بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : چهارشنبه, 13 تیر 1403

مقاله ها

نگاه به معیشت و زندگی پزشک باید تغییر کند

 نگاه به معیشت و زندگی پزشک باید تغییر کند  

جوان ترین عضو مجمع عمومی نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران گفت: توفیق نظام سلامت در حوزه درمان وابسته به تغییر نگاه به معیشت و زندگی پزشک است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر حامد یکتا در دهمین جلسه شورای هماهنگی سازمان‌های نظام پزشکی استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی گفت: پزشک در درمان و درمانگری زمانی موفق خواهد بود که دغدغه ای جز درمان نداشته باشد.

وی ادامه داد: چطور می توان انتظار داشت که پزشکی درگیر معیشت و مسائل اقتصادی شدید باشد؛ نگران اجاره منزل و مطب، قرض و بدهی باشد و در درمان با پزشک دیگری با شرایط مساوی از نظر تجربه و تبحر ولی فارغ از مسائل اقتصادی و معیشتی برابری کند؟!

نماینده خراسان رضوی در مجمع عمومی نظام پزشکی کشور افزود: پزشکان جوان ما به خصوص کسانی که عمدتا از دهه ۹۰ به بعد فارغ التحصیل شدند، معیشت و زندگی بسیار سختی را تجربه می کنند؛ دیگر نه خبری از درآمدهای رویایی است که خبری از درآمد معمول که در سایر صنوف وجود دارد هم نیست. اغلب این پزشکان حداقل های یک زندگی ساده را نمی توانند تامین کنند و به همین خاطر تشکیل خانواده نداده و نمی دهند.

وی با اشاره به تجربه فردی خود گفت: من با رتبه ۹۰ کنکور در زمره فارغ التحصیلان پزشکی دهه ۹۰ به بعد هستم و متاسفانه باید اعتراف کنم از تمام هم دوره ای های دبیرستانم که در رشته های دیگری تحصیل کرده و شاغل شدند در مرتبه ی پایین تری از نظر اقتصادی قرار دارم!

وی بیان کرد: باید نگاه و رویکرد مسئولان تغییر کند، درمان مردم مسئله مهمی است و پزشک در این میان نقش مهمی را عهده دار است. پزشک باید در رفاه نسبی باشد و مسئولان باید به این باور برسند و الا بیشتر از آنچه که امروز از مهاجرت، خودکشی پزشکان، خالی ماندن صندلی های دستیاری تخصصی و مشکلات نظام سلامت گفتیم و شنیدیم. خواهیم گفت و خواهیم شنید و نتیجه چیزی جز عدم سامان نظام سلامت و زیان مردم نخواهد بود.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان