بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

مقاله ها

پزشکان شرکت در انتخابات نظام پزشکی را وظیفه خود بدانند

 رئیس جامعه جراحان ایران با بیان اینکه اگر بیمه امروزی را نداشتیم در وضعیت بهتری بودیم، گفت: بیمه ما میلیاردها تومان به بیمارستان‌ها، پزشکان، بیماران و .. بدهکار است، تعداد پزشکانی که مدت‌ها حقوق نگرفته‌اند کم نیست و این درماندگی و ورشکستگی برای بیمه، بیمه نمی‌سازد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر ایرج فاضل در مراسم افتتاحیه پنجاه و پنجمین کنگره میان‌دوره‌ای جامعه جراحان ایران شاخه خراسان و پنجمین کنگره جراحان خراسان که در محل سالن چمران بیمارستان قائم برگزار شد، در خصوص برنامه تحول سلامت، عنوان کرد: در حال حاضر این موضوع در همه جا و حتی مجلس هم مطرح است که برنامه تحول سلامت چه سرنوشتی را قرار است پیدا کند، هیچ‌کس هم نمی‌داند که سرنوشت آن چیست.

وی ادامه داد: اگر به تعریف سلامت از نظر سازمان بهداشت جهانی که شامل سلامت جسمی، روحی، شغلی و ... است، توجه کنیم متوجه می‌شویم که شاید از اول نباید اسم آن را برنامه تحول سلامت می‌گذاشتیم زیرا سلامت مربوط به تمام ارگان‌ها می‌شود.

رئیس جامعه جراحان ایران با بیان اینکه هیچ وزارتخانه‌ای نیست که در تامین سلامت مسئولیتی نداشته باشد، عنوان کرد: مسئولیت سلامت فقط به عهده وزارت بهداشت نیست، آنچه به وقوع پیوست طرح تحول درمان بود که یکی از بخش‌های سلامت است.  

فاضل گفت: در ابتدای کار به دلیل توجه دولت و نگاه استثنایی که به سلامت شده بود، بودجه قابل توجهی در اختیار طرح قرار گرفت، اما در حال حاضر چگونگی ادامه طرح مشکل‌ساز شده است، مقوله درمان مقوله کوچکی نیست. سنگینی این موضوع حتی کشورهای ثروتمند نظیر آمریکا را هم متاثر کرده است.

وی با بیان اینکه برنامه تحول سلامت به صورت ناگهانی آغاز شد و مطالعات کافی برای آن انجام نشده بود، خاطرنشان کرد: از ابتدا نگرانی تامین منابع پایدار طرح وجود داشت. در آغاز کار مقدار قابل توجهی پول در اختیار طرح قرار گرفت که بعید است با توجه به شرایط اقتصادی کشور، ادامه پیدا کند. تامین منابع پایدار بزرگترین مشکل برنامه تحول سلامت است.

رئیس جامعه جراحان ایران ادامه داد: مشکل دیگر کنترل است. اینکه یک جراح زیاد کار کند و هر روز عمل کند عالی است، اما چه کسی کنترل می‌کند که چه تعداد از عمل‌ها ضروری است. کنترل در این زمینه مساله‌ای مهم است این موضوع در گرو بیمه قدرت‌مند است.

بیمه واقعی می‌خواهیم

فاضل اضافه کرد: بیمه‌های ما توانایی کنترل گاید لاین‌ها را ندارند، اگر بیمه امروز را نداشتیم در وضعیت بهتری بودیم؛ بیمه‌ای که میلیاردها به بیمارستان‌ها، پزشکان، بیماران و ... بدهکار است، تعداد پزشکانی که مدت‌ها حقوق نگرفته‌اند کم نیست و این درماندگی و ورشکستگی برای بیمه، بیمه نمی‌سازد.

وی گفت: بیمه مجموعه‌ای قدرتمند و ثروتمند است که از افراد در زمان سلامت پول می‌گیرد تا اگر روزی فردی نیاز پیدا کرد بتواند به طور کامل هزینه او را پرداخت کند، جایی که بیمه کار می‌کند رابطه مالی بین بیمار و پزشک دیده نمی‌شود و چیزی که وجود ندارد موضوع هزینه‌هاست.  

رئیس جامعه جراحان ایران با تاکید بر اینکه امروز بیمه واقعی می‌خواهیم، گفت: بیمه محکم، مطمئن و قابل اتکا می‌خواهیم تا هم پزشکان و هم بیماران خیالشان آسوده باشد در حال حاضر طرح تجمیع بیمه‌ها در مجلس مطرح است باید کاری کنیم که هزینه بیمه‌ها هم آنقدر بالا نباشد چه لزومی دارد این همه بیمه داشته باشیم و هر کدام هم تعداد زیادی کارمند داشته باشند. مشکلات بیمه باید یک روز حل شود و بیمه‌ها مستقل و قوی و پولدار شوند تا بتوانند به کار خود ادامه دهند.  

فاضل با اشاره به انتقاداتی که نسبت به جامعه پزشکی مطرح است، تصریح کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم نوک حمله بسیاری از تنگ‌نظران هستیم. در طول هشت سال جنگ تحمیلی جامعه پزشکی بزرگترین امتحان خود را پس داده است، در حالی که بزرگترین دغدغه گرداندن جنگ تامین نیروی پزشکی است جبهه‌های ما  هرگز خالی از پزشک نماند.

زیرمیزی فقط در جامعه پزشکی نیست

وی با طرح این سوال که آیا زیرمیزی فقط در پزشکان وجود دارد، عنوان کرد: آیا این موضوع در جاهای دیگر به طور مثال دادگاه‌ها وجود ندارد چرا کسی یک کلمه راجع به آن‌ها حرفی نمی‌زند و فقط جامعه پزشکی را نوک حمله قرار می‌دهند.  

رئیس جامعه جراحان ایران خطاب به جمع، اظهار کرد: نباید فراموش کنیم که مردم ما را دوست دارند و مورد اطمینان و اتکای آنان هستیم. باید گلزار پزشکی را از رشد علف‌های هرزه محفوظ کنیم، این کار را خود ما باید انجام دهیم. در ابتدای طرح تحول سلامت بنرهایی در بیمارستان‌ها نصب شده بود اگر هزینه اضافی از بیماران دریافت می‌شود از طریق شماره تلفن‌هایی آن را با مسئولین در میان بگذارند این موضوع بی‌نهایت آزاردهنده بود.

وی افزود: آیا رئیس قوه قضائیه حاضر است چنین کاری را انجام دهد و چنین بنری را در دادگاه‌ها نصب کند؟ قطعا این کار را انجام نمی‌دهد و روش‌های دیگری برای کنترل موضوع به کار می‌گیرد. به وزارت بهداشت پیشنهاد دادیم که کمیسیونی تشکیل شود و افرادی که این مشکلات را ایجاد کرده‌اند به آنجا دعوت کنیم نه اینکه تمام افراد حرفه محکوم شوند.

فاضل با بیان اینکه نمی‌توانیم نسبت به بداخلاقی‌هایی که از جانب عده‌ای محدود در حرفه ما وجود دارد، بی‌تفاوت باشیم، افزود: باید به سمت اصلاح این موضوع حرکت کنیم نیاز داریم که اعتماد مردم را محفوظ نگه داریم اعتماد مردم بزرگترین سرمایه پزشکی است بیشتر از هر زمانی نیاز به آن داریم.

حق تعیین تعرفه‌های پزشکی از جامعه پزشکی گرفته شده است

رئیس جامعه جراحان ایران در خصوص تعرفه‌ها، اظهار کرد: در تمام حرفه‌ها تعرفه‌ها توسط پیشکسوتان همان حرفه تعیین می‌شوند، اما در جامعه پزشکی این حق از آنان گرفته شده و در تغییر قانون نظام پزشکی این حق حذف شده است. در حال حاضر جامعه پزشکی به همراه کمیسیون بهداشت مجلس در حال پیگیری این موضوع هستند تا قانون نظام پزشکی تصحیح و مشکل رفع شود.  

فاضل گفت: در حال حاضر پزشکی قانونی در پرونده‌های پزشکی دخالت می‌کند در حالی که این کار مربوط به نظام پزشکی است، در تمام دنیا اینگونه است که کیفیت انجام کارهای پزشکی جزو وظایف پزشکی قانونی نیست، تشکیلاتی موازی در این سازمان ایجاد شده که باید با کمک مجلس رفع شود و همه آن‌ها را به صورت متمرکز در نظام پزشکی داشته باشیم.  

پزشکان شرکت در انتخابات نظام پزشکی را وظیفه خود بدانند

فاضل در رابطه با انتخابات نظام پزشکی، اظهار کرد: این انتخابات هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود و افراد زیادی در آن شرکت نمی‌کنند در حالی که حدود ۳۰۰ هزار پزشک داریم تنها با رای ۶۰۰۰ نفری عده‌ای انتخاب می‌شوند.  

رئیس جامعه جراحان ایران با بیان اینکه اگر دخالتی در انتخابات صورت نگیرد هر فردی که انتخاب شود بهترین است، اظهار کرد: شرکت در انتخابات را وظیفه خود بدانیم تا نظام پزشکی قدرتمند ایجاد شود و خواست‌های جامعه پزشکی را پیش برد. اگر جامعه پزشکی سامان یابد جامعه سامان پیدا می‌کند.  

وی با بیان اینکه امروز، پزشکی کشور در جایگاه قابل ملاحظه‌ای قرار دارد، تصریح کرد: در آغاز انقلاب از نظر پزشکی بسیار نیازمند بودیم و پزشکان خارجی زیادی در کشور حضور داشتند، شرایط طوری بود که مردم هر ساختمانی را می‌خواستند به بیمارستان تبدیل کنند.

فاضل افزود: این تشنگی مردم برای بیمارستان به دلیل کمبود خدمات پزشکی بود در حال حاضر از این نظر کشور سیراب است، در تمام رشته‌های پزشکی بعد از انقلاب پیشرفت وجود داشته است، افتخار می‌کنیم که امروز هیچ‌کس مجبور نیست برای درمان خاصی به خارج از کشور سفر کند.

رئیس جامعه جراحان ایران با اشاره به اینکه انجمن جراحان ایران تشکلی دولتی نیست، گفت: پنجاه و پنجمین کنگره جراحان ایران، شاخه خراسان با کمک دانشگاه و در بیمارستان قائم برگزار می‌شود که مساله کوچکی نیست، جامعه جراحان از جراحانی تشکیل می‌شود که در دانشگاه‌ها تحصیل کرده‌اند، جامعه جراحان و دانشگاه به یکدیگر نزدیک و متعلق به هم هستند.

وی ادامه داد: برای من لذت‌بخش است که این هماهنگی و همدلی به وجود آمده است. تنها با این هماهنگی است که می توانیم پیش رویم و کشور را نیز پیش بریم.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان