بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

مقاله ها

امام جمعه مشهد، تامین سلامت خارج از تخصص طب با هیچ روش دیگری قابل اجرا نیست

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه در اسلام چیزی به نام طب وجود ندارد، گفت: تامین سلامت خارج از تخصص طب با هیچ روش دیگری قابل اجرا نیست.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در اولین مجمع سلامت استان خراسان رضوی که در مجتمع سپید دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: جریان سلامت یک جریان کاملاً علمی، تخصصی و وابسته به اندیشه، فکر، علم و تخصص است. همه اقداماتی که در این زمینه انجام می‌شود، باید با مشورت و نظارت متخصص در مسئله سلامت انجام شود.

وی ادامه داد: نباید مسئله سلامت، درمان و جان مردم را ملعبه برخی از مسائل اجتماعی و بعضی از بینش‌ها و گرایش‌های خاص و عام قرار دهیم.

علم‌الهدی تصریح کرد: سلامت ارتباط بسیار قوی با علم و تخصص دارد و با سایر بافت‌های اجتماعی نمی‌توان جریان سلامت را تامین و اداره کرد. با بعضی شعارها و حرکت‌ها نیز این کار شدنی نیست. در عرصه اسلام و دین در تأمین سلامت و درمان افراد چه در حوزه‌های اجتماعی و چه در حوزه‌های فردی هیچ منبعی جز تخصص طب وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: برادران و خواهران متدین باید این واقعیت را بپذیرید و بدانید که اگر ما چیزی به نام طب اسلامی داشتیم خود ائمه علیهم السلام که خود مبدا اسلام هستند، به طبیب مراجعه نمی‌کردند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: اگر در اسلام طبی وجود داشت، آیا ممکن بود امام صادق(ع) آن را ندانند و در مقام درمان بیماری خودشان به یک طبیب کافر مراجعه کنند، در حالی که در اسلام طب وجود دارد.

وی با بیان اینکه « تامین سلامت خارج از تخصص طب با هیچ دعا، ثنا‌ و تمسکی قابل اجرا نیست»، گفت: خدا شفا می‌دهد اما با وسیله آن؛ این یک اصل اعتقادی ما است. عالم ما عالم خلق است و در عالم خلق همه چیز با اسباب محقق می‌شود. ما باید این واقعیت را بپذیریم و به بقیه مسائلی که به صورت شعاری ارائه می‌شود توجه نکنیم.

علم‌الهدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت توجه به سلامت، بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی که معمولا به عنوان مقام ارزش‌گذاری جریان سلامت استشهاد می‌شود، فرمودند که «دو نعمت است که مجهول است؛ نعمت سلامت و نعمت امنیت». مقصود از مجهول بودن آن چیست در حالی که همه اشخاص به سلامت و امنیت خود توجه دارند؟ مقصود از مجهول‌بودن، جهل در مقام ارزش‌گذاری نیست، بلکه مجهول در مقام احساس کردن و لمس آن نعمت است.

وی ادامه داد: مسئله سلامتی در زندگانی انسان دارای چنین نقشی است که لمس و احساس آن به عنوان یک نعمت مجهول است و زمانی انسان آن را لمس می‌کند که دچار بیماری شده و یا به ناامنی گرفتار شود.

علم‌الهدی با بیان اینکه «سلامتی پس از اصل وجود و اصل زندگی واقعیتی در زندگی انسان است»، تصریح کرد: نکته‌ای که بیش از هر چیزی در زندگی بشر دخالت دارد، مسئله سلامتی است. عناصر دخیل و موثر در تأمین سلامت جامعه عوامل ارزشمندی هستند که در حیات انسان‌ها و زندگی جامعه بشری دخالت دارند.

وی خاطرنشان کرد: پزشکان بر حسب نقش‌آفرینی‌ای که با ابزار علم، دانش و قدرت اندیشه یا با فعالیت‌های امدادی، خدماتی و خیراتی در تأمین سلامت جامعه نقش دارند، ارزشمندترین عناصر و عوامل در این جهت و در زمینه حیات و زندگی انسان‌ها به حساب می‌آیند و این ارزش بزرگی برای انسان است که زندگی‌بخش و حیات‌بخش افراد بشر باشد.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه «برای ارزش‌گذاری این اقدام باید به پشتوانه این موضوع در قرآن توجه کنیم»، بیان کرد: قرآن کریم می‌فرماید که ارزش‌مندترین و برترین زندگی‌ها، زندگی افرادی است که هم ایمان دارند و هم عمل صالح انجام می‌دهند. هر کار خوبی عمل صالح نیست؛ عمل صالح کار خوب ویژه‌ای است که با ایمان آمیخته است و جدا از باورمندی ایمان، عمل صالح قابل تحقق نیست. کارهای خوب را خیلی‌ها انجام می‌دهند، اما اینگونه نیست این کار خوب توسط هرکسی صورت گرفت عمل صالح باشد. خداوند در قرآن زندگی بهتر در حوزه اجتماع را برای جامعه باورمند به خدا و دارای عمل صالح معرفی می‌کند.

وی افزود: اگر کار خوب از پشتوانه خداباوری برخوردار نباشد حتماً با یک انگیزه مادی انجام گرفته، ولو اینکه کار خوب است اما ارزش عمل صالح را ندارد. افرادی که کار خوب را انجام می‌دهند و خدا باور بوده و ایمان به خدا دارند، برای رضای خدا کار می‌کنند و این اقدام اگر برای خدا شد هم تضمین تداوم دارد و هم نامحدود انجام می‌گیرد. اما اگر کار خوب با منفعت مادی و با بهره سیاسی انجام گرفت، به مجرد اینکه از حالت اقتضا خارج شد، ضامن اجرا ندارد و در شرایط حساس این کار خوب قطع خواهد شد.

 علم‌الهدی با اشاره به اینکه «امروزه در همه دنیا و جوامع مختلف افراد خیّر و تشکیلات خدماتی سلامت وجود دارد»، بیان کرد: آن‌ها چون پشتوانه‌اش انگیزه‌های مادی است محدود به اقتضائات مادی و سیاسی است و بسیار محدود بوده و ممکن است در موقعیت حساسی که این کار به نتیجه برسد، به دلیل از دست دادن سود مادی ادامه پیدا نکند.

 وی تصریح کرد: خوشبختانه این خدمات در کشور این امتیاز را دارد که از پشتوانه ایمان و خدا باوری برخوردار است. شعار سازمان بهداشت جهانی در شکل کلی و عام خود با کیفیتی که در یک جامعه مومن مثل جامعه ما اجرا می‌شود در هیچ جای دنیا قابل اجرا نیست. چون تضمینی برای تداوم و جدی بودن این حرکت‌ها وجود ندارد. در جامعه مومن ماست که با پشتوانه خداباوری تأمین سلامت برای همه تضمین دارد و هم انجام این برای همه و هم به صورت جدی اجرا می‌شود. این از امتیازات جامعه ما است که کار خوب به صورت عمل صالح تحقق پیدا می‌کند.

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان