بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : چهارشنبه, 13 تیر 1403

مقاله ها

پزشکان هم نیاز به زنده ماندن دارند

 

پزشکان هم نیاز به زنده ماندن دارند

عضو مجمع عمومی نظام پزشکی کشور گفت: پزشک هم عضو جامعه است و حق زندگی و یا دست کم بگیریم حق زنده بودن دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد دکتر علی عالمی، هیات علمی دانشگاه  در دهمین جلسه شورای هماهنگی سازمان های

نظام پزشکی استا‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی گفت: متاسفانه در یک نگاه و رویکرد خطرناک پزشک را جدای از جامعه می‌بینند؛ در حالی که پزشکان یا به طور کلی ارائه‌دهندگان خدمات سلامت هم مثل همه‌ی مردم نیاز به زندگی دارند اصلا زندگی نگوئیم زندگی، نیاز به زنده ماندن دارند تا بتوانند به ایفای نقش خود در جامعه بپردازند. اما متاسفانه شرایط طوری رقم خورده که نتیجه عملکرد نظام سلامت، آمار فزاینده ی خودکشی در بین جامعه پزشکی را رقم زده است.

وی گفت: سلامت کالای عمومی (Public goods) است اما فراموش نکنید پزشک یا تامین کننده سلامت، کالای عمومی نیست. کالای شایستگی است (Merit goods) و این دو با هم متفاوت است. خواهش می‌کنم بین نظام سلامت و نظام ارائه‌دهندگان خدمات سلامت تفاوت قائل شویم پزشکان زیرمجموعه‌ی نظام سلامت هستند و خود تحت تاثیر سیاست ها و عملکرد این نظام قرار دارند. هدف نظام سلامت تامین سلامت عمومی است و در هر بخشی از نظام سلامت باید برای ارائه کالای عمومی سلامت به مردم برنامه ریزی درست شود هر جا تامین سلامت عمومی به مخاطره بیفتد به هر علتی یعنی در مسیر اشتباه در حال حرکت هستیم.

وی افزود: سلامت حق همگانی است و دولت‌ها موظف به تامین این حق هستند؛ وقتی صحبت از قطع ارتباط مالی پزشک و بیمار می شود. بیمه‌ها باید نقش خود را ایفا کنند حکمرانی سلامت اینجا مصداق پیدا می‌کند که چطور با ابزار بیمه به نفع تامین سلامت مردم مسیر را هدایت و کنترل کنند. به هر روی توفیق نظام سلامت که جامعه پزشکی ذیل آن است در گرو مشارکت و همکاری همه‌ی دستگاه‌های وابسته است. شکل‌گیری تقابل‌ها مانع رشد و توسعه خواهد بود. ما همه سر یک میز نشستیم از پزشکان تا تعزیرات و دادگستری، تصمیماتی که اتخاذ می شود روی همه‌ی سیستم اثرگذار است و البته روی سلامت مردم نیز اثرگذار است.

وی با اشاره به اهمیت مشارکت بخش خصوصی در حوزه تصمیم گیری و تصمیم‌سازی و حتی اجرا در حوزه‌ی سلامت گفت: خیلی راجع به مشارکت بخش خصوصی گفتیم و شنیدیم اما چه مشارکتی ؟! مشارکتی که اثرگذار و اثربخش نباشد مشارکت نیست.

وی با اشاره به پژوهش انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: در این پژوهش نزدیک به 21 درصد افکار خودکشی میان دانشجویان وجود داشت و این رقم در میان دانشجویان پزشکی 24 درصد بود. 4 درصد افکار خودکشی جدی داشتند و این میزان باز در میان دانشجویان پزشکی بالاتر و حدود 10 درصد بود.

متاسفانه یاس و ناامیدی در میان پزشکان جوان ما موج می‌زند و افکار خودکشی به گروه های سنی پایین تر جامعه پزشکی منتقل شده است.

وی در پایان با اشاره به موضوع پزشک خانواده گفت: از سال 84 راجع به اجرای پزشک خانواده شنیدیم. از همان سال‌ها این طرح افتان و خیزان اجرا شد؛ در سال 93 مجددا طرح در برخی از شهرها کلید خورد و به اجرا درآمد؛ برای باردیگر سال ۱۴۰۲ بنابر اجرا گذاشته شد اما هنوز راه درازی پیش روی این طرح است. بدیهی است که بین تبیین طرح و اجرایش تفاوت وجود دارد. بدیهی است، اجرای موفق نیاز به تلاش مستمر دارد و نظام سلامت ما در این حوزه دچار ضعف های بسیار است.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان