بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

مقاله ها

خدمات ماندگار جامعه پزشکی در هشت سال دفاع مقدس و بحران کرونا

رییس کل سازمان نظام پزشکی ضمن اشاره به خدمات جامعه پزشکی در هشت سال دفاع مقدس و همچنین در بحران کرونا، گفت: در در بحران کرونا هم دیدیم که جامعه پزشکی کم نگذاشت از جانش گذشت.


به گزارش اداره کل روابط عمومی، امروز به همت سازمان نظام پزشکی و موسسه  بهداری رزمی دفاع مقدس از لوح فشرده "نبض نزدیک" که روایت‌های تصویری از حضور پزشکان تیم‌های اضطراری در جبهه‌های دفاع مقدس و پزشکان رزمنده دیروز و اساتید امروز است، رونمایی شد.

دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در مراسم رونمایی از لوح نبض زرین، گفت: هفته دفاع مقدس است. فکر می‌کنم بازسرایی و بازخوانی حماسه‌هایی که در دوران جنگ هشت ساله و دفاع ارزشمند ملت ایران انجام شد، وظیفه‌ای همگانی است؛ از دو جهت. یک جهت اینکه یک حماسه ملی را بازخوانی می‌کنیم. بسیاری از ملت‌ها وقتی حماسه ملی ندارند آن را می‌سازند، اما کسانی‌ که از نزدیک حماسه‌های دفاع مقدس را دیدند و تجربه کردند، می‌دانند که  این جوانان چه بار بزرگی را از هویت و فرهنگ و فداکاری به دوش کشیدند و این می‌تواند الگو برای نسل‌های بعد باشد و سرمشق قرار بگیرد.

وی افزود: دوم خدماتی که جامعه پزشکی در این هشت سال ارائه کردند که این خدمات برگ زرین و ماندگار در جامعه پزشکی ایران است که در دوران جنگ خدماتی ارائه کردند که مسولان جنگ گفتند و آقای هاشمی رفسنجانی در جلسه‌ای اعلام کردند که تنها بخشی از جنگ که درباره آن دغدغه نداشتیم پزشکی جنگ بود. این یعنی اینکه مدافعان سلامت خوب به وظیفه‌شان عمل کردند و امروز هم خوب عمل کردند. این را باید همیشه گفت.

وی ادامه داد: صحنه‌هایی که آن زمان با خوبی ثبت نشد، امروز باید ثبت شود. این لوحی که امروز تحت عنوان "نبض نزدیک" است در سازمان نظام پزشکی برای ثبت این حماسه انجام شد. در سری اول با ۱۸ نفر از این افرادی که در آن زمان در میدان بودند، مصاحبه شده که آن صحنه‌ها را شرح دهند. در یکی از کلیپ‌ها به عملیات کربلای ۴ اشاره کرده‌اند و گفته‌اند که در آنجا ظفرقندی گریه کرد. در آن‌ عملیات وقتی ما به صحنه رسیدیم مجروحان زیادی با لباس غواصی و گل‌آلود دیدیم. صحنه سختی بود. ما در تروما بحثی به نام تریاژ داریم که به معنی انتخاب بهترین مداوا وابسته به امکانات موجود است. مسوول تریاژ در  آن عملیات من بودم و وقتی تعداد محدودی اتاق عمل است، طبیعتا باید انتخاب کند که چه کسی به اتاق عمل رود که شانس زنده ماندنش بیشتر باشد. تجربه این صحنه بسیار سخت است و گریه برای این است که‌ در این شرایط  باید انتخاب کنید و می‌دانید که هر نبضی که می‌ایستد قلب یک خانواده می‌ایستد.

ظفرقندی تصریح کرد: نظام پزشکی سعی کرده در حد وسعش این مباحث را زنده نگه دارد و به نسل‌های بعد انتقال دهد که چه افرادی برای این مملکت جانفشانی کردند و در جامعه پزشکی هم الگوسازی شود.

وی اظهار کرد: در ادامه هم در کرونا دیدیم که جامعه پزشکی کم نگذاشت از جانش گذشت. با حال مریض و حال تب‌دار، بیماران را درمان می‌کنند و کار را ادامه می‌دهند. تقدیم ۳۰۰ شهید از کادر سلامت نشانگر این است که در این شرایط کار کردند.

وی خاطرنشان کرد: اگر سازمان نظام پزشکی در صحبت‌ها و بیانیه‌های رسمی فریاد می‌زد و خواهش می‌کرد که به داد مردم برسید، واکسن به موقع و بدون محدودیت و بدون تعارض منافع و بدون نگرش‌های خاص بیاید، برای این بوده است. مرگ روزانه ۶۰۰ و ۷۰۰ نفر بسیار زیاد است. باید برای این واقعیت چاره کنیم، نه اینکه آن را پنهان کنیم. شبکه خیرینی دارد در سازمان نظام پزشکی کلید می‌خورد و سامانه آن ایجاد شده و پیگیری می‌کنیم که این شبکه هم در ادامه کار بتواند خدمت بیشتری کند.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان