بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 31 فروردين 1403

مقاله ها

تزریق آسترازنکا جای اسپوتنیک؛ جای نگرانی وجود دارد؟


دکتر محمدرضا صالحی - متخصص بیماری های عفونی

در دنیا مطالعات مختلفی درباره تزریق پلتفرم‌های مختلف منتشر شده است و چند مطالعه مهم نشان می‌دهد نه تنها این موضوع عیبی ندارد بلکه ممکن است که مزایای مختصری هم داشته باشد. البته درباره اسپوتنیک از پلتفرم‌های مختلفی استفاده نمی‌کنیم فقط مقداری آدنوویروس‌ها با هم فرق می‌کنند و با توجه به طراحی واکسن  به نظر می‌رسد این منطقی‌ترین راه حل ممکن بود.

واکسن‌های دز یک و دو اسپوتنیک فرق می‌کرد، اما الان بخاطر کم اثری دز دوم روس‌ها عملا آن را حذف کرده‌اند و واکسن اسپوتنیک لایت تقریبا همان اسپوتنیک یک است. به نظر می‌رسد طبق تحقیقات خود روس‌ها هم دیگر قائل به تزریق دز دوم اسپوتنیک نیستند.

این نگرانی که مردم نمونه آزمایشگاهی می‌شوند درست نیست، من در جریان هستم  که بسیاری همکاران ویروس‌شناس و دیگر متخصصین چندین جلسه برگزار کردند و به این نتیجه رسیدند.

این اولین باری نیست که چنین اتفاقی رخ داده است، از اوایل فوریه آزمایشی روی ۵۰ نفر در کشور آذربایجان انجام شد و به آن‌ها دز اول واکسن اسپوتنیک و دز دوم واکسن آسترازنکا تزریق کردند که خوشبختانه نتایج این آزمایش محدود از ایمنی این اقدام خبر داد.

این تصمیم بدون مطالعه گرفته نشد و اساتیدی که تصمیم گرفتند مقالات مختلفی را مطالعه کرده‌اند و براساس مطالعات منتشر شده و موارد مشابه به وجود آمده به این نتیجه رسیدند که استفاده از دو آدنوویروس در دو دز مختلف می‌تواند کمک کند. این موضوع را همکاران ویروس شناس ما هم مورد بررسی قرار دادند و این موضوع را تایید کردند.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان