بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 08 ارديبهشت 1403

مقاله ها

پزشکی شخص محور در درازمدت منجر به کاهش هزینه های نظام سلامت خواهد شد

 

پزشکی شخص محور در درازمدت منجر به کاهش هزینه های نظام سلامت خواهد شد

دکتر مسیح نقیبی استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پزشکی شخص محور باعث کاهش هزینه های نظام سلامت در درازمدت خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد دبیرعملی کنگره کشوری «پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین» در ادامه بیان کرد: در رویکرد شخص محور ما به دنبال درمان بیمار هستیم و این با درمان بیماری متفاوت است.

وی افزود: گاهی ما دو بیمار با یک بیماری یکسان داریم اما درمان در این دو فرد با هم تفاوت‌هایی دارد. تفاوت هایی که توجه به آنها درمان را کاراتر و اثربخش تر خواهد ساخت.

دکتر نقیبی پزشکی شخص محور را در حوزه پیش‌بینی و پیشگیری و همچنین درمان بیماران موفق تر خواند و گفت: ما در پزشکی شخص محور به نقش ژنتیک و وراثت توجه ویژه داریم؛ مثلا وقتی یک فرد یا افرادی در یک خانواده مبتلا به پرفشاری خون یا دیابت هستند حتما بایستی سایر افراد خانواده اقدامات پزشکی پیشگیرانه دریافت کرده و غربالگریهایی با استانداردهای متفاوت را انجام بدهند. مثلا سن غربالگریها و فواصل آن کاهش یابد. در حوزه تعداد زیادی از سرطان ها نیز همین مسئله مصداق دارد. یعنی با توجه به استعداد خانوادگی، غربالگری‌ها باید در سنین پایین‌تر و در فواصل زمانی کمتر انجام شود.

وی در ادامه افزود: در رویکرد پزشکی شخص محور به ویژه در ابتدای کار یا به عبارتی در کوتاه مدت به علت بررسی های ژنتیکی و سوابق خانوادگی و همچنین افزایش میزان مراقبت‌ها و غربالگری‌ها شاهد رشد نسبی هزینه های نظام سلامت خواهیم بود اما قطعا در درازمدت این رویکرد ما را از صرف هزینه های هنگفت در سیستم سلامت حفظ خواهد کرد. به عنوان مثال در نظر بگیرید هزینه‌ی انجام دیالیز یا پیوند کلیه را برای یک بیمار مبتلا به پرفشاری خون یا دیابت را در مقایسه با هزینه های فردی که مراقبت های به موقع گرفته و از ابتلا، پیشگیری کرده یا ابتلا را به تاخیر انداخته و بیماری را کنترل کرده است.

وی با شاره به اینکه «کنگره پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین» با هدف تاکید بیشتر و توجه بیشتر پزشکان به این معقوله برگزار می‌شود؛ گفت: نظام سلامت ما به این آموزش‌های تازه و نو نیاز مبرم و جدی دارد.

وی در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص تدوین گایدلاین های پزشکی در رویکرد شخص محور گفت: گایدلاین ها باید تدوین شوند اما در پیاده سازی این گایدلاین ها باید شرایط مختلف مترتب بر خود بیمار نیز در نظر گرفته شود.

گفتنی است؛ کنگره «پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین» ششم تا هشتم دیماه 1402 با حضور بیش از 800 نفر از اعضاء جامعه پزشکی از سراسر کشور، با بیش از 50 موضوع سخنرانی، 11 پنل تخصصی ، 2 سمپوزیوم و 10 کارگاه جانبی به میزبانی سازمان نظام پزشکی مشهد در محل مرکز همایش‌های «شهدای سلامت» در حال برگزاری است.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان