بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 08 ارديبهشت 1403

مقاله ها

اغلب موارد جدید مبتلا به HIV از طریق ارتباط جنسی مبتلا شده‌اند

اغلب موارد جدید مبتلا به HIV از طریق ارتباط جنسی مبتلا شده‌اند

مسئول پیشگیری از بیماریهای آمیزشی و HIV دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال گذشته، 55 نفر مبتلا به HIV در مشهد شناسایی شدند که حدود 70 درصد از این افراد از طریق ارتباط جنسی مبتلا شده بودند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکترعلی حسین پور با اشاره به اینکه حدود 800 نفر مبتلا به HIV در شهر شناسایی شده و تحت درمان هستند گفت: در حال حاضر 40 درصد مبتلایان را بانوان و 60 درصد آقایان هستند اما این درصد از سالیان قبل مرتب در حال تغییر است به طوری که در سالیان گذشته این درصدها برای خانمها حدود 10 تا 15 درصد و درآقایان 85 تا 90 درصد بود.

وی که در حاشیه کنگره پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین سخن می‌گفت؛ بیان کرد: الگوی انتقال بیماری از انتقال به علت تزریقات ناایمن به سمت انتقال جنسی تغییر پیدا کرده است و با توجه به اینکه شانس ابتلا از طریق جنسی در بانوان بیشتر است؛ شاهد رشد ابتلای بانوان هستیم.

دکتر حسین پوربا اشاره به اینکه درمانهای خوبی برای مبتلایان به HIV داریم گفت: با این درمان‌ها انتقال به دیگران نیز کنترل خواهد شد. وی با اشاره به اینکه ابتلا به HIV به منزله درگیری با بیماری ایدز نیست گفت: آلوده شدن به ویروس تا ابتلا به خود بیماری زمان می برد که با درمان به موقع می‌توان آن را به تعویق انداخت و مهم است که بتوانیم در سطح جامعه از مبتلایان به HIV انگ‌زدایی کنیم.

وی با اشاره به استقبال از سمپوزیوم پزشکی شخص محور و بیماریهای آمیزشی که در حاشیه کنگره اصلی برگزار شد؛ گفت: در این سمپوزیوم بیشتر روی داستان های زندگی مبتلایان به HIV تمرکز داشتیم. چرا که در مبتلایان به HIV استراتژی و تمکین به درمان متفاوت را شاهد هستیم که به شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی فرد وابستگی دارد.

وی افزود: در این سمپوزیوم همچنین به معرفی مراکز مشاوره بیماری های رفتاری و مراکز مشاوره زنان آسیب پذیر ، با هدف انگ زدایی از بیمارن مبتلا به ایدز پرداختیم و در نمایشگاه جانبی کنگره نیز خدمات آموزش، انجام مشاوره و تست سریع HIV و هپاتیت c نیز انجام شد.

وی در پایان با اشاره به استقبال جامعه پزشکی از کنگره پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین گفت: موضوع کنگره بسیار جذاب و فراگیر بود و گروه های مختلف پزشکی را تحت پوشش قرار می‌داد. امیدوارم موضوعاتی از این دست باز هم از سوی سازمان نظام پزشکی مورد توجه قرار گرفته و برنامه های آموزشی دیگری نیزدر این موضوعات برگزار شود.

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان