بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 08 ارديبهشت 1403

مقاله ها

پزشکی فرد محور یک رویکرد جدید و در حال ظهور در عرصه پزشکی است

پزشکی فرد محور یک رویکرد جدید و در حال ظهور در عرصه پزشکی است

معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی مشهد، پزشکی شخص محوررا آینده پزشکی خواند و گفت: پزشکی فرد محور یک رویکرد جدید و در حال ظهور در عرصه علوم پزشکی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر بیتا میرزایی همچنین بیان کرد: به دلیل اهمیت این موضوع، کنگره آموزشی سازمان نظام پزشکی مشهد که بزرگترین کنگره برگزار شده تا کنون از سوی نظام پزشکی شهر است به «پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین» اختصاص یافته است.

وی در توضیح اهمیت پزشکی شخص محور که موضوع این کنگره ی کشوری است؛ گفت: در پزشکی فرد محور از مشخصات ژنتیکی، محیط و شیوه زندگی فردی برای طراحی و هدایت برنامه‌های پیشگیری بهنگام، تشخیص زودرس بیماری های مزمن به ویژه دیابت، چاقی، استئوپروز و بیماری های صعب العلاج از جمله سرطان ها و هدفمند نمودن تجویز داروها، انتخاب نوع درمان، تنظیم دوز مناسب دارو و ... استفاده می کند. به زبان ساده، درمان یک پروتکل انعطاف پذیر خواهد داشت که می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

وی افزود: در این کنگره‌ی سه روزه 11 پنل تخصصی و 50 سخنرانی ارائه خواهد شد. پنل ها به موضوعاتی چون بررسی موردی سرطان پستان خانوادگی با رویکرد پزشکی شخص محور، تغذیه، بیماری‌های زنان، سرطان کولورکتال با رویکرد درمان شخص محور، سل تراپی، درمانهای نوین بیماری با سلولهای بنیادی و فرآورده های سلول های بنیادی، بیماری های قلب و عروق، مغز و اعصاب، کودکان، داروسازی با رویکرد پزشکی شخص محور و... اختصاص دارد. ریز موضوعات سخنرانی نیز به مواردی چون پزشکی شخص محور و هوش مصنوعی، پزشکی شخص محور و فن آوری مواد غذایی و غذاهای عملکردی، نقش پزشکی فردگرا در غربالگری دوران بارداری، نقش پزشکی فردگرا در ارزیابی ناباروری زوجین، نقش پزشکی فردگرا در پیشگیری و درمان hpv، کنسر کولورکتال و درمانهای فردی، اصول و الزامات GMP سلول، سلول درمانی و PRP در زخم و مشکلات عروقی، نقش پزشکی شخص محور در برخورد اولیه با اورژانسهای زنان با توجه به پرونده های پزشکی قانونی، نمونه گیری و ضوابط سلولهای مزانشیمی مغز استخوان با رویکرد پزشکی شخص محور، درمان فشار خون با رویکرد شخص محورو ... اختصاص پیدا کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: این کنگره صرفا یک رویداد آموزشی نیست و سعی کرده ایم با توجه به اهمیت موضوع، این کنگره به یک رویداد آموزشی- اجتماعی نیز تبدیل شود که مردم در قالب گروه های نخبگانی بتوانند با این رویداد ارتباط بگیرند. در این راستا با سمن‌های فعال در حوزه حمایت از بیماران خاص چون بنیاد نسترن، انجمن حمایت از بیماران کلیوی، محک، انجمن نقص ایمنی خراسان و ... ارتباط برقرار شده و بنا شده است در این رویداد بزرگ این سمن‌ها در قالب حضور در نمایشگاه جانبی کنگره به معرفی خدمات و جمعیت تحت پوشش خود و جلب مشارکت جامعه پزشکی در ارائه خدمات اقدام کنند. همچنین 3 سمپوزیوم در حاشیه کنگره برگزار شده که سمپوزیوم نخست به موضوع قوانین و مقررات انتظامی و نظارت اختصاص دارد که رویکرد ارائه آموزه‌های حرفه‌ای با استناد به پرونده‌های شکایت پزشکی را دنبال می کند؛ سمپوزیوم دوم که در مسیر ارتباط کنگره با بخش دانشجویی تعریف شده با عنوان «هردانشجو، یک ایده» برگزار خواهد شد. سمپوزیوم سوم به موضوع پزشکی شخص محور و HIV اختصاص دارد که با معرفی مراکز مشاوره بیماری های رفتاری و مراکز مشاوره زنان آسیب پذیر و با هدف انگ زدایی از بیمارن مبتلا به ایدز به آموزش ‌و‌انجام مشاوره و تست سریع HIV و هپاتیت c می پردازد و   به جستاری در معنای نگاه شخص محور در پزشکی در بررسی سرگذشت بیماران HIV توجه دارد.به علاوه در حاشیه این کنگره 10 کارگاه جنبی در حوزه‌های نیازسنجی شده برای جامعه پزشکی با هدف توانمندسازی همکاران در رشته های مختلف تغذیه ، زنان، مامائی، طب سنتی، پژوهش پزشکی و ... برگزار می شود.

معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به اینکه این کنگره نخستین کنگره‌ی بزرگی است که برگزاری آن را نظام پزشکی مشهد عهده دار شده است؛ بیان کرد: تا کنون غیر از مرکز چنین رویدادی توسط نظام پزشکی‌های سایر شهرها برگزار نشده است. این کنگره سراسری تا 15 امتیاز بازآموزی برای گروه های درمانی شامل پزشکان عمومی، آنکولوژی، داخلی، گوارش، کاردیولوژی، نورولوژی، زنان و مامائی، داروسازی، اطفال، تغذیه و ... دارد.

گفتنی است کنگره کشوری «پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین» با حضور 800 نفر از اعضاء جامعه پزشکی از سراسر کشور ششم تا هشتم دیماه 1402 در محل مرکز بین‌المللی همایشهای شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال برگزاری است.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان