بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

مقاله ها

تاریخچه سازمان انتقال خون

در جهان امروز علي رغم تحول عظيم علمي و با وجود پيشرفت هاي بزرگي كه در زمينه پزشكي رخ داده است ، هنوز تامين کافی خون سالم يكي از چالش ها و دغدغه هاي مجامع پزشكي جهان است . بشر تاكنون هيچ جايگزين مناسبی براي اين ماده حیاتی نیافته است و لذا  يكي از مهم ترين نيازهاي مراكز درماني در جهان برای نجات جان آسیب دیدگان سوانح و بلایا ، بیماران با جراحی های بزرگ و سوختگی های وسیع ، مبتلایان به بیماریهای مختلف مانند کم خونی ها و اختلالات انعقادی و نیز خونریزیهای دوران بارداری و زایمان و ... ، خون و فراورده های خونی سالم است .

درسال 1975 قطعنامه سازمان بهداشت جهاني با  تاكيد برايجاد سرويسهاي ملي به منظور ارتقاء خدمات انتقال خون و اهداء داوطلبانه و بدون دريافت پاداش مادی مصوب و منتشر گردید  . اين سياست با تاسيس سازمان های انتقال خون جامه عمل پوشيد. در کشور ما  درسال 1324 انتقال خونهاي پراكنده در سطح بيمارستانهاصورت می گرفت ودرسال 1331 مركز خون ارتش ومركزانتقال خون شيروخورشيد سرخ سابق شروع بكار نمود.بالاخره در سال 1353 سازمان انتقال خون ايران تاسيس گرديد.

پس از پيروزى شكوهمند انقلاب اسلامي نياز جدي به ساماندهي خدمات انتقال خون محسوس بود و لذا مجلس شوراي اسلامي اساسنامه سازمان را درسال 1363 تصويب و سازمان انتقال خون را به عنوان تنها متولي تامين خون و فرآورده هاي خوني در سراسركشور درجهت گسترش خدمات ملي انتقال خون وحذف ساير سيستمهاي موازي مشخص وشبكه خون رساني كشور را طراحي و تدوين نمود .

پایگاه انتقال خون خراسان در 22 مهر ماه 1357  در خیابان سناباد مشهد افتتاح شد.پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مرکز شروع به گسترش وتجهیز  نموده و به عنوان یکی از 9 منطقه آموزشی کشور نیز قلمدادگردیدکه پس از تقسیم استان خراسان ،  اداره کل منطقه ای آموزشی انتقال خون خراسان رضوی  مرکز آموزشی استان های خراسان شمالی وجنوبی تعیین شد .در حال حاضر این اداره کل در مشهد دارای 6 پایگاه اهدای خون و نیز بخشهای مختلف فنی ، آزمایشگاهی ، ستادی و پشتیبانی است و همچنیندر شهرستانهای قوچان ، نیشابور ، سبزوار ، تربت حیدریه و گناباد دارای پایگاه انتقال خون می باشد . با آغاز عملیات عمرانی در آینده نزدیک بزرگترین پایگاه انتقال خون شرق کشور در مشهد مقدس به بهره برداری خواهد رسید .

 

مهمترین دستاوردهای سازمان انتقال خون

 

سازمان انتقال خون ايران نه تنها در سطح كشور كه در منطقه آسياي مركزي ، خاورميانه و شمال آفريقا خود را به عنوان سازماني با عالي ترين كيفيت و استانداردهاي بالا تثبيت كرده است . سازمان انتقال خون در راستاي اهداف والاي خود كه بهره مندي عادلانه تمامي  اقشار جامعه از خدمات سازمان است ، با تقسيم كشور به  9 منطقه آموزشي ، گسترش شبکه خونرسانی و پایگاههای انتقال خون در سراسر کشور  حتي در دورترين مناطق به آموزش کارمندان خود پرداخته است تا انواع فرآورده هاي پلاسمايي و سلولي مورد نياز بيماران از استاندارد و كيفيت بالا برخوردار باشند.دستیابی کشورمان در سال 86 به اهدای خون صد درصد داوطلبانه در حالی که هم اکنون بسیاری از کشور های جهان وخاورمیانه به اهدای جایگزین خون وابسته اند از موفقیت های ارزشمندی است که به همت مردم بزرگوار و خداجوی میهن اسلامی حاصل آمده است .تاسیس وفعالیت مرکز پالایش وپژوهش پلاسما در کشوروتامین داروهای بدست آمده از پلاسما وتامین نیاز کشور به داروهای مشتق از پلاسمای ایرانی ، افتتاح  مرکز پذیرش اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز (مرکز سپاس) ، افتتاح مرکز ملی خون بند ناف کشور جهت ذخیره خون بند ناف نوزادان ، بهینه سازی مصرف خون و نظارت بر نحوه مصرف و استقرار نظام مراقبت از خون ، توسعه فناوری اطلاعات و بهره برداری از فناوریهای نوین از دستاوردهای بزرگ و غرور آفرین تلاش خدمتگزاران شما در مجموعه عام المنفعه انتقال خون است.

 

 

مهمترین دستاوردهای اداره کل انتقال خون خراسان رضوی

  • احداث، نوسازی وتجهیز پایگاه های انتقال خون استان در جهت ارتقای کیفی وکمی خدمات
  • استفاده از کیسه های فیلتر دار جهت کاهش عوارض ناشی از تزریق مکرر خون در بیماران
  • استفاده از صندلی های استاندارد خونگیری ، بهره برداری از دستگاه  اندازه گیری هموگلوبین و سیستم الکترونیکی خود حذفی محرمانه در اهداکنندگان خون
  • استفاده از تجهیزات پیشرفته در فرایندهای تولید ، بررسیهای آزمایشگاهی و نگهداری از فراورده های خونی
  • استقرار نظام مدیریت کیفیت ISO-9001-2008 به منظور فراهم نمودن بستری مناسب جهت بهبود و ارتقا  مداوم فرایندها
  • استقرار تجهیزات شبکه (سخت افزار ونرم افزار )در جهت ارتقای سیستم غربالگری خون و اهداکنندگان
  • استفاده از کیسه های خون مخصوص اطفال جهت استفاده بهینه و افزایش سلامت مصرف فراورده های خونی در اطفال بیمار
  • آموزش و جذب اهداکنندگان مستمر ، ترویج فرهنگ والا و حیاتی اهدای خون در جامعه ، آموزش مداوم کارمندان سازمانی و مراکز درمانی ، اجرای طرح های پژوهشی بمنظور اطلاع از نیاز مشتریان و ارتقا خدمات

و تلاش ها ادامه دارد تا واسطه شایسته ای بین اهداکنندگان ایثار گر خون و بیماران نیازمند به فراورده های خونی باشیم .

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان