بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : چهارشنبه, 13 تیر 1403

مقاله ها

تامین امنیت لازمه‌ی فعالیت کادر درمان است

تامین امنیت لازمه‌ی فعالیت کادر درمان است

عضو هیئت‌مدیره و نائب رئیس کمیسیون اخلاق پزشکی سازمان نظام‌پزشکی مشهد، تامین امنیت را لازمه ی فعالیت کادر درمان خواند و گفت: تامین امنیت کادر درمان باید در اولویت مراجع ذی‌صلاح باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر اصغر حاتمی همچنین بیان کرد: حفظ کرامت و شأن با حفظ امنیت گرچه وجوه مشترکی دارد اما یکسان نیستند. همان‌طور که آگاهی از منشور اخلاقی حقوق بیماران برای کادر درمان تدوین شده است، لازم است مرزهای اخلاقی تعریف شده کادر درمان نیز برای مراجعان و همراهان بیمار، تعریف شود.

وی در خصوص امنیت کادر درمان افزود: امنیت و کرامت لازم و ملزوم هم هستند و برای تامین این دو مقوله باید تمام عوامل و دست‌اندرکاران ازجمله سازمان نظام‌پزشکی، وزارت بهداشت، درمان‌وآموزش پزشکی و نیز کمیسیون بهداشت‌ودرمان مجلس شورای اسلامی چاره‌اندیشی کنند.

نائب رئیس کمیسیون اخلاق پزشکی سازمان نظام‌پزشکی مشهد گفت: البته ایرادها و اشکال‌ها در همه صنف‌ها هست، اما برای رسیدن به نتیجه‌ ملموس و کاستن از بار اتهام‌هایی که عملکرد عده‌ای، آن را به تمامی پزشکان تعمیم داده است، توجه به مضمون کرامت انسانی ضروری است؛ از این ‌منظر که هرگونه بی‌توجهی به بیمار یا سوءاستفاده از او در درجه نخست، به کرامت پزشک و در مرحله بعد به کرامت انسانی بیمار لطمه وارد می‌کند. از سوی‌دیگر توجه به آن، جایگاه پزشک را به‌عنوان پیام‌آوران راستین و بی‌توقع سلامت، محکم می‌کند، بنابراین مباحث اخلاقی در این‌ زمینه حائز اهمیت است، اما این نفی‌کننده انجام اقدامات عملیاتی در سایر حوزه‌ها نیست.

وی در ادامه افزود: در حوزه حفظ امنیت، باتوجه‌به شرایط روحی و روانی بیمار و همچنین پایین‌بودن آستانه تحمل بسیاری از همراهان بیمار، باید مقررات سختگیرانه‌تری تدوین شود تا بتواند از جامعه پزشکی دربرابر خشم لحظه‌ای مهاجمان، حفاظت کند. وی درباره اهمیت رعایت استانداردهای امنیتی کادر درمان می‌گوید: درباره ابعاد گوناگون و خاستگاه و شرایط اجتماعی بروز ناهنجاری و خشونت در محیط‌های درمانی، باید بحث و بررسی شود و حقوق بیمار و کادر درمان در قالب بسته‌ای، بررسی و ارائه شود.

دکتر حاتمی همچنین درباره بی‌انگیزگی و ناامیدی کادر درمان برای حضور در اورژانس مراکز درمانی درپی وقوع ضرب‌وشتم و خطرات کاریِ آن‌ها هشدار داده و افزود: امنیت شغلی به‌عنوان یکی از اصول مسلم در همه شغل‌ها مطرح است و یکی از مکان‌های حساسی که امنیت در آن باید بیش از سایر جاها احساس شود، محیط‌های درمانی است، بنابراین لازم است امنیت جامعه پزشکی، بیش از پیش تقویت شود.

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان