بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 08 ارديبهشت 1403

مقاله ها

درمان با سلولهای بنیادی انقلابی در پزشکی است

درمان با سلولهای بنیادی انقلابی در پزشکی است

یک متخصص بیهوشی و فوق تخصص مراقبت های ویژه، درمان با سلول‌های بنیادی را انقلابی در حوزه پزشکی خواند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر امیر ادهمی مقدم، در حاشیه برگزاری کنگره «پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین» بیان کرد: یکی از مباحث مهم در حوزه تهیه سلولهای بنیادی بحث نمونه‌گیری موفق هست که این نمونه‌گیری‌ها عمدتا تحت بیهوشی انجام می‌شود.

وی با اشاره به موفقیت‌های درمانی پزشکی در عرصه سلول‌های بنیادی گفت: گروهی که من نیز در آن گروه به درمان بیماران با سلول‌درمانی مشغول هستیم؛ موفقیت‌های زیادی داشته است. موفقیت‌هایی که برای خود ما نیز جای شگفتی دارد؛ ما بیمارانی را درمان کردیم که عملا از مسیرهای متداول درمانی درمانشان یا نتیجه نداده بود یا درمانی وجود نداشت. بیمارانی که به دنبال احیای ایست قلبی تنفسی یا مغزی دچار آسیب‌های ناشی از قطع خونرسانی به مغز شده بودند و عملا آسیب های غیرقابل جبران مغزی داشتند؛ این بیماران با سلول‌درمانی به طرز شگفت‌انگیزی بخشی از سلامتی خود را بازیافتند.

وی افزود: در حوزه درمان دیابت‌های غیر قابل کنترل نیزکارهایی را شروع کردیم به طوری که برخی بیماران بعد از سلول‌تراپی یا سطح انسولینشان کاهش پیدا کرد یا قطع شد.

وی با اشاره به اینکه انواع و اقسام سلول‌های بنیادی داریم؛ گفت: گاهی سلول های بنیادی از نمونه مغز استخوان یا سلولهای مزانشیمال چربی اخذ می شود؛ اما به طور معمول بیشترین سلول‌هایی که ما داریم استفاده می‌کنیم از خون بند ناف نوزادان است.

دکتر ادهمی مقدم توضیح داد: این سلول‌ها پس از تهیه تکثیر شده و کشت داده می‌شوند؛ بعد از انجام تست میکروبی سلولها با شناسنامه به بیمار تزریق می‌شود. البته تجربه نشان داده که سلول‌تراپی با سلول‌های تهیه شده از خون بند ناف اثربخشی بیشتری دارند. بیماری‌های خود ایمنی مثل لوپوس، آرتریت روماتوئید، پسوریازیس و... همه با سلول های بنیادی قابل درمان هستند و این انقلابی در عرصه پزشکی است.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان