بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

مقاله ها

هدف کلی ما ادغام خدمات تایید شده طب ایرانی در نظام سلامت است

جلسه تبیین راهبردهای کلان وزارت بهداشت در حوزه طب ایرانی، توسط معاونت برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت و با حضور نمایندگانی از دیگر معاونت‌ها، برگزار شد.

به گزارش وبدا، در این جلسه که در دفتر معاونت برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت و با حضور نمایندگانی از معاونت‌های درمان، بهداشت، اجتماعی، آموزش و سازمان غذا و دارو برگزار شد، دکتر محمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، با بیان اینکه تمام برنامه‌ریزی‌های انجام شده در دفتر طب ایرانی از ابتدای امر، بر اساس اسناد بالادستی بوده و در برنامه‌های تدوین‌شده، بخش‌های مرتبط با دیگر معاونت‌های دخیل در عملیاتی شدن آنها نیز مشخص شده است، گفت: دغدغه تمامی استادان و صاحبان تصمیم در حوزه طب ایرانی در برنامه‌های تدوین‌شده، در نظر گرفته شده و مهم، عزم جدی برای عملیاتی کردن آنهاست.

وی با تاکید بر ضرورت اقدام در راستای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن مداخلات اثربخش حوزه طب ایرانی، هم در بخش دارو و هم خدمات، افزود: هدف کلی ما ادغام خدمات تایید شده طب ایرانی در نظام سلامت است و هر گامی که تا امروز برداشته‌ایم، در همین راستا بوده است.

دکتر علی‌اکبر حق‌دوست، معاون برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت نیز با اشاره به افراط‌ها و تفریط‌های موجود در حوزه طب ایرانی، گفت: باید سیاست‌های کلان وزارت بهداشت در حوزه طب ایرانی را مشخص کنیم تا همه بخش‌های زیرمجموعه، وظایف خود را در این حوزه بدانند و در راستای آن‌ها اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه نگاه درمان‌محور باید کنار گذاشته شود و به سمت اقدام در حوزه پیشگیری برویم، افزود: برای هماهنگی بیشتر در خصوص اقدامات در حوزه طب ایرانی، باید گفتمان بین مدیران دانشگاهی و وزارتی، تقویت شود.

براساس این گزارش دکتر محمدعلی محققی، مشاور معاونت آموزشی وزارت بهداشت در طب سنتی، ضمن تاکید بر ضرورت استانداردسازی تمامی خدمات حوزه طب ایرانی، گفت: لازمه ورود خدمات طب ایرانی به نظام سلامت، استانداردسازی این خدمات و ایجاد شواهد علمی برای همه آنهاست.

همچنین دکتر غلامرضا اصغری، معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به تعداد بالای داروهای سنتی ثبت شده، گفت: در حوزه داروهای سنتی، از نظر کمیت، تعداد بسیاری دارو ثبت شده است که همه بر اساس تحقیقات و مورد تایید وزارت بهداشت بوده‌اند و بعد از این باید به فکر افزایش کیفیت در این حوزه باشیم.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان