بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

مقاله ها

موفقیت های پژوهشی مرکز تحقیقات ارتوپدی در سطح جهانی و ملی چشمگیر است

معاون مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: مرکز تحقیقات ارتوپدی در نمایشگاه اختراعات سوئیس در سال ۹۰ موفق به کسب مدال طلا با اختراع پلاک رفع انحراف زانو شد و این موفقیت را در ادامه در خصوص سه اختراع دیگر مرکز در سال ۹۵ ادامه داده است.

به گزارش وب دا؛ دکتر کچویی؛ معاون مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ارائه گزارش جامع سه ساله این مرکز، گفت: مرکز تحقیقات ارتوپدی در سال ۸۸ تاسیس و در سال ۹۲ تصویب اصولی خود را از وزارت بهداشت دریافت و اکنون در تلاش جهت کسب موافقت قطعی می باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: هدف این مرکز کسب موفقیت در حوزه بالین جهت بررسی و حل مشکلات بالینی بیماری های ارتوپدی و توجه به قسمت های علوم پایه است. بر این اساس در حال ایجاد آزمایشگاه هایی هستیم؛ که می تواند در قسمت علوم پایه در بحث سلولی و ملکولی و بیومکانیک به ما کمک کند.

معاون مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ابراز داشت: علم ارتوپدی بسیار به رشته های سلولی و ملکولی و بیومکانیک وابسته است و از این جهت در تلاش هستیم؛ تا در این مرکز به صورت وسیع به موضوع استخوان و مفاصل توجه نشان دهیم.

دکتر کچویی بیان دشت: تمرکز مرکز تحقیقات در قسمت بالین بر ایجاد زیر ساخت جهت توسعه و ارتقای ظرفیت تحقیقاتی دانشگاه و بستر سازی سازمان یافته ارتباط دانشگاه صنعت و معدن متمرکز بوده است؛ به نحوی که در این راستا  مرکز تحقیقات ارتوپدی توانسته ارتباط بسیار خوبی با بخش صنعت از نظر جذب بودجه لوازم و وسایلی که در ارتوپدی وجود دارد جهت انجام کارهای تحقیقاتی ایجاد کند.

مرکز تحقیقات ارتوپدی چندین پژوهشگر برتر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشته است

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تاکید کرد: رئیس این مرکز تحقیقات در سال ۹۳ به عنوان پژوهشگر برتر در دانشگاه برگزیده شد و این در حالی صورت گرفته است؛ که سایر اعضای اصلی مرکز در سال های مختلف به عنوان پژوهشگر برتر گروه ارتوپدی از سوی دانشگاه مورد تقدیر قرار گرفته اند.

معاون مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: مرکز تحقیقات ارتوپدی در سال ۹۴ در میان ۵۲ مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد مرکز تحقیقات برتر شناخته شد و این امر در نتیجه تلاش های تحقیقاتی مثمر ثمر مرکز بوده است.

مجله «آرشیو جراحی استخوان و مفصل» تنها مجله انگلیسی زبان ارتوپدی در ایران

وی گفت: مجله «آرشیو جراحی استخوان و مفصل» مرکز تحقیقات ارتوپدی به عنوان تنها مجله انگلیسی زبان ارتوپدی در ایران است؛ که مقالات بسیار زیادی را از داخل و خارج کشور دریافت می کند. این مجله در پایگاه های پاپ مد،ISI، SCOPUS و... که از پایگاه های اصلی علم سنجی در جهان به شمار می روند اندکس و در سال ۲۰۱۳ کار خود را آغاز کرده است.

دکتر کچویی ابراز داشت: شروع کار این مجله در مرکز تحقیقات به همت دکتر ابراهیم زاده به عنوان سردبیر و بنده به عنوان مدیر اجرایی بوده است. چاپ مجله آرشیو جراحی استخوان و مفصل از سال ۲۰۱۷ به دلیل تعداد بالای مقالات دریافتی از هر سه ماه به دو ماه یک بار رسیده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: بین ۲۵ عنوان مجله ای که اکنون در دانشگاه در حال چاپ هستند رکورد این مجله در اندکس شدن بسیار قابل توجه است به نحوی که در سال ۹۴ به عنوان مجله برتر در دانشگاه شناخته شد.

هفت عنوان کتاب در مرکز تحقیقات ارتوپدی تالیف شده است

معاون مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار داشت: در این مرکز توسط اعضای عضو و هیأت موسس، هفت عنوان کتاب تاکنون تالیف و ترجمه شده اند؛ که به موضوعاتی چون ستون فقرات، فوریت های پزشکی، فوریت های ستون فقرات، روش های تزریق مفصل، درمان آرتروز زانو و کفش های طبی پرداخته است.

وی ادامه داد: در این مرکز تحقیقات تا کنون پنج عنوان ثبت اختراع صورت گرفته و این در حالی است؛ که چهار عنوان اختراع در حال حاضر در دست ثبت و داوری می باشد.

دکتر کچویی تصریح کرد: موارد ثبت اختراع شده در خصوص کفش های طبی، پلاک های اصلاح انحرافات زانو، فیکساتورهای جا اندازی استخوان و پلاک های طراحی شده کوچک می باشند.

مرکز تحقیقات ارتوپدی دارای گواهینامه ثبت اختراع در سازمان ثبت اختراع آمریکا است

وی ؛ به یک مورد ثبت اختراع نیز در سازمان ثبت اختراع آمریکا اشاره کرد و گفت: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا کنون دو ثبت اختراع در سازمان ثبت اختراع آمریکا انجام شده است که یکی مربوط به مرکز تحقیقات ارتوپدی و در خصوص طراحی و ساخت پلاک می باشد.

دکتر کچویی اضافه کرد: این پلاک تولید شده تلاش دارد انحرافات اطراف زانو را در پاهای پرانتزی اصلاح کند به این شکل که باید استخوان های اطراف زانو پاهای پرانتزی به دلیل انحراف اطراف زانو برش داده شود؛ که برای این اصلاح باید از وسایلی جهت ثابت سازی استفاده شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تاکید کرد: جهت اصلاح این انحراف تکنیک ها و پلاک های مختلفی وجود دارد؛ که پلاک اختراع شده در دو تکه؛ تکنیک عمل را تا اندازه ای تغییر، عوارض را از میان برده و در زمان کوتاه تر به نتیجه می رسد.

معاون مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزود: در حال حاضر مجوزهای لازم جهت تولید این محصول در کشور گرفته و قراردادی نیز با یک شرکت بسته شده است؛ تا کنون نیز میزان رضایت مندی بیمارانی که از این پلاک استفاده کرده اند نشان دهنده موفقیت تولید این محصول بوده است.

چهار اختراع مرکز تحقیقات ارتوپدی در نمایشگاه اختراعات سوئیس مدال طلا کسب کرده است

وی تصریح کرد: در نمایشگاه اختراعات سوئیس در سال ۹۰ اختراع پلاک مورد نظر مدال طلا را به خود اختصاص داد و این موفقیت در ادامه در خصوص سه اختراع دیگر مرکز در سال ۹۵ در نمایشگاه اختراعات سوئیس با کسب مدال طلا ادامه پیدا کرد که این مهم جز دستاوردهای مرکز تحقیقات ارتوپدی به شمار می رود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تعداد مقالات مرکز اشاره کرد و ابراز داشت: بالغ بر ۲۰۰ عنوان مقاله در این مرکز چاپ و اغلب در مجلات معتبر علمی جهان اندکس شده اند. در این مدت کارگاه ها و کنگره های متعددی را در هر سال با موضوعاتی چون در رفتگی های مفصل لگن، جراحی میکروآسکولر، جراحی فلپ، سونوگرافی هیپ در اطفال و کارگاهی های مرتبط با مدیکال ژورنالیسم و مجلات را برگزار کرده ایم.

معاون مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: اقدام اخیر مرکز تحقیقات؛ ورود علوم پایه در تحقیقات مرکز است؛ تا مشکلاتی که در علوم بالین با ثبت اختراعات و ارائه مقالات تا اندازه ای به آن پرداخته شده است را در علوم پایه به صورت پایه ای مورد بررسی قرار دهیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: به دنبال این تلاش دو همکار در تخصص های بیومکانیک و بیومتریال جذب مرکز تحقیقات ارتوپدی به عنوان عضو هیأت علمی پژوهشی شده اند؛ تا ما بتوانیم آزمایشگاه بافتی و آزمایشگاه مکانیک را که مرتبط با علوم ارتوپدی است در بالین راه اندازی کنیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر محل آزمایشگاه در داخل بیمارستان قائم(عج) در نظر گرفته و فضاسازی لازم در حال انجام است به نحوی که در تلاش هستیم با خریداری دستگاه های مورد نظر؛ پرینت های سه بعدی گرفته شود و با طراحی سه بعدی در طراحی ماژول و قسمت های میکروسکوپی که استخوان وجود ندارد بافت هایی را جهت استفاده طراحی کنیم.

مرکز تحقیقات ارتوپدی موفق به جذب بودجه نیماد شده است

دکتر کچویی گفت: دستاورد مهم دیگر مرکز تحقیقات در سال ۹۵ جذب بودجه نیماد بوده است. این امر به این دلیل دستاورد معرفی می شود که جذب بودجه نیماد به سادگی اتفاق نمی افتد و نیازمند تلاش تحقیقاتی بسیار است.

وی اضافه کرد: جهت جذب بودجه بسیار خوب نیماد که از محل ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان صورت می گیرد، پروژه ترمیم تاندوم که شامل قسمت های مختلفی از علوم پایه است نوشته و با انجام مطالعات علوم پایه از نظر طراحی بافت و انجام تست های مکانیکی استفاده در حیوانات و استفاده در بالین در روندی دو سه ساله در نهایت موفق به کسب این موفقیت برای دانشگاه علوم پزشکی مشهد شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  بیان داشت: مرکز تحقیقات ارتوپدی به صورت چند جانبه در حال کار است و نه تنها در حوزه بالین و علوم پایه بلکه جهت انجام تحقیقات خود با دانشگاه فردوسی، امیر کبیر و جهاد دانشگاهی نیز همکاری دارد.

وی بیان داشت: مرکز تحقیقات ارتوپدی در تفاهم نامه ای با جهاد دانشگاهی امکانات و پتانسیل آزمایشگاهی خود را در اختیار این دانشگاه و متقابلا از این امکانات در جهاد دانشگاهی استفاده می کند و این در حالی است که در قسمت صنعت با شرکت های مختلف در علوم پایه نیز همکاری دارد.

معاون مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ابراز داشت: مرکز تحقیقات ارتوپدی مشهد با دانشگاه هاروارد و آمستردام در ارتباط است و در تلاش است تا در صورت امکان دانشجوهای پی اچ تی خود را به دانشگاه امستردام بفرستد.

دکتر کچویی بیان داشت:مرکز تحقیقات ارتوپدی دارای ۱۱ عضو هیأت علمی ارتوپدی، دو عضو هیأت علمی پژوهشی و ۱۰ نفر از کارشناسان و دانشجویان به شکل پاره وقت است.

مرکز تحقیقات ارتوپدی دو شرکت تاسیس کرده است

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تاکید کرد: دو شرکت در مرکز تحقیقات تاسیس شده است که اکنون در تلاش جهت دانش بنیان شدن این دو شرکت می باشیم.

این محقق و مخترع دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دو اختراع مرکز در نمایشگاه رویش خاوران در سال ۹۵ از طرف بنیاد ملی نخبگان به عنوان اختراع برتر پذیرفته شد و از این طریق ما می توانیم شرکت هایی را که جهت گسترش این محصولات ایجاد کرده ایم دانش بنیان کنیم.

وی بیان داشت: علم ارتوپدی با استخوان و مفاصل در ارتباط است و غیر از سر و گردن و تنه که شامل ریه و شکم می باشد؛ از شانه تا نوک انگشت دست، از لگن تا نوک انگشت پا، ستون فقرات و اندام ها را شامل می شود.

معاون مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تاکید کرد: در ارتوپدی پوکی استخوان و مفاصل، آرتروز یا سائیدگی مفاصل، شکستگی های ضربات و تروما درمان می شود و بیشتر در دو حیطه تروما و شکستگی ها و بیماری های غیر شکستگی بسط می یابد.

دکتر کچویی بیان داشت: در قسمت اندام از شانه تا نوک انگشت دست؛ ارتوپدی شامل پوست، عضله، عصب، غضروف و در نهایت استخوان است که باید برای رسیدن به استخوان از سایر عناصر عبور کنیم.

شکستگی از شایع ترین مشکلات حوزه ارتوپدی است

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد شکستگی ها را شایع ترین مشکلات حوزه ارتوپدی دانست و افزود: در ایران به دلیل تصادفات بالا این مشکل بیش از دیگر مشکلات دیده می شود؛ که باید توسط پیچ و پلاک ثابت سازی لازم را برای ناحیه دچار شکستگی ایجاد کرده و دوره درمان را دنبال کرد.

وی دوران نقاهت را در ارتوپدی بسیار مهم دانست و افزود: این دوران جهت بازگشت قدرت عضلات، حرکات مفصل، پیچ و پلاک و تکنیک عمل از نظر کارکرد عمل بسیار مهم است.

معاون مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: حدود ۲۰ پرسش نامه در حیطه های مختلف ارتوپد در ایران توسط این مرکز تحقیقات اعتبار سنجی شده است؛ تا به این وسیله بتوانیم میزان توانایی و ناتوانی بیمار بعد از هر عمل مشخص کنیم.

دکتر کچویی افزود: ارتوپدی همه سنین و هر دو جنس را در بر می گیرد؛ اما شکستگی در اثر ضربه بیشتر در آقایان جوان، شکستگی پوکی های استخوان در خانم های مسن، بیماری های التهابی تاندون ها در خانم های جوان، پارگی های تاندونی در آقایان جوان وساییدگی مفصل و آرتروز در خانم ها بیشتر دیده می شود.

 


 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان