بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

مقاله ها

پزشک خانواده بدون تامین منابع مالی پایدار موفق نخواهد بود

مدیر کمیسیون نظام ارجاع الکترونیک و پزشک خانواده سازمان نظام پزشکی مشهد راهکار توفیق اجرای طرح پزشک خانواده را تامین منابع مالی لازم دانست و عدم تامین منابع را عامل شکست اجرای طرح خواند. به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر محمد رضا سلطانی، در آستانه هفته سلامت و روز پزشک خانواده و پوشش سلامت همگانی گفت: تمام کشورها برای نظام سلامت خود برنامه ها و طرح هایی دارند؛ در کشورهای اروپایی مثل انگلستان سیستم پزشک خانواده تعریف شده، این سیستم یک نسخه موفق آزمایش شده است که باید در کشور ما هم بومی سازی شود. اما اجرای آن اگر با سنجش همه جوانب صورت نگیرد نه تنها به بهبود عملکرد نظام سلامت ما نخواهد انجامید بلکه گره ای بر مسائل و مشکلات آن خواهد افزود.

وی با اشاره به اینکه گیرنده خدمت و ارائه دهنده خدمت در 2 سوی طرح پزشک خانواده قرار دارند که باید هر دو سو راضی باشند گفت: خدمات رایگان و یا خدمات با هزینه‌ی کم همیشه مورد تقاضا خواهد بود به ویژه در حوزه سلامت که نیازهای واقعی در جریان شکل‌گیری است اما زمانی موفق خواهیم بود که به تقاضاهای شکل گرفته بتوانیم به طور کامل پاسخگو باشیم.

دکتر سلطانی افزود: در این طرح پزشک عمومی محور است و در مرکز درمانی خود علاوه بر منشی یک یا دو مراقب سلامت نیز باید استخدام کند در چنین حالتی حتما بایستی درآمد بیشتری نسبت به شرایط قبلی مطب داری داشته باشد تا بتواند پاسخگوی افزایش نیروهای پرسنلی باشد. این در حالیست که همین الان بیمه‌های ما معوقات بالای شش ماه دارند . بیمه هایی که برای تشویق به اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک قول پرداخت های سریع را می‌دادند امروز در همان سیستم نسخه نویسی الکترونیک هم معوقات طولانی مدت دارند. خب در این شرایط و وقتی بناست همه‌ی درآمد پزشک از طریق بیمه‌ پرداخت شود و منابع کافی و پایدار در این رابطه در نظر گرفته نشده چه اتفاقی روی خواهد داد؟!

وی یادآور شد: معیشت پزشک در این طرح اگر به طور واقعی مد نظر قرار نگیرد؛ اجرای طرح فراگیری لازم را پیدا نخواهد کرد و عملا با تقاضاهای فراوان و خدمات محدود روبرو خواهیم بود که چاره ای جز خروج از ارائه خدمات در این قالب را به مخاطب نشان نخواهد داد. وی سیستم بهداشت و درمان انگلستان با عنوان مخفف NHS را یکی از موفق‌ترین نظام‌های بهداشت و درمان خواند و افزود: استرالیا نیز همین سیستم را دارد و می‌توان گفت به طور کلی اتحادیه اروپا هم کمابیش همین سیستم را دارند؛ البته نباید از نظر دور داشت که اجرای این سیستم به طور کامل بین 15 تا 20 سال در اتحادیه اروپا و انگلستان طول کشید تا بلاخره جا افتاد؛ ایراداتش برطرف شد و به شرایط فعلی رسید.

دکتر محمدرضا سلطانی، در توضیح بخشی از نقاط قوت طرح پزشک خانواده گفت: در چنین سیستمی اغلب بیماری‌ها قبل از اینکه به مرحله حاد، سخت و جدی برسند تشخیص و درمان می‌شود؛ از اینرو انتفاع اصلی به بیمار می رسد از سوی دیگر در این سیستم هزینه کمتری به نظام بهداشت و درمان تحمیل می‌شود. وی در ادامه به روش عملکردی سیستم بهداشت و درمان در آمریکا اشاره کرد و گفت: در آمریکا نیز سیستم ارجاع و پزشک خانواده حاکم است اما هزینه‌های درمانی را دولت پرداخت نمی‌کند بلکه شرکت های بیمه‌گر هستند که هزینه‌های درمانی بیماران را پوشش می‌دهند. بیمه‌ها در این سیستم برای توفیق در سودآوری خود بر پیشگیری‌ها توجه ویژه دارند و به همین خاطر ضمن اینکه پزشک خانواده و نحوه دسترسی به وی باعث شناسایی بیماری در مراحل اولیه می‌شود؛ بیمه‌ها نیز بر روی غربالگری‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری کرده و در نهایت بیمارانی که به مراحل حاد می‌رسند؛ کمتر و کمتر خواهند شد. نکته‌ی حائز اهمیت در این سیستم این است بیمه نقش محوری دارد و اگر فرد بیمه نداشته باشد باید هزینه خیلی گزافی برای درمان پرداخت کند. در این سیستم بیمه 85 تا 100 درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند. دکتر سلطانی یکی از بزرگترین مسائل پیش روی همه‌ی کشورها و همه‌ی دولت‌ها را درمان و سلامت جامعه دانست و بیان کرد: یکی از چالش های مهم طرح پزشک خانواده این است که نظام سلامت از درمان محوری به سمت سلامت محوری حرکت کند و الا جز هزینه چیزی برای جامعه به دنبال نخواهد داشت.

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان