بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 08 ارديبهشت 1403

مقاله ها

تشخیص سرطان ها با میکرو RNA ها دقیق تر خواهد شد

تشخیص سرطان ها با میکرو RNA ها دقیق تر خواهد شد

عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: تشخیص سرطان ها با میکروRNA ها دقیق تر و ساده تر خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر امیر امیرآبادی در حاشیه کنگره «پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین» گفت: در دوره کرونا با تکنولوژی‌های جدید در تهیه واکسن های شرکت های فایزر و مدرنا افکار عمومی با اصطلاح mRNA آشنا شدند و بهره‌گیری از این نوع RNA ها در پزشکی بیشتر مورد توجه قرار گرفت. در آینده نزدیک بیشتر از میکرو RNA ها خواهیم شنید و معتقدم در آینده تشخیص سرطان ها بر پایه این تکنولوژی خواهد بود.

وی در خصوص نقش پزشکی شخص محور در درمان سرطان ها گفت: این رویکرد در پزشکی اساسا در حوزه درمان سرطان ها به ویژه سرطان‌های پستان و کولورکتال شکل گرفت و مطرح شد. چرا که در ابتلا به این سرطان ها ژنتیک نقش بیشتری داشته که می تواند در اختصاصی شدن درمان بیماران نقش داشته باشد. در درمان سرطان ها به ویژه سرطان پستان ما اصولا پروتکل ثابت درمان نداریم. به عنوان مثلا دو خواهر دوقلوی همسان با ابتلا به سرطان پستان بیمار من بودند که با توجه به خصوصیات ذاتی بیماریشان در هر کدام از آنان درمان متفاوتی انتخاب شد. این نشان می دهد که درمانهای سرطان کاملا اختصاصی افراد است و علاوه بر زمینه های ژنتیکی به سبک زندگی افراد مسائل فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و حتی روحی و روانی فرد بستگی دارد.

دکتر امیر آبادی افزود: با بررسی‌های سایتوژنتیک و فارماکوژنتیک در بیماران سرطانی ما خواهیم توانست داروها و درمان‌های موثرتری را در اختیار بیماران قرار دهیم و از درمان‌های کم اثر و پر عارضه صرف‌نظر کنیم.

وی با اشاره به اینکه در غربالگری ها هم می توان با بهره گیری از پزشکی شخص محور هزینه های درمان را کاهش داد گفت: اگر چه درصد بالایی از سرطان ها ارثی نیستند اما وقتی بدانیم شانس ابتلا به سرطان در یک خانواده بیشتر از سایرین است با انجام غربالگریهای با فاصله کمتر و در سنین پایین‌تر قطعا خواهیم توانست هم در پیشگیری از ابتلا و هم در درمان موفق‌تر باشیم.

وی در ادامه گفت: علی رغم پیشرفتهای علمی، اصلی ترین توصیه‌ی فعلی ما همچنان بر غربالگری سرطان پستان ، ماموگرافی است و بهتر است نخستین ماموگرافی در سن 35 سالگی انجام شود و بعد از آن از سن ۴۰ تا 50 سال هر 2 سال یکبار و از 50 سال به بعد هر سال یک بار ماموگرافی لازم است. وی در خصوص معاینات پستان نیز توضیح داد: این معاینات از سنین ۲۰ سالگی توسط پزشک متخصص و در فواصل زمانی شش تا ۱۲ ماهه توصیه می شود و معاینه ماهانه نیز توسط خود فرد نیز همچنان مورد توجه و توصیه است.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان