بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 31 فروردين 1403

مقاله ها

جامعه پزشکی همواره پیشتاز در ارائه خدمات به مردم هستند/ توقف رسانه‌های مشهد در مطب دکتر شیخ!

جامعه پزشکی همواره پیشتاز در ارائه خدمات به مردم هستند/ توقف رسانه‌های مشهد در مطب دکتر شیخ!

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، گفت: جامعه پزشکی در روزهای سخت از قبل از جنگ گرفته تا دوران کرونا در کنار مردم جزء پیشتازان ارایه خدمت بودند. اما رسانه های ما هنوز در مطب دکتر شیخ مانده اند.

دکتر مسعود زحمتکش در نشست خبری هفته سلامت همپنین بیان کرد: بارها و بارها در سریال ها و فیلم‌ها تلویزیونی پزشکان به عنوان قشر مرفه اصطلاحا بی درد معرفی می شوند که به هر حال به جز پول درآوردن به فکر چیز دیگری نیستند. جامعه پزشکی نگران شکاف ایجاد شده بین پزشک و مردم از طریق این رسانه ها است. مگر می شود درد بیمار را دید و بی تفاوت بود. مگر کم پزشک با اخلاق و معرفت داریم که نه تنها در پزشکی سرآمد هستند که در امور خیر نیز از نیکان روزگار محسوب می شوند. چرا پزشکی مانند دکتر شیخ در زمانی که این همه وسائل ارتباط جمعی و اطلاع رسانی نبود در میان مردم مطرح می‌شود و در مراسم تشییع جنازه اش یک شهر شرکت می کنند اما در این سال ها با وجود این همه پزشکان برجسته، با ایمان و فداکار نامی به سان دکتر شیخ پرآوازه نمی شود؟! آیا رسانه‌ها نباید نسبت به این مسئله توجه کنند؛ جامعه پزشکی خواستار اسطوره‌ سازی نیست اما هزینه‌ی خدشه دار کردن چهره‌ی اسطوره‌های پزشکی را با زدن اتهامات واهی به کل جامعه پزشکی را چه کسی باید بپردازد؟! آیا جامعه ما به اسطوره های اخلاق، ادب و شخصیت از اقشار مختلف از جمله پزشکی دیگر نیاز ندارد؟! آیا این سیاه‌نمائی‌ها کوبیدن بر طبل یأس و ناامیدی نیست؟!

وی گفت: بایستی در بیان مسائل و مشکلات حوزه ارائه خدمات سلامت محور از سوی جامعه پزشکی، به اهمیت موضوع اعتماد و اطمینان بیمار به پزشک و اهمیت این اعتماد و اطمینان در اثربخشی درمان توجه شود. اگر بیمار امروز پزشک را تاجر ببیند که بیمارتر شدن او به سودش خواهد افزود چطور به تجویزش اعتماد کند و سلامت جسمش را به او بسپارد. پاسخگوی این همه بی اعتمادی شکل گرفته بین پزشک و بیمار کیست؟

وی ادامه داد: چرا هجمه‌های علیه جامعه پزشکی به این راحتی و بدون هزینه ادامه پیدا می‌کند؟! آیا این هجمه‌ها نتیجه‌ای جز به مخاطره افتادن سلامت مردم و ریختن قبح انجام تخلف از سوی جامعه پزشکی را در پی دارد. وقتی چنان عریان با یک تیتر یا یک ویدئو در فضای مجازی با مستمسک قرار دادن عدم استفاده از کارتخوان در یک مطب همه‌ی جامعه پزشکی متهم می‌شوند در قبال خیل بزرگ پزشکان قانونمدار چه پاسخی باید ارائه کرد؟! پزشکانی که همه به جرم نکرده متهم شدند.

دکتر زحمتکش بیان کرد: حقیقت این است که جامعه پزشکی باید هم از برون و هم از درون نقد داشته باشد، اما نقد منصفانه، نقدی که همه جانبه نگر بوده و در عین رفع مشکل بر مشکلات نیفزاید. جامعه پزشکی بخشی از مردم است و قطعا اشکالاتی هم هست و خواهد بود. اما رفع گره ای که با دست باز می شود نیازمند مدد و یاری دوستان است نه افزودن گره روی گره دیگر و شکل دادن کلافی که هیچ گاه باز نخواهد شد.

دکتر زحمتکش گفت: به عنوان نماینده جامعه پزشکی در کمیته احراز مصادیق شهدای سلامت استان این آمار را عرض می کنم از بالغ بر ۴۰ پرونده جانباختگان سلامت، تا کنون ۲۵ پرونده در کارگروه استانی و کشوری احراز نهایی شده است. از این ۲۵ نفر ۱۲ نفر عضو سازمان نظام پزشکی بوده که شامل یک همکار ماما، یک همکار بینائی سنج و ۱۰ پزشک و داروساز بودند. چه بپذیریم چه نه پزشکان ما در راه حفظ سلامت جامعه بارها و بارها از جان خودشان مایه گذاشتند و گذشتند در دوران کرونا این از خودگذشتگی خانوادهای آن‌ها را هم تحت تاثیر قرار داده بود.

وی افزود: واقعیت این است که رسانه ها زود قهرمانان سلامت رو فراموش کردند. این منصفانه نیست که از تریبون عمومی و جاده یک طرفه به قضاوت بنشینیم. ما نقد سازنده را میپذیریم اما معتقدیم رسانه باید حرمت بیافرینند نه اینکه حرمت ها را بشکنند. حرمت شکنی پزشکان چاره ی درد مردم نیست و به سلامت آن‌ها نخواهد افزود. . عباراتی مانند فرار مالیاتی و قانون‌گریزی پزشکان، دریافت زیرمیزی‌ پزشکان، کم فروشی پزشکان و ویزیت‌های کوتاه و... اتهاماتی است که باید اثبات شود. اینکه همه‌ی جامعه پزشکی را به طور عام در مظان اتهام قرار دهند؛ درست نیست. این الفاظ و عبارات نباید به این شکل به کار برده شود. در همه‌ی جوامع و صنوف درصدی تخلف وجود دارد که نباید آن را به کل آن صنف یا جامعه تعمیم داد. درصد بسیار کمی از پزشکان تخلافی در حوزه مالیات، تعرفه و ... دارند اما مسئله این است که در این هجمه ها عمدتا نه آماری ارائه می‌شود نه مستندسازی تحقیقی وجود دارد و مهم تر اینکه یک مشاهده عینی و مصداقی به کل جامعه پزشکی تعمیم داده می شود.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان