بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : یکشنبه, 11 شهریور 1403

مقاله ها

مصرف خودسرانه دارو در کشور نسبت به قبل از کرونا 2 برابر شده است

 

مصرف خودسرانه دارو در کشور نسبت به قبل از کرونا 2 برابر شده است

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد، گفت: مصرف خودسرانه دارو در سال 1398 برای هر ایرانی 360 عدد در سال بوده این رقم در سال 1402 به 693 عدد برای هر فرد طی سال رسیده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر علیرضا صداقت در مراسم آغازین سمینار بالینی ایمنی، کیفیت، تجویز و مصرف منطقی دارو همچنین افزود: این افزایش سرانه مصرف خودسرانه دارو طی 4 سال نشان می دهد که بحران‌های اجتماعی حوزه سلامت که در اینجا پاندمی کرونا بوده، قطعا در فرهنگ سلامت مردم اثرگذار است.

وی با اشاره به آمار بالای سرانه مصرف دارو در کشور، گفت: سرانه ی داروی تزریقی در کشور 4 تا 10 برابر میانگین سایر کشورها است و سرانه مصرف دارو به طور عام نیز 3 برابر میانگین دنیا است. این یعنی نظام سلامت ما از درمان محوری هم عبور کرده و دارو محور شده است.

دکتر صداقت دارومحوری را زنگ خطر بزرگی خواند و افزود: همان طور که باید در حوزه تجویز منطقی دارو طرحی نو دراندازیم باید در بحث ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه در حوزه سلامت و ارتقاء سواد سلامت مردم هم اقدامات اساسی را شکل دهیم. وقتی بیمار در هر مراجعه به پزشک نتیجه‌ی پرداخت ویزیت به پزشک را مطالبه‌ی دارو می داند و ویزیت بدون تجویز دارو را بی نتیجه دانسته و نمی پذیرد؛ یعنی در فرهنگ سازی خیلی بد و ضعیف عمل کردیم.

وی با انتقاد از رسانه های زرد و فعالیت های افراد فاقد صلاحیت در حوزه سلامت گفت: متاسفانه در این حوزه نیز، حاکمیتِ سلامت، عملکرد مناسبی نداشته است و با اطلاعات غلطی که از طریق این فضاها در اختیار عامه مردم قرار گرفته و می‌گیرد. هزینه های هنگفتی به نظام سلامت وارد شده و می شود.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان