بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 31 فروردين 1403

مقاله ها

جلسه هیات رئیسه انجمن متخصصین زنان و مامایی با رئیس کل سازمان

رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی با اشاره به این که از متخصصان زنان و زایمان هیچ نوع حمایتی نمی شود؛ گفت : تعارضات بین رشته ای باید رفع شود تا به شأن و منزلت جامعه پزشکی خدشه ای وارد نشود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران دکترمریم السادات موسوی رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی در جلسه  اعضای هیات مدیره این انجمن با دکتر ایرج فاضل رئیس کل سازمان نظام پزشکی در خصوص اظهارات رادیولوژیست ها برای انجام سونوگرافی توسط متخصصان زنان و زایمان بیان کردند : قدیمی ترین گروه پزشکی که سونوگرافی را برای بیماران خود انجام دادند؛ متخصصان زنان و زایمان هستند و درخواست ما نیز برای انجام سونوگرافی سطح یک است و موارد پیچیده به هیچ عنوان مد نظر نیست.

وی افزودند: موضوع انجام سونوگرافی زنان باردار آن قدر کش و قوس پیدا نموده که احساس می شود تمام معضلات رادیولوژیست ها در انجام سونوگرافی توسط متخصصان زنان خلاصه می شود.

وی با تاکید بر این که هر مشکلی در این زمینه وجود دارد نباید در جامعه یا رسانه ها مورد بحث و بررسی قرار گیرد، ادامه دادند : مسائل بین رشته ای بهتر است درسازمان نظام پزشکی حل و فصل شود تاحرمت همکاران از بین نرفته و ارزش کار آنها نیز حفظ شود.

دکتر موسوی با اشاره به این که اخیرا متخصصان زنان و زایمان در رسانه ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته و خدماتشان مورد تخریب واقع شده است، تصریح کردند:اگر حرمت این گروه حفظ نشود در واقع حرمت کل جامعه پزشکی زیر سوال رفته است ، در حالی که تاکنون متخصصان زنان حتی یک مصاحبه هم انجام نداده اند که حرمت رادیولوژیست ها خدشه دار شود.

وی ادامه دادند :با پیشرفت تکنولوژی نمی توان انتظار داشت که یک متخصص زنان و زایمان مانند 50 سال پیش صرفا با یک گوشی صدای ضربان قلب جنین را بشنود و از وسائل پیشرفته پزشکی برای معاینه مادر باردار استفاده نکند ، در واقع نمی توان از این ابزار که می تواند به بهبود وضعیت سلامت مادر و جنین کمک کند ، چشم پوشی کرد.

رئیس انجمن زنان و مامایی اظهار کردند : متخصصان زنان و زایمان در نقاط دورافتاده کشور مشغول به خدمت بوده و با استرس های کاری فراوانی مواجه هستند در حالی که هیچ حمایتی از آن ها نمی شود .

دکترموسوی تاکیدکردند: تعارضات بین رشته ای باید رفع شود تا به شأن و منزلت جامعه پزشکی خدشه ای وارد نشود؛همچنین این نکته باید مد نظر قرار گیرد که اورژانس های رشته زنان و زایمان لحظه ای است و سریعا باید برای نجات جان بیمار تصمیم گرفت و این در حالی است که رادیولوژیست ها 24 ساعته درمراکز درمانی حضور ندارند؛  بنابراین یک متخصص زنان و زایمان باید خودش کارهای مربوطه را انجام دهد.

رئیس انجمن زنان و مامایی ضمن اشاره به این مطلب که برخی قوانین کاری موجود برای گروههای مختلف پزشکی نیازمند بازنگری است، خاطرنشان کردند :  نحوه آموزش دانشجویان پزشکی در دانشگاهها معضل دیگری است که با آن رو به رو هستیم زیرا طبابتشان از نظر کیفی قابل توجه نبوده و این مسئله باید مورد توجه ویژه اعضای هیات عملی باشد که چرا با وجود برگزاری گردهمایی های مختلف علمی هنوز دانش آموختگان از کارایی لازم برخوردار نیستند.

وی افزودند: درکوریکولوم های آموزشی باید خیلی از موارد لحاظ شود تا اگر دانشجو مهارتهای لازم علمی و تجربی را کسب نکرده است به سالهای بالاتر تحصیلی راه پیدا نکند و باید گفت آموزش عالی مشکلات زیادی دارد از جمله این که ورود به هر رشته ای با هر مدرک کارشناسی ممکن است در حالی که این امر افراد را به سمت مدرک گرایی سوق می دهد و در بسیاری از موارد دیده شده که مثلا در مهر یک کارشناس مامایی عنوان کارشناس ارشد حقوق نیز درج شده است .

دکتر موسوی در بخش دیگری از سخنان خود به خدمات جامعه پزشکی  در دوران جنگ تحمیلی و حوادث و بلایا اشاره کرد و گفتند : جامعه پزشکی همواره در تمامی مشکلات بدون هیچ چشم داشتی همراه مردم بوده و به ارائه خدمات پرداخته اما امروز شاهد انواع تحصن ها و اعتراضات توسط گروههای مختلف پزشکی هستیم که این امر شأن و منزلت این قشر را پایین می آورد زیرا هر گروه با اعتراض به گروه دیگر سعی در احقاق مطالبات خود دارد.

وی اذعان کردند : در ابتدای دولت یازدهم امید ها به این سمت رفت که شرایط انجمن های پزشکی در تصمیم گیری ها بیشترمی شود اما عملا چنین مسئله ای رخ نداد و انجمن ها قدرتی در تصمیم گیری مسائل مربوط به گروههای مرتبط با رشته خود ندارند و هدف از تشکیل انجمن ها صرفا این بوده که انجام یکسری از کارهای علمی محدود به آنها سپرده شود.

رئیس انجمن زنان و مامایی در خاتمه یاد آور شدند :همه امید ما به سازمان نظام پزشکی به عنوان خانه صنفی پزشکان است اما در ساختار این سازمان نیز گروههایی هستند که هیچ نماینده ای در شورای عالی برای پیگیری مطالبات و مسائل مربوط به رشته خود ندارند که باید بازنگری در ساختار این شورا صورت گیرد تا تمامی گروههای پزشکی بتوانند نماینده ای در این سازمان داشته باشند.

** گروههای پزشکی با تشکیل جلسات مشترک به رفع اختلافات بپردازند

دکتر ایرج فاضل رئیس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این که اختلافات در همه رشته های پزشکی مشاهده می شود؛ گفتند: سازمان نظام پزشکی نمی تواند گروهها را جدا کرده و به صورت خط کشی برای آن ها قانون تعیین کند، بلکه رشته های مختلف پزشکی باید برای خود مسئولیت تعریف و مشکلات  را با تشکیل جلسات مشترک بررسی کرده و به توافق برسند .

ایشان ضمن بیان این که در گردهمایی و سخنرانی ها موضوع رعایت اخلاق در جامعه را مورد تاکید قرار می دهند ؛ افزودند: اخلاق در جامعه در حال افول است و نباید جامعه پزشکی هم در این زمینه سقوط کند بلکه باید مانع سقوط اخلاقی دیگران در جامعه باشیم.

دکتر فاضل تصریح کردند: تمامی گروههای پزشکی از پیش داوری خودداری کرده و باید مشکلات بین رشته ای را با تشکیل جلسات مشترک بین خودشان حل و فصل کنند .

ایشان  ضمن اشاره به این مطلب که بانک  اطلاعاتی متخصصان زنان و زایمان از سوی سازمان نظام پزشکی در اختیار انجمن مربوطه قرار خواهد گرفت، اظهار کردند : سایر مسائل و معضلات مطرح شده نیز باید با آموزش ، فرهنگ سازی، تشکیل جلسات مشترک مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد و تا حد ممکن معضلات موجود بین خود گروهها مطرح و چاره اندیشی شود.

 رئیس کل سازمان نظام پزشکی در خصوص اختلافاتی که میان متخصصان زنان و زایمان و رادیولوژیست ها وجود دارد ؛ یاد آور شدند : برای رفع اختلافات بین دو انجمن بزرگ رادیولوژی و زنان و مامایی باید با حضور معاون درمان وزارت بهداشت جلسه ای تشکیل دهیم تا مشکلات را رو در رو مطرح کرده و با  استدلال و منطق به نتیجه برسیم؛ همچنین باید وزارت بهداشت را موظف به انجام آن چه که مورد توافق طرفین رسیده است؛ کرد.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان