بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 24 مهر 1403

مقاله ها

دریافت مشاوره روانپزشکی و روانشناسی قبل از اقدام به انجام اعمال جراحی زیبائی ضروی به نظر می رسد

دریافت مشاوره روانپزشکی و روانشناسی قبل از اقدام به انجام اعمال جراحی زیبائی ضروی به نظر می رسد

رئیس اداره آموزش و پژوهش پزشکی قانونی خراسان رضوی، گفت: دریافت مشاوره روانشناسی قبل از اقدام به انجام اعمال جراحی زیبائی ضروری به نظر می رسد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر سیدآریا حجازی در حاشیه برگزاری سمینار 2 روزه‌ی چالش‌های قانونی در حرفه پزشکی همچنین افزود: به طور کلی در دنیا شاهد افزایش آمار اعمال زیبائی هستیم و این موضوع در کشورهای پیشرفته هم به همین منوال است اما در کشور ما رشد اعمال جراحی زیبائی شیب تندتری دارد و علت هم عدم وجود اعتماد به نفس در جامعه و توجه بیش از اندازه به ظواهر در کنارِ تعرفه های پایین خدمات سلامت در حوزه درمان و در مرتبه ی بعدی ضعفِ قوانین است. البته عوامل زیاد دیگری هم دخیل هستند از تقاضاهای القایی ناشی از تبلیغات فضای مجازی گرفته تا مشکلات ناشی از عدم فرهنگسازی مناسب و ... در این رابطه اثرگذارند.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته برای انجام اعمال جراحی زیبائی تهاجمی دریافت مشاوره روانپزشکی ضروی است اما در این حوزه قوانین ما ضعف دارد در حالی که این مشاوره ها باید جزئی از پروتکل درمانی شود. البته ساز و کار دقیق و انتخاب مراکز معتبر فعال در این حوزه نیز موضوع مهمی است. در بسیاری از موارد افراد بعد از دریافت مشاوره‌های لازم از انجام اعمال زیبائی منصرف می‌شوند. اما متاسفانه در حال حاضر ما با رشد تقاضاهای غیرضروی در حوزه اعمال زیبائی روبرو هستیم. به طوری که اعلام شده هر سال حداقل ۲۵ هزار جراحی زیبایی بینی در کشور انجام می‌شود، آمارهای غیررسمی اما فراتر از این ارقام است. سال‌هاست که تمایل به برداشتن چربی برخی قسمت‌های بدن در زنان ایرانی افزایش پیدا کرده، ما ناظریم که چگونه بسیاری از این افراد با مشکلات متعدد پس از عمل درگیر می‌شوند. به هر حال عمل جراحی در هر حالت چه انتخابی و چه اجباری و به منظور درمان ریسک بالائی دارد. اما مسئله اینجا است که چرا ما باید ریسک و خطرات ناشی از اعمال جراحی را نه به خاطر درمان و سلامتی بلکه به خاطر زیباتر شدن بپذیریم؟! اینجاست که ما می گوئیم فرآیند انتخاب بیمار باید تغییر کند. باید قوانینِ نظام سلامت طوری تعریف شود که حفظ سلامت آحاد جامعه اولویتِ عملی باشد.

وی در خصوص آمار بالای شکایات از اعمال زیبائی نیز بیان کرد: آمار دقیقی از نسبت شکایات در مقابل تعداد عمل‌ها نداریم اما به طور کلی چون این اعمال نتیجه محور هست؛ شکایات بیشتری را در این حوزه می بینیم. به طور مثال عرض می‌کنم فردی عمل جراحی زیبائی بینی انجام می‌دهد. تغییرات لازم هم اتفاق می افتد. تنفس و سلامت فرد هم تامین شده اما شکل ظاهری مورد پسند و نظر بیمار نیست. موارد شکایات اینچنینی در اعمال زیبائی غالب است. علت دیگرِ بالابودن میزان شکایات در حوزه اعمال زیبائی، هزینه های سنگینِ پرداختی از سوی خدمات گیرندگان است. این اعمال به صورت عرفی تحت لوای تعرفه گذاری قرار ندارند و بر اساس ظرافت کارِ پزشک و توقعاتِ بیمار و... قیمت مشخص می شود. لذا افراد وقتی هزینه سنگینی را متحمل می شوند توقعات بیشتری از نتیجه را دنبال می کنند که وقتی محقق نمی شود با احسان خسران مادی طرح شکایت را دنبال می کنند.

وی به موضوع رضایت آگاهانه در حوزه اعمال زیبائی اشاره کرد و گفت: خدمت‌گیرنده از تمامی نتایج احتمالی و عوارض اعمال زیبائی باید آگاهی یافته و در پی این آگاهی، اقدام به انتخاب کند. متاسفانه رضایت آگاهانه یکی از چالشهای این حوزه است. افراد گاه بدون کسب اطلاعات لازم و آگاهی‌های مناسب اقدام به دریافت خدمات و اعمال زیبائی می‌کنند و خودِ این عدمِ آگاهی در کنار بروز مشکلاتِ احتمالی فرد را به سمت ثبت شکایت سوق می دهد. لذا همکاران ما باید متوجه باشند که هر چه قدر بیمار نسبت به شرایط اعمال زیبائی و عوارض آن آگاه‌تر باشد؛ احتمال ثبت شکایت بعد از دریافت خدمات کمتر خواهد بود.

وی در پایان گفت: به طور کلی مدیریت نادرست و گسترش بی‌رویه اینگونه اعمال جراحی زیبایی، باعث سرزیرشدن منابع انسانی و مالی به‌سمت زیبایی شده و حتی بعضی از گروه‌های آموزشی و درمانی پزشکی به‌جای به‌روزرسانی اعمال درمانی خود، به‌سمت گنجاندن اعمال زیبایی در درسنامه خود حرکت می‌کنند. این رواج بی‌رویه اعمال جراحی زیبایی یک چرخه ناسالم را شکل داده که حتی منجر به حضور دلالان حرفه‌ای در این حوزه و دخالت افراد فاقد صلاحیت علمی و حرفه‌ای شده است به طوری که شاهدیم بسیاری از مراکز زیرزمینی بدون اخذ مجوزهای لازم، با جعل عناوین و با حضور افرادی غیرپزشک اقدام به انجام این اعمال می‌کنند. لذا باید جدیت بیشتری از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط به خصوص دستگاه قضا در برخود با این مداخله گران صورت پذیرد.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان