بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 27 مهر 1403

مقاله ها

سرطان دهانه رحم قابل پیشگیری است

سرطان دهانه رحم قابل پیشگیری است

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان زنان و زایمان خراسان رضوی سرطان دهانه رحم، یکی از سرطان‌های قابل پیشگیری دانست و گفت: انجام غربالگری برای سرطان دهانه رحم به خصوص در جمعیت زنان ایرانی که واکسیناسیون hpv در برنامه واکسیناسیون کشوری نیست اهمیت بسیار بیشتری دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر هلنا عظیمی در جمع اصحاب رسانه و به مناسبت هفته ملی سلامت زنان، بیان کرد: غربالگری سرطان دهانه رحم با پاپ اسمیر انجام می‌شود. شروع پاپ اسمیر در زنانی که رابطه جنسی داشته‌اند و شکایت خاصی ندارند ازسن ۲۱ سالگی است. ولی شروع این تست در افرادی که رابطه جنسی را در سن پایین‌تر شروع کرده‌اند و در معاینه علامت دارند طبق نظر متخصص زنان می‌تواند در سن پایین‌تر هم شروع شود. فواصل انجام در صورت نرمال بودن هر ۳ سال تا ۳۰ سالگی است و از ۳۰ سالگی تستhpv هم باید به پاپ اسمیر اضافه شود (co-test).

این فوق تخصص آنکولوژی زنان گفت: در صورت نرمال بودن آزمایش غربالگری پاپ اسمیر و hpv در جوامعی که واکسنhpv زده‌اند هر ۵ سال تا سن ۶۵ سالگیغربالگری بایستی تکرار شود. در سن ۶۵ سالگی در صورت معاینه نرمال و اینکه طی ۱۰ سال اخیر پاپ اسمیر نرمال بوده باشد؛ غربالگری می‌تواند اتمام یابد.

وی ویروس hpv را یکی از شایعترین علل بیماری‌های قبل از سرطان و سرطان دهانه رحم خواند و گفت: با انجام واکسیناسیون شیوع این سرطان به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

دکتر عظیمی در خصوص واکسیناسیون hpv گفت: واکسیناسیون از سن ۹یا ۱۱ سالگی در دختران و پسران شروع می‌شود و بهتر هست تا ۲۶ سالگی انجام شود؛ ولی در افرادی که واکسینه نشده‌اند و در معرض خطر بیشتری هستند تا ۴۵ سالگی هم می توان واکسن را تزریق کرد. باید بدانیم واکسن هر چه در سن پایین‌تر و قبل از اینکه فرد ارتباط جنسی داشته باشد، تزریق شود تاثیر بیشتری خواهد داشت. در زیر ۱۵ سال 2 دوز واکسن کافی است ولی از ۱۵ سال به بعد و یا در افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند ۳ دوز واکسن نیاز است. فواصل تزریق اهمیت زیادی دارد اگر در فاصله نزدیک تر از زمانی که پزشک مشخص کرده تزریق شود نیاز به دوز اضافه واکسن خواهد بود. امید است با انجام واکسیناسیون و تست غربالگری این سرطان در زنان کشورمان ریشه کن شود.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان