بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 24 مهر 1403

مقاله ها

سهم سلامت از تولید ناخالص ملی باید حداقل دو برابر شود

سهم سلامت از تولید ناخالص ملی باید حداقل دو برابر شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سهم سلامت از تولید ناخالص ملی باید افزایش یابد و افزایش دوبرابری حداقلِ مورد انتظار است.

دکتر محمود محمدزاده شبستری در مراسم تقدیر از برگزیدگان جامعه پزشکی سال 1403 در مشهد، ضمن تبریک روز پزشک و داروساز گفت: حضور دکتر پزشکیان که سالها در بدنه‌ی مجلس بوده و وزارت بهداشت را نیز عهده دار بودند در کنار دکتر ظفرقندی که ایشان نیز سابقه‌ی بسیار خوبی در حوزه مدیریت نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی داشته اند، امیدواری خوبی در حوزه سلامت ایجاد کرده است. اما باید متوجه بود که تغییرات زمانبر بوده و خلق الساعه نمی توان شرایط را تغییر داد. بودجه های امسال بسته شده و اگر بنا باشد تغییراتِ بنیادی را شاهد باشیم؛ ان‌شاءالله در سال آینده خواهد بود.

وی با اشاره به چالشهای جدی در حوزه پرستاری گفت: ما در این حوزه دچار مشکلاتی هستیم که به سرعت قابل حل نیست و وابسته به تغییر الگوی سهم سلامت از بودجه است. در حال حاضر سهم سلامت از تولید ناخالص ملی GDP باید حداقل 2 برابر افزایش یابد تا بتوان مسائل اولیه را حل کرد. در سالهای نه چندان دور این سهم تا مرز 9 درصد نیز رسیده بود و خب طرح تحول نظام سلامت و ... اجرا شد اما با کاهش این سهم آن طرح هم به طور کامل اجرایی نشد و مسائل باقی ماند. وی با اشاره به حقوق کادر درمان گفت: وقتی به یک پرستاری حقوق 13 میلیون تومانی با اضافه کار 20 هزار تومان در ساعت پرداخت شود؛ قطعا به چالش نیروی انسانی مواجه خواهیم شد متاسفانه بیمارستان ها به خصوص بیمارستان ها دولتی با بدهی های زیاد روبرو هستند و همان طور که اشاره کردم تا زمانی‌که سهم سلامت اصلاح نشود خیلی از درخواستهای ما انجام پذیر نیست و توقعات جامعه پزشکی از تعرفه و سایر مسائل نیز به طور کامل محقق نخواهد شد. البته امیداوریم با تمهیدات ریاست جمهور محترم و وزیر بهداشت محترم ان شاالله به زودی مسائل و مشکلات ساماندهی شود.

وی در پایان ضمن تبریک مجدد روز پزشک و داروساز از شهدای سلامت یاد کرد و گفت: باورش سخت است که نبود و فقدان این بزرگان را باور کنیم متاسفانه این عزیزان را در شرایط کرونا از دست دادیم. پر کردن جای اساتیدی چون دکتر خوارزمی، دکتر اسماعیلی ، دکتر خسروی آسان نیست. در نهایت امیدوارم اتفاقات خوبی برای جامعه پزشکی مشهد روی دهد و بتوانیم این شرایط خوب را هر چه زودتر ببینیم و لمس کنیم.

 

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان