بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

مقاله ها

2400 میلیارد تومان منابع جدید در حوزه دارو در حال توزیع است

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: برای تصمیم گیری در مورد تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی در استان خوزستان به دلیل ریزگردها، کمیته ای متشکل از ارگانهای مختلف از جمله استانداری و حفاظت از محیط زیست تشکیل می شود و با توجه به متقضیات و وضعیت هوا، تصمیماتی را اتخاذ می کند.

به گزارش وبدا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: بخشی از کار ما در وزارت بهداشت در شرایط آلودگی هوا و ریزگردها، حمایت طلبی است که عوارض این پدیده ها را به مسئولان بگوییم تا در جهت پیشگیری اقداماتی انجام شود.

وی اضافه کرد: در مناطق مرزی در خصوص ریزگردها علاوه بر اقدامات داخلی، باید اقدامات مرزی و دیپلماتیک نیز انجام شود اما عوارض آلودگی هوا و ریزگردها به نظام بهداشتی و درمانی تحمیل می شود البته اقدامات ما مانند استقرار آمبولانس و آماده باش بیمارستانها در زمان بروز این شرایط انجام می شود.

قائم مقام وزیر بهداشت یادآور شد: مشکل آلودگی هوا را نمی توان با نصب ماسک حل کرد چراکه اکثر این ماسک ها تاثیر جدی در این شرایط ندارند و ممکن است در دو ساعت اول تاثیراتی داشته باشند.

دکتر حریرچی در پاسخ به سوالی در خصوص کافی نبودن خانه ها ومراکز بهداشتی در استانهای خراسان جنوبی و ایلام، گفت: حدود 30 سال است که قانون سطح بندی خدمات بهداشتی و درمانی در کشور وجود دارد و در سالهای مختلف ارتقا پیدا کرده اما در یک روستا که 30 خانوار در آن ساکن هستند نمی توان خانه بهداشت ایجاد کرد و بهورز و پزشک را مستقر کرد اما متوجه هستیم که ممکن است اهالی یک روستا برای مراجعه به پزشک، کیلومترها مسافت را طی کنند.

بر اساس قانون سطح بندی خدمات، در کشور نیازمند خانه بهداشت یا مرکز بهداشتی نیستم

وی افزود: روستاهای کوچک، قمر روستاهای بزرگتر هستند و با ده گردشی پوشش داده می شوند اما بر اساس قانون سطح بندی خدمات، در کشور نیازمند خانه بهداشت یا مرکز بهداشتی نیستم و بیش از 99 درصد این مناطق، پوشش داده شده اند.

قائم مقام وزیر بهداشت و معاون کل وزارت بهداشت در خصوص اظهارات مسئولان سازمان مالیاتی کشور مبنی بر فرار مالیاتی 550 میلیارد تومانی پزشکان در بخش خصوصی، یادآور شد: چنین مطلبی را ندیدم و باید از مسئولان سازمان امور مالیاتی کشور پرسیده شود اما اخیرا توافقاتی بین سازمان نظام پزشکی و امور مالیاتی انجام و تفاهم نامه ای امضا شده است.
سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: سالها است که مطالبی از سوی مسئولان سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان نظام پزشکی عنوان می شود و مسئولان سازمان امور مالیاتی مدعی هستند که مالیات پزشکان در بخش خصوصی کمتر پرداخت می شود.

بیماران نیازمند کاشت حلزون شنوایی حتی یک روز هم نباید در نوبت بمانند

وی در خصوص مشکلات بیماران کاشت حلزون شنوایی، گفت: بیش از 90 درصد از هزینه های این بیماران توسط منابع دولتی پرداخت می شود و معتقدیم که بیماران نیازمند کاشت حلزون شنوایی حتی یک روز هم نباید در نوبت بمانند البته مشکل ما در کمبود و تخصیص منابع است و خوشبختانه عمل جراحی برای این بیماران در حال انجام است.
دکتر حریرچی اضافه کرد: در تعداد بسیار کمی از کشورهای دنیا مانند برخی کشورهای غربی و آمریکا ممکن است کاشت حلزون برای بیماران بدون قرار گرفتن در نوبت، بلافاصله انجام شود و رسیدن به این هدف مستلزم تامین منابع برای بیمه ها ونظام سلامت است.

2400 میلیارد تومان منابع جدید در حوزه دارو در حال توزیع است

قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص مشکلات تامین منابع برای حوزه دارویی کشور، گفت: خوشبختانه حدود دو هزار و 400 میلیارد تومان منابع جدید در حال توزیع است که 400 میلیارد تومان آن از منابع بیمه ها است که با این کار، بخش عمده ای از مشکلات دارویی کشور برطرف می شود.
سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: اخیرا وزیر بهداشت در بخشنامه ای دستور داده که بیمارستانها، دارو را بر اساس نیاز و ذخیره استراتژیک داشته باشند و از خرید داروی اضافه خودداری کنند. تاخیرها در پرداختی به شرکت های دارویی مربوط به نظام سلامت و بیمه است اما مشکل صنعت دارویی کشور با مصرف داخلی برطرف نمی شود.

ظرفیت بازار دارویی کشور بیشتر از مصرف آن است

وی تصریح کرد: ظرفیت بازار دارویی کشور بیشتر از مصرف آن است و نمی توان از طریق افزایش مصرف دارو، مشکلات موجود را برطرف کرد و راهکار رشد و پیشرفت صنعت دارو، صادرات و ورود به بازارهای بین المللی است که با این وجود، اقتصاد مقاومتی محقق می شود.

 

دکترحریرچی ضمن تاکید بر اینکه واردات موازی دارو در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، ادامه داد: دکتر اصغری رییس سازمان غذا و دارو اخیرا در بخشنامه ای درخواست کرده که قیمت ارزی داروهای وارداتی نسبت به سال گذشته میلادی 15 درصد کاهش پیدا کند که از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

پزشکان مورد اعتماد ترین قشر در بین مردم و بیماران هستند

قائم مقام وزیر بهداشت ومعاون کل وزارت بهداشت در خصوص اعتراضات درمانگران اعتیاد به سامانه آیداتیس نیز گفت: برخی از دوستان اعتقاد دارند که نباید نظارتی در این زمینه انجام شود اما این سامانه برای ترک اعتیاد افرادی است که به مواد مخدر اعتیاد دارند و با وجود این سامانه، سهمیه هر نفر در دریافت دارو مشخص است و امکان دریافت چندباره دارو وجود ندارد.
وی یادآور شد: برخی از پزشکان می گویند که اجازه دهیم درمان اعتیاد به روال سابق باز گردد و سامانه وجود نداشته باشد تا اقدام به درمان این افراد کنند اما آیا در این شرایط، امکان مفقود شدن اطلاعات و سوء استفاده و سرقت اطلاعات وجود ندارد؟ اعتقاد ما این است که پزشکان مورد اعتماد ترین قشر در بین مردم و بیماران هستند.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان