بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 24 مهر 1403

مقاله ها

سلامت، بیمار است به دادش برسید

سلامت، بیمار است به دادش برسید

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور گفت: «سلامت» بیمار است و باید به دادش رسید.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر محمود فاضل در مراسم تقدیر از برگزیدگان جامعه پزشکی سال 1403 در مشهد، ضمن تبریک روز پزشک و داروساز گفت: از محضر ریاست جمهوری محترم و وزریر بهداشت محترم که هر دو دردآشنای سلامت در کشور بوده و هستند و تجربه‌های خوب در حوزه بهداشت و درمان داشته‌اند؛ خواستاریم که به داد «سلامت» این بیمار در حال احتضار برسند و الا دور نخواهد بود؛ زمانی که فروپاشی نظام سلامت را ببینیم و اگر نظام سلامت فروپاشی کند به سایر اوضاع و اضلاع دولت نیز صدمه وارد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین چالش فراروی نظام سلامت چالش ارائه کنندگان خدمات سلامت است؛ گفت: ما برای اینکه به سلامت جامعه برسیم حتما باید به وضعیتِ ارائه‌کنندگان خدمات سلامت بیشتر بپردازیم وضعیتی که امروز در معیشت پزشکان، داروسازان و پرستاران می بینیم؛ وحشتناک است.

دکتر فاضل در ادامه به موضوع سهم سلامت از تولید ناخالص ملی پرداخته و گفت: برای حل چالش نیروی انسانی باید اقتصاد سلامت را بارور کرد و مهم ترین گام در این راستا افزایش سهم سلامت از GDP است. متاسفانه آمار دقیق نداریم چرا که آمار دقیق حدود 7 تا 8 سال هست که اعلام نشده؛ اما حدس می‌زنیم سهم سلامت از GDP حدود 4 تا 5/4درصد بیشتر نباشد و این سهم ناچیز به منزله‌ی اختلال در خدمات رسانی در حوزه سلامت است. از جمله انتظارتی که از دولت جدید می‌رود، افزایش سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی است.

وی افزود: سلامت یک موضوع فراگیر است که جوانب گسترده‌ی آن باید در سایر وزارتخانه ها نیز دیده شود امروز اگر آمار مهاجرین افزایش یابد، حوادث جاده ای افزایش یابد، اگر جاده ها مناسب نباشد، اگر مسائل زیست محیطی دچار ضعف و مشکل باشد بار همه‌ی این مشکلات و تروماها بر گرده ی نظام سلامت وارد شده و سنگینی خواهد کرد. سلامت حوزه‌ای منتزع و جدا نیست و ازمولفه های حوزه اجتماعی محسوب می‌شود؛ بنابراین هر تصمیمی که حاکمیت و دولت بگیرد؛ بی‌تردید بر سلامت تاثیر خواهد داشت.

وی با اشاره به جلسات حضوری و نامه‌نگاری‌های کتبی با رئیس جمهور و وزیر بهداشت گفت: به کرات خواسته ایم که حوزه سلامت صرفا معطوف به وزارت بهداشت نباشد و چشم ها صرفا به این وزارتخانه دوخته نشود سلامت جامع الااطراف است و لذا باید همین قدر وسیع دیده شود. باید از همه‌ی وزارتخانه ها خواسته شود که سهم سلامت را در فعالیتهایشان ببینند ؛ هر برنامه ی بزرگی در هر وزارتخانه باید یک پیوست سلامت داشته باشد؛ تنها به این طریق است که هزینه های تامین سلامت کاهش یافته و مسیر تامین سلامت هموار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بایستی رنگ و بوی بیشتری به اقتصاد سلامت دهیم ؛ گفت: در این حوزه فصل مشترکی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی دارند. باید ارتباط ارگانیک بین وزارت بهداشت و نظام پزشکی را گسترش دهیم. با توجه وجود نیک‌نامانی که در وزارت بهداشت وجود دارند امیدواریم که این همکاری ها و مفاهمه ها افزایش یابد اگر این اتفاقات بیفتد و اگر دست به دست هم بدهیم ان شاالله تشفّایی بر زخم های حوزه سلامت خواهیم داشت.

وی با انتقاد از عدم شکل گیری شورای عالی سلامت گفت: در حال حاضر شورای عالی بیمه خدمات درمانی داریم که از اعضای این شورا 10 نفر همه خریدار خدمت هستند و تنها یک نفر به عنوان نماینده ارائه دهندگان خدمات سلامت، وجود دارد. امیداوارم دولت جدید و وزارت بهداشت جدید این موضوعات را حل کند.

وی بیان کرد: وزارت بهداشت طبق سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری باید تولیت نظام سلامت را عهده دار باشد و نه تصدی. تصدی باید به سازمان‌هاو انجمن ها سپرده شود وآن وقت وزارت بهداشت می تواند مستنطق باشد و استنطاق کند و سوال کند و مشورت پذیری و مشارکت پذیری اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به طرح های خلق‌الساعه گفت: نتیجه تصدی‌گری ایجاد طرح‌های خلق‌الساعه و غیرکارشناسی است در حوزه دارو این موضوع را بارها شاهد بودیم چه در تولید چه در حوزه توزیع و حتی در حوزه مجوزهای داروخانه‌ها واقعا وضعیت بحرانی‌ای ساخته شده است و این وضعیت نیاز به ساماندهی دارد.

وی گفت: دیپلماسی سلامت را در سالهای پیشین نداشتیم؛ یکی از راه های نجات وضعیت اقتصادی سلامت، موضوع دیپلماسی سلامت است. ما باید گردشگری سلامت را به عنوان نقطه عطف خودمان ببینیم.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان