بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

مقاله ها

هیچ مورد فوت براثر ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان در کشور گزارش نشده است

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص انتشار اخباری در برخی از شبکه های اجتماعی درمورد فوت فردی به دلیل آنفلوانزای پرندگان گفت: پرونده ایشان مورد بررسی قرار گرفته ، جواب آزمایش این فرد از نظر ابتلا به آنفلوآنزا منفی بوده و فوت وی ربطی به آنفلوآنزای پرندگان نداشته است.

دکتر محمد مهدی گویا در گفت و گو با خبرنگار وبدا ضمن اعلام این خبر با بیان این که دو نوع آنفلوانزای فصلی و پرندگان وجود دارد، افزود: تا به حال موردی از آنفلوآنزای پرندگان در انسان نداشته ایم و آنفلوآنزای فصلی هیچ ربطی به مصرف مرغ، تخم مرغ و گوشت نداشته و ندارد.

وی در ادامه گفت: آنفلوآنزای فصلی با شروع فصل سرما در کشور شروع می شود و خیلی غیر معمول نیست.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در مورد آنفلوآنزای فصلی که در حال حاضر در فصل آن به سر می بریم، گفت: برخی گروه ها در صورت ابتلا به آنفلوآنزا در معرض خطر بیشتری هستند و این گروه های شامل سالمندان و یا افرادی که یک بیماری زمینه ای مثل بیماری های قلبی، ریوی، نارسایی کلیه، نارسایی کبد و دیابت کنترل نشده دارند، می باشند.

وی افزود: بیماران سرطانی که تحت درمان هستند و کسانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی دریافت می کنند و نیز خانم های باردار در صورت ابتلا به آنفلوآنزا در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

دکتر گویا با تاکید بر این که افراد مسن و یا دارای بیماری زمینه ای باید واکسن آنفلوآنزا بزنند، افزود: کسانی مبتلا به آنفلوآنزا می شوند که به این توصیه توجه نکرده و موضوع را جدی نمی گیرند زیرا این افراد با آدم های معمولی فرق می کنند و آنفلوآنزا برای این افراد خطرناک تر از مردم عادی است و حتی ممکن است جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست بدهند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه با تاکید بر این که این افراد باید به موقع واکسن آنفلوآنزا تزریق کرده باشند، افزود: با توجه به این که در حال حاضر در فصل آنفلوآنزا هستیم، تزریق واکسن آنفلوآنزا هنوز برای افراد پرخطر دیر نیست.

دکتر گویا با بیان این که 3 نوع آنفلوآنزای فصلی با عنوان H1N1 ، H3N2 و آنفلوآنزای نوع B وجود دارد، گفت: بیماری آنفلوآنزا می تواند از طریق قطرات تنفسی فرد مبتلا از طریق سرفه، عطسه و ترشحات مخاطی به دیگران منتقل شود.

وی با اشاره به این که فرد مبتلا به آنفلوآنزا می تواند با بوسیدن، دست دادن و در آغوش گرفتن دیگران را مبتلا کند، گفت: توصیه می کنیم که فرد مبتلا به این بیماری، موقع سرفه و عطسه از دستمال استفاده کند و دستمال را داخل کیسه پلاستیکی قرار داده و در سطل زباله بیندازد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه گفت: کسانی که نکات ساده بهداشتی را رعایت نمی کنند می تواند بیماری خود را به دیگران منتقل کنند.

دکتر گویا با اشاره به این که ویروس آنفلوآنزا ظرف چند ساعت تا چند روز در خارج از بدن انسان از بین می رود و اوج دوره بیماری زایی همان موقعی است که فرد دچار علایم شدید بیماری است، تصریح کرد: تاکنون حتی یک مورد ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان در کشور نداشتیم.

وی با بیان این که انتقال آنفلوآنزای پرندگان به انسان از طریق خوردن گوشت مرغ یا تخم مرغ پخته، بسیار بعید است، گفت: کسانی که در تماس با پرنده هستند، کشتارگاه کار می کنند، پرنده نگه داری می کنند،با فضولات پرنده سروکار دارند و یا در مرغداری کار می کند ممکن است در معرض این بیماری قرار گیرند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درخصوص علائم آنفلوآنزای فصلی نیز گفت: این بیماری در اکثر موارد با تب، سرفه، درد بدن، کوفتگی، عطسه، آبریزش بینی و گلو درد شروع می شود و معمولاً ۳ تا ۵ روز طول می کشد و خود به خود بهبود پیدا می کند.

دکتر گویا با بیان این که آنفلوآنزای فصلی به ندرت باعث ذات الریه و عوارض دیگری می شود، گفت: البته ذات الریه ممکن است در افرادی که بیماری زمینه ای دارند، رخ دهد.

وی همچنین با ذکر این نکته که این بیماری معمولاً بدون درمان هم خوب می شود، گفت: در موارد شدید آنفلوآنزای فصلی از دارو استفاده می شود که این دارو در کشور موجود است و با تجویز پزشک در اختیار بیمار قرار می گیرد.
 
رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: نکته مهم دیگری که فرد مبتلا به این بیماری لازم است به آن توجه کند اینست که؛ باید مدت زمانی که پزشک برای استراحت تعیین کرده است در منزل استراحت کند و در محل کار و مدرسه حضور نیابد، این موضوع نه تنها برای خود بیمار اهمیت دارد و باعث می شود طول مدت بیماری کوتاه تر شود بلکه برای دیگران نیز اهمیت دارد زیرا افرادی که دارای بیماری های زمینه ای هستند درصورت ابتلا به آنفلوآنزای فصلی بیماریشان شدیدتر خواهد بود و ممکن است کارشان به بستری و در نهایت به مرگ بیانجامد.

دکتر گویا در پایان با یادآوری این که آنفلوآنزای فصلی همه ساله اپیدمی می شود و همه گیری های آن می تواند چند موج داشته باشد، گفت: این وضعیت در همه جای دنیا مشاهده می شود ما هم اکنون در موج اول آنفلوآنزا هستیم و ممکن است بعد از چند هفته موج بعدی بیماری ظاهر شود زیرا در تمام طول فصل سرما ممکن است بیماری آنفلوآنزا ظاهر شود و مردم باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان