بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

مقاله ها

هیچ منعی برای حضور اقلیت های دینی در ساختار سازمان وجود ندارد

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به قانون مصوب این سا زمان که در سال 83 به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی رسیده است ؛ گفت : هیچ منعی برای حضور اقلیت های دینی برای حضور در هیات رئیسه های سازمان وجود ندارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی محمد رضا ظفرقندی رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به قانون تشکیل این سازمان بیان کرد : آخرین قانون سازمان نظام پزشکی در فروردین ماه 1383 در مجلس ششم تصویب شد، اما شورای نگهبان ایراداتی به آن گرفت که به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

وی افزود : سرانجام در زمان ریاست مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و آبان ماه همان سال در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید و اشکالی که شورای نگهبان گرفته بود نسبت به عضویت اقلیت های دینی در هیات مدیره نظام پزشکی ها بود.

وی ادامه داد : بر اساس ماده 23 قانون سازمان در ذیل شرایط انتخاب شوندگان ، داشتن حسن شهرت در تعهد عملی به احکام دین مبین اسلام و وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران  آمده است که در تبصره ذیل آن نیز گفته شده اقلیت های دینی مصرح در قانون  اساسی جمهوری اسلامی ایران تابع احکام دین اعتقادی خود هستند.

ظفرقندی با اشاره به این مطلب که شورای نگهبان این تبصره را نپذیرفت ؛ تصریح کرد : در آن زمان بنده عهده دار ریاست کل سازمان نظام پزشکی بودم که آن را غیر اصولی و مغایر با حقوق شهروندی دانستم که  با حمایت مجلس ششم به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و در جلسه رسمی آنها و با حضور مرحوم هاشمی رفسنجانی و رئیس جمهور وقت این موضوع مطرح شد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که آیت الله جنتی این مسئله را مصداق نفی سبیل دانسته و رد کرد ، گفت : در نهایت مرحوم هاشمی با استدلال به این که عضویت در هیات مدیره نظام پزشکی یک شهر یا شهرستان به هیچ عنوان مصداق نفی سبیل نیست و با تاکید بر ضرورت الزام رعایت حقوق بشر و جوانب حقوق بین الملل و لزوم پاسخگویی به مجامع بین المللی این قانون لحاظ و بر اساس قانون پذیرش عضویت اقلیت های مذهبی به رسمیت شناخته شد.

ظفرقندی با اشاره به شرایط مطرح شده اخیر خاطرنشان کرد : این که در مجلس شورای اسلامی از اقلیت های مذهبی نمایندگانی داریم اما عضویت در شورای شهر را نفی می کنیم مصداق یک بام و دو هوای سیاسی است که قابل قبول و توجیه پذیر نیست.

گفتنی است : قانون سازمان نظام پزشکی در جلسه علنی روز سه شنبه  25/1/1383 تصویب و در تاریخ 16/8/1383 با اصلاحاتی به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید و طی نامه شماره 95400 مورخ 17/9/1383 به مجلس شورای اسلامی واصل و به امضای رئیس جمهور وقت رسید.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان