بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

مقاله ها

ارائه پیش نویس ویرایش جدید دستورالعمل های استانداردهای وزارت بهداشت برای استقرار نظام مدیریت کیفیت در آزمایشگاه های پزشکی کشور

مديركل آزمايشگاه هاي مرجع سلامت كشور گفت: ویرایش جدید دستورالعمل های استانداردهای وزارت بهداشت برای استقرار نظام مدیریت کیفیت در آزمایشگاه های پزشکی کشور ارائه مي شود.

دكتر سيامك سميعي در گفت و گو با وبدا ضمن اعلام این خبر گفت: پیشنویس ویرایش جدید دستورالعمل های استانداردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای استقرار نظام مدیریت کیفیت در آزمایشگاه های پزشکی کشور توسط آزمایشگاه مرجع سلامت تدوین و برای نظرخواهی از صاحبنظران و انجمن ها علمی آزمایشگاهی در اختیار آنها قرار گرفته است.


وي افزود: اولین دستورالعمل استاندارد آزمایشگاهی در سال ١٣٨٦ توسط این اداره کل به کلیه آزمایشگاه های پزشکی جهت اجرا ابلاغ شده و پس از خود اظهاری در سال ١٣٨٨، علاوه بر اینکه مبنای ممیزی دوره ای از آزمایشگاه های پزشکی قرار گرفت، تمدید پروانه های قانونی آزمایشگاه های پزشکی در سالهای ١٣٩٠ و ١٣٩٥ بر اساس رعایت الزامات و انطباق با اين استاندارد انجام شد.


مديركل آزمايشگاه هاي مرجع سلامت كشور افزود: ویرایش جدید دستورالعمل استاندارد آزمایشگاه های پزشکی به لحاظ ساختار و بندهای اصلی متناظر با استاندارد بین المللی ISO 15189 است.


وي گفت: با درنظر گرفتن نياز آزمايشگاه های کشور، شرايط موجود و ضوابط قانونی، برخی قسمت های استاندارد بين المللی تغيير يافته و یا مطالبی به آن اضافه شده است، افزودن مطالب جديد با توجه به اهمیت موضوع برای آزمایشگاه ها و اولويت های نظام سلامت بوده و به اين منظور مراجعی نظیر سازمان جهانی بهداشت و منابع معتبر داخلی نیز مورد استفاده گرفته اند.

دکتر سمیعی افزود: به طور مثال با توجه به اهمیت ایجاد شبکه های آزمایشگاهی و استقرار نظام ارجاع، توضیحات در خصوص ارجاع بین آزمایشگاهی جامع تر از متن استاندارد بين المللی بوده و یا با توجه به لزوم ارزیابی اثر بخشی عملکرد آزمایشگاهها، بخش "شاخصهای کیفیت" و نحوه تعیین و پايش آنها با جزئیات بیشتر نسبت به بند مربوطه در استاندارد ISO 15189 مطرح شده است.


دكتر سميعي تصريح كرد: همچنین با توجه به مشکلات آزمایشگاه ها در شناسایی خطاها و مدیریت عدم انطباق که یکی از ارکان اصلی سیستم مدیریت کیفیت است، بند های مرتبط با "مدیریت عدم انطباق" در استاندارد جدید با توضیحات بیشتری ارائه شده است.



مديركل آزمايشگاه هاي مرجع سلامت كشور خاطرنشان كرد: از آنجا که دستورالعمل استاندارد به استقرار نظام مدیریت کیفیت در آزمایشگاه پزشکی کمک می کند، جمع آوری نظرات و پیشنهادهای صاحبنظران حوزه های مختلف آزمایشگاهی و سایر ذی نفعان خصوصا خریداران خدمت و دستگاه های نظارتی به نزدیک شدن دیدگاه ها و همچنین انتظارات از آزمایشگاه های پزشکی و خدمات آنها کمک خواهد کرد.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان