری در حال انجام است؛ البته ارائه سرویس‌ها به بیمه شدگان از طریق سامانه شرکا بوده و از دریافت خدمت توسط افراد غیر مجاز جلوگیری می‌گردد.

مدیر کل نظارت بر خدمات بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: به پزشکان غیر طرف قرارداد از طریق سامانه پس از کنترل شماره نظام پزشکی، بررسی هویت توسط سازمان ثبت اسناد و بررسی صحت شماره موبایل، Username و Password اختصاص داده می‌شود، هرچند که در گذشته هیچ کنترلی برای این پزشکان وجود نداشت؛ اما در حال حاضر کنترل و نظارت‌ها به خوبی انجام می‌شود؛ البته نظارت‌های حضوری بر مطب‌ها نیز طبق روتین قبل و نظارت ادواری بر مؤسسات نیز در حین خدمت انجام می‌شود.

وی در خصوص نظارت بر حین ارائه خدمات گفت: تمامی خدمات با توجه به اینکه از قبل در سامانه طراحی شده است، به پزشک یا مؤسسه اجازه ارائه خدمت خارج از بسته تعریفی را نمی‌دهد، در خصوص بیمه شدگان نیز این خدمات قابل کنترل است؛ همچنین کلیه قوانین، ضوابط و استانداردهای ارائه دریافت خدمت در سامانه نسخه نویسی الکترونیکی تعریف شده و مستمرا به روز می‌شود، از سوی دیگر میزان و نحوه ارائه خدمات داروهای خاص و پرونده‌ای نیز در سامانه الکترونیکی تعریف شده است.

قنادی گفت: درحال حاضر در حال راه اندازی سامانه دیگری هستیم که اگر بیمه شده‌ای خدمتی را دریافت کند، در صورتیکه شماره موبایل صحیح در سامانه وجود داشته باشد پیامی برای بیمار ارسال می‌شود ایشان می‌تواند رضایت خود را با ارسال پیامک اعلام نماید، بنابر این با این کار می‌توان به کم و کیف خدمت ارائه شده به بیمار نیز آگاهی پیدا کرد.

مدیر کل نظارت بر خدمات بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران تصریح کرد: در نظارت پس از ارائه خدمات نیز، در حوزه پرداخت‌ها شماره حساب‌ها تحت کنترل، بر اساس قرارداد با مؤسسات قرار گرفته و با داشتن داشبوردهای اطلاعاتی درخصوص تحلیل اطلاعات بیمه شدگان و مؤسسات، این امکان به وجود می‌آید که وضعیت مؤسسات و بیمه شدگان حتی پس از پرداخت‌ها نیز مورد رصد و پیگیری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مجموعه این عوامل این اختیار را به سازمان بیمه سلامت داده است که میزان نظارت‌ها به شکل جدی تر و اصولی‌تری افرایش پیدا کند افزود: در خصوص چاپ دفترچه نیز چون نسخه کاغذی نداریم مشکلات گذشته در این حوزه نیز وجود ندارد و تنها بر مبنای کد ملی ارائه خدمت انجام می‌شود، لذا با تحلیل هزینه، عملکرد و رفتار امکان شناسایی هرگونه مغایرت وجود داشته و می‌توان با تخلفات طبق دستورالعمل‌ها برخورد کرد.

قنادی گفت: راستی آزمایی اکثریت موارد توسط سیستم‌های الکترونیکی بوده و به دنبال آن هستیم با تعامل با وزارت بهداشت و درمان ارتباط با سامانه‌های این وزارتخانه را به صورت آنلاین و بر خط برقرار کنیم.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان