بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

مقاله ها

رونمایی از سند سلامت استان خراسان رضوی

در نخستین مجمع سلامت خراسان رضوی و با حضور استاندار خراسان رضوی و مشاور عالی وزیر و معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سند سلامت استان رونمایی شد.  

به گزارش وب دا، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خراسان رضوی در این مراسم با تاکید براینکه مجمع سلامت در شهرستان ها و استان برای تحقق اجتماعی شدن امر سلامت شکل می گیرد اظهار داشت: هدف مجمع سلامت استان جلب مشارکت بین بخشی و تشویق نهادهای اجتماعی و اقتصادی برای حضور موثرتر در حوزه ارتقای سلامت جامعه است و مجمع سلامت استان فراگیری، نظام یافتگی و ابعاد مشارکت در سلامت را دنبال می کند.
وی افزود: امروزه در امر سلامت بیش از ۸۰ درصد عوامل اجتماعی دخیل هستند لذا باید نگاه به سلامت نگاهی اجتماعی  شود و گفتمان سلامت باید به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود.
وی گفت: شعار سال ۲۰۱۸ سازمان جهانی بهداشت " سلامت همگانی برای همه و در همه جا" است که در واقع نگاه اجتماعی به مقوله سلامت دارد.
معاون استاندار با بیان اینکه از مفهوم سلامت دو موضوع قابل استخراج است اظهار داشت: موضوع اول این است که سلامت نبود بیماری نیست و نکته بعدی این است که سلامت محدود به ابعاد جسمانی نمی شود بلکه ابعاد اجتماعی، روانی و معنوی را نیز در بر می گیرد.
حسینی با بیان اینکه گفتمان سلامت باید در سه سطح اتفاق بیافتد اظهار داشت: ابتدا اینکه گفتمان غالب مردم و جامعه باید بر سلامت متمرکز شود، در سطح بعدی انتظار این است که دستگاه های دولتی و عمومی هیچ برنامه ای بدون پیوست سلامت نداشته باشند و سومین سطح نیز سازمان دادن تشکل های غیر دولتی مرتبط با امر سلامت است.
وی افزود: در خراسان رضوی تا کنون ۹۰ تشکل غیر دولتی در حوزه سلامت  فعال هستند و به ارائه خدمات می پردازند.
 معاون استاندار با بیان اینکه دنیا از موج میکروب و دارو گذر کرده است اظهار داشت: موج سوم بیماری ها بر رفتار و سبک زندگی انسان ها متمرکز است و بار سلامت و بیماری ها بیشتر بر امر اجتماعی سلامت سوار است.
 وی گفت: ۱۹ عامل شناخته شده مرگ و میر در دنیا وجود دارد که ۱۰ عامل آن مربوط به تغذیه است و به عبارتی بیش از ۵۰ درصد این عوامل ریشه در تغذیه دارند.
وی افزود: طبق بررسی که سال ۱۳۸۰، مشخص شده که ۵۷ درصد بار بیماری‌ها در ایران مربوط به بیماری‌های غیرواگیر بوده، اما این رقم در سال ۱۳۹۰ به ۷۶ درصد رسید. بیماری‌های واگیر در سال ۸۰، ۲۷ درصد عوامل مرگ و میر را تشکیل می‌دادند، اما امروز با توجه به بالا رفتن سواد سلامت، واکسیناسیون و ارتقای بهداشت در ایران این آمار به ۱۴.۵ درصد رسیده و جای آن را بیماری‌های غیرواگیر گرفته است.
 وی ادامه داد: یکی دیگر از آمارهایی که در این زمینه اعلام شد، از نقش بیماری‌های قلبی و عروقی در ۴۶ درصد موارد مرگ و میر در ایران خبر می‌دهد .این در حالیست که با تغذیه درست می‌توان از حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و ۴۰ درصد سرطان‌ها پیشگیری کرد.
وی اظهار داشت: نتایج بررسی ها در سال ۹۵ نشان می‌دهد که ۵۸ درصد مردم در ایران اضافه وزن دارند. این رقم در زنان ۶۲ درصد و در مردان ۵۷درصد است، اما چاقی شکمی که عامل شناخته شده و مستقیم بیماری‌های قلبی و عروقی است، در مردان آمار بالاتری دارد.
وی گفت: سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است که افراد عادی و کمتر از سن ۵۰ سال، روزانه باید کمتر از پنج گرم نمک مصرف کنند. اما این رقم در کشور ما به طور میانگین ۹.۱ درصد است که در مردان ۱۰ و در زنان ۸.۴ درصد برآورده شده است.
 معاون استاندار تصریح کرد: شیوع دیابت در ایران حدود ۱۰ درصد گزارش شده است. ۴۹ درصد زنان و ۳۹ درصد مردان ۱۵ تا ۶۴ ساله در کشور نیز دچار اضافه وزن و چاقی هستند. مصرف روزانه شکر در ایران نیز روزانه ۶۶ گرم گزارش شده است. در حالی که بر اساس سبد مطلوب غذایی مصرف روزانه قند و شکر حداکثر ۴۰ گرم توصیه شده است.
وی  در ادامه گفت: این آمار ها نشان می دهد که برای ارتقا، حفظ و استمرار سلامت باید بر رفتار و سبک زندگی متمرکز بود و این یعنی باید به امر سلامت نگاه اجتماعی داشت.
حسینی با بیان اینکه فراگیری در امر مشارکت از دو منظر قابل بحث است اظهار داشت: همه مردم ، دولت و خیرین باید دست اندرکار امر سلامت باشند و مجمع سلامت همه اینها را گرد آورده است.
وی افزود: منظر بعدی گسترش موضوعی و قلمرویی امر سلامت است. مشارکت در امر سلامت فقط مشارکت مالی و اقتصادی نیست بلکه در کنار مشارکت مالی باید مشارکت در ابعاد فرهنگی، علمی و دانشی نیز گسترش داده شود.
معاون استاندار با بیان اینکه نظام یافتگی مشارکت نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است اظهار داشت:برای نهادینه شدن امر سلامت باید ابتدا نهادینه سازی و سپس ستادینه سازی صورت گیرد تا  گفتمان مشارکت نهادینه شود.

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان