بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 06 مرداد 1403

مقاله ها

ورودِ خردِ جمعی به عرصه تصمیم گیری ها نیاز نظام سلامت است

ورودِ خردِ جمعی به عرصه تصمیم گیری ها نیاز نظام سلامت است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نیاز نظام سلامت ما ورود خرد جمعی به عرصه تصمیم گیری ها و تصمیم ‌سازی ها است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد دکتر علی روحبخش در مراسم آغازین سمینار بالینی ایمنی، کیفیت، تجویز و مصرف منطقی دارو همچنین افزود: ارتقاء جایگاه تولیتی وزارت بهداشت در گرو توجه و جلب مشارکت و همکاری و همراهی گروه های مختلف صنفی در حوزه سلامت است. انجمن داروسازان و نظام پزشکی باید بازوی کمکی و مشورتی وزارت بهداشت باشند و نقش پررنگ تر و موثرتری را ایفا کنند. چرا که ورود خرد جمعی به عرصه تصمیم گیری ها و تصمیم سازی‌ها به طور مستقیم از تحمیل هزینه های سنگین برای تامین سلامت جامعه خواهد کاست.

وی با اشاره به کمرنگ شدن جایگاه تولیتی وزارت بهداشت بیان کرد: وقتی خردجمعی و همراهی و همکاری ارکان نظام سلامت جلب و جذب نشود؛ جایگاه تولیتی وزارت بهداشت از سوی سایر ارگان ها و نهادها کمرنگ می شود کما اینکه این اتفاق افتاده است. نمونه ی این موضوع همین بحث تجاری محسوب شدن داروخانه ها از سوی شهرداری مشهد است در حالی که نص صریح قانون غیرتجاری بودن داروخانه ها را تائید می کند. شاهدیم هر روز اخطارها برای داروخانه ها در شهر صادر می شود. خب! این اقدامات نتیجه ای جز افزایش هزینه داروخانه ها و سوق دادن آن ها به سمت درآمدزایی به هر قیمتی را به دنبال ندارد. چرخه ی معیوبی که در نهایت همه منجمله مردم در آن متضرر خواهند شد.

دکتر روحبخش به دستورالعمل توزیع داروهای مورد نیاز درمان اعتیاد نیز اشاره کرد و گفت: گفته شد که داروهای مخدر صرفا در چند داروخانه ی دولتی عرضه شود؛ اما تکلیف شهرهایی که داروخانه دولتی ندارند را روشن نکردند. این یعنی جوانب کار در نظر گرفته نشده و پیامدهای این تصمیمات و صدور دستورالعمل های درسرساز ضربه و ایجاد جراحت بر پیکر نظام سلامت و پیکرِسلامت جامعه است.

وی با اشاره به اینکه از محدودیت توزیع دارو راضی نیستیم؛ گفت: اعمال محدودیت و سهمیه بندی در توزیع برخی داروها در داروخانه ها تنها راهکار جبران کمبودهای داروئی است که به اجبار اجرا می کنیم لذا از همه‌ی همکاران خواهش می کنم که مساعدت لازم را داشته باشند تا بتوانیم نیاز داروئی مردم را رفع کنیم و بحران های ناشی از کمبود دارو را پشت سر بگذاریم.

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان