بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

مقاله ها

معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد: تشدید نظارت بر عرضه دارو با نهایی شدن سامانه "تی تک"


دکتر حریرچی گفت: اقدامات جدی اخیر وزارت بهداشت برای مقابله با تخلف در کل زنجیره توزیع و فروش دارو هم به صورت پیشگیرانه و هم برخورد قاطع با متخلفین در حال انجام است.

به گزارش وبدا، دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در گفتگوی زنده با شبکه رادیویی گفتگو در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در خصوص کنترل و نظارت بر عرضه دارو در بازار ناصرخسرو گفت: هر بازاری با دو سوی عرضه و تقاضا شکل می گیرد که در بیشتر مواقع تقاضا برتری داشته و حتی در برخی بازار ها، تقاضای القایی نیز وجود دارد که نقش مهمتری را ایفا می کند.

وی در ادامه افزود: نقش نظارتی بدین گونه است که به صورت پیشگیرانه، جلب مشارکت، رصد وقایع و برخورد قانونی و قاطع با تخلفات، اقداماتی را انجام می دهیم و اگر تصور کنیم با استقرار در بازار ناصرخسرو و برخورد، همه مشکلات حل خواهد شد، علیرغم اینکه این اقدام لازم است؛  اما همه ماجرا نیست . بطور مثال در مورد اعتیاد، طبق اعلام رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال حاضر تعداد دو میلیون و 800 هزار نفر معتاد داریم و یکی از شایع ترین دلیل محکومیت ها بطور مستقیم یا غیر مستقیم  وابستگی به مواد مخدر است که صرف برخورد، نمی توان مساله را ریشه ای حل کرد .

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه، برخی تقاضاها  مانند درخواست دارو برای سقط غیرقانونی جنین، جنبه غیرقانونی و غیراخلاقی دارد، تصریح کرد: بازار ناصر خسرو یک بازار شبه دارویی است مثلا متادون و ریتالین در بازار شبه مواد مخدر عرضه می شوند . همچنین داروهایی که برای افزایش قد تبلیغ می شوند و در لیست رسمی دارویی کشور نیستند و یا داروی خارجی که مشابه داخلی آن تولید می شود و به اشتباه، خارجی آن تجویز می شود،  تقاضاهایی را ایجاد می کند.

به گفته دکتر حریرچی، ما یک بازار 23 هزار میلیاردی داریم که این حجم عظیم قاعدتا برای افراد سودجو و متخلف، بازار حجیم و جذابی است و حتی یک درصد آن هم رقم بزرگ و قابل توجهی است و دشمنان ما در شرایط تحریم به سمت تحریم ظالمانه و ایجاد مشکل در حوزه دارویی می روند و رسانه های معاند نیز بطور مستمر، بازار را هدفگیری کرده اند و مهترین تبلیغ آنها دارو و مکمل های دارویی است .

وی با تاکید بر این که بهترین روش، پیشگیری و شفاف سازی است، گفت: یکی از مهمترین ابزارها، سامانه تی تک و اجرای نسخه پیچی الکترونیک است به نحوی که هر دارویی از داروخانه خارج شود مشخص شده و همه داروها رصد می شوند و حتی اینکه هر پزشک طبق راهنمای بالینی دارو تجویز کند، مشخص شده و بدین ترتیب همه پروسه دارویی قابل نظارت می شود.

معاون کل وزارت بهداشت یادآور شد: با اقدامات جدی اخیر وزارت بهداشت روند مقابله با فساد و تخلف در کل زنجیره توزیع و فروش دارو هم به صورت پیشگیرانه و جلوگیری از تخلف و فساد و هم برخورد قاطع با متخلفین و مفسدین با شدت بیشتری در حال انجام است.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان