بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

مقاله ها

مطالبات دستیاران در سه محور حقوقی؛ معیشتی و آینده شغلی؛ضرورتهایی که باید مورد توجه جدی مسئولین قرار گیرد

 

دکترظفرقندی در پنجاه و دومین جلسه شورای عالی:

 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به جلساتی که جهت رفع مشکلات دستیاران با حضور نمایندگان آنها و ارگان های ذیربط برگزار شده است؛ گفت: به لحاظ کارشناسی راه حل مشکلات دستیاران در سه محور اصلی معیشتی ، حقوقی و آینده شغلی دستیاران مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر محمد رضا ظفرقندی در پنجاه و دومین جلسه شورای عالی این سازمان که پنج شنبه مورخ 30 اردیبهشت ماه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد،ضمن اشاره به مشکلات عدیده دستیاران و تشکیل کارگروه فوری از سوی سازمان نظام پزشکی برای سازماندهی به معضلات این قشر بیان کرد: جلساتی با نمایندگان دستیاران تشکیل داده و مشکلات آنها را بصورت آیتم بندی استخراج نمودیم و در جلساتی که با مسئولین وزارت بهداشت نیز داشتیم به لحاظ کارشناسی معضلات این گروه حول سه محور اصلی معیشتی، حقوقی و آینده شغلی دسته بندی شد و بطور مشخص 45 آیتم داریم که مباحث کارشناسی و عملی روی این موارد در حال بررسی و انجام است.

وی همچنین به مصوبات شورای عالی نظام پزشکی در خصوص دستیاران اشاره کرد و افزود: تخفیف یا عدم دریافت حق عضویت و در نظر گرفتن فشار روانی حاصل از معیشت و شغل تلقی کردن دستیاری از جمله مواردی است که همواره از سوی شورای عالی سازمان مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که در حال حاضر دفتر دستیاری در این سازمان به منظور پیگیری مطالبات دستیاران فعال است؛ ادامه داد: دستیاران نیازمند پایگاهی هستند تا مطالباتشان بصورت مدنی و قانونی پیگیری شود.

وی با گریزی به مصوبه طرح جوانی جمعیت ادامه داد: با انجمن های مرتبط از جمله اخلاق پزشکی، ژنتیک و زنان وارد مذاکره شده و جلساتی داشتیم تا از نظر فنی و کارشناسی ابعاد مختلف موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد : این قانون 75 ماده دارد که 51 ماده آن تاکنون مورد بازبینی قرار گرفته و نکات اصلاحی مطرح شده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در خصوص واکسیناسیون اعضای سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: واکسیناسیون کادر درمان بخش خصوصی کاربزرگی است که با هماهنگی دانشگاههای علوم پزشکی در حال انجام است و سبب ارتباط خوبی بین جامعه پزشکی و سازمان شد.

ظفرقندی در خصوص واکسیناسیون پرسنل مراکز درمانی و مطب ها بیان کرد : درمورد پرسنل پیگیری های لازم  انجام شده و در حال جمع آوری اطلاعات آنان هستیم تا به وزارت بهداشت منتقل کنیم و بزودی واکسیناسیون آن ها نیز انجام می شود.

وی در خصوص نسخه الکترونیک یاد آور شد: اجرای نسخه الکترونیک تکلیف قانونی مجلس و قانون برنامه است که اجرای آن به دولت (وزارت بهداشت و بیمه ها) محول شده است و سازمان نظام پزشکی نقش اجرایی در این زمینه بر عهده ندارد ؛ اما نظرات کارشناسی خود یعنی اقدامات ضروری و تسهیلی را جهت تعامل منطقی تر بیان می کند .

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان