بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 30 فروردين 1403

مقاله ها

110 واحد مداخله گر درمان در مشهد پلمب شد

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: سال گذشته ۵۸۳ گزارش در مورد مداخله گران درمان به ما رسید که پس از صحت سنجی، ۱۱۰ مورد پلمب انجام شد.

دکتر علیرضا صداقت، در نشست خبری که به مناسبت ششمین روز هفته سلامت به نام "سلامت و رسانه" در محل سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد، ضمن تاکید بر جایگاه رسانه در اطلاع رسانی درست و حرفه ای، اظهار کرد: در دوره کرونا که برخی کانالهای زرد با انتشار شایعات و موارد نادرست امنیت روانی جامعه را تحت تاثیر قرار دادند، اهمیت رسانه ها در اطلاع رسانی صحیح بیش از پیش مشخص شد.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص عدم ارائه خدمات پزشکی در مطب ها به برخی بیماران تصریح کرد: از نظر اخلاق پزشکی چیزی که برای ما مهم است فقط سلامت بیمار است نه عقاید مذهبی و سیاسی و جایگاه آن شخص در جامعه و تخلف‌هایی از این دست در صورت گزارش شدن، حتما در کمیته انتظامی و اخلاق پزشکی بررسی خواهد شد.

 

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در خصوص مداخله گران درمان با بیان اینکه اخیرا مطب خانم جوانی که خود رامتخصص گوش و حلق و بینی بود معرفی کرده بود، پلمب شد، گفت: مواردی که مردم اطلاع دهند در کارگروه بررسی، صحت سنجی و برخورد می‌شود، در همین رابطه سال گذشته ۵۸۳ گزارش در مورد مداخله گران درمان به ما رسید که پس از صحت سنجی، ۱۱۰ مورد پلمب انجام شد اما در این بین آگاهی مردم بسیار مهم است که چرا بدون شناخت و اطمینان به این افراد مراجعه می‌کنند.

صداقت افزود: طبق قانون، دولت موظف است که شورایی برای تعیین تعرفه ها تشکیل دهد اما دولت عملا این سال‌ها، شورایی از خریداران خدمت تشکیل داده و فقط یک نماینده نظام پزشکی در این شورای ۱۲ نفره حضور دارد این موضوع باعث شده سرانه سلامت در بخش خصوصی نادیده گرفته شود؛ دولت باید سرانه سلامت را بالا ببرد تا به مردم فشار نیاید و رابطه بیمار و پزشکی یک رابطه مالی نباشد.

وی تصریح کرد: اگر دولت می‌خواهد بخش خصوصی سرپا بماند باید سازمان‌های بیمه گر را مکلف به پرداخت هزینه‌های درمان کند، تا هم مردم به راحتی درمان را سپری کنند و هم پزشکان دچار مشکلات نباشند.

 

وی با بیان اینکه طبق قانون بیمه همگانی ۷۰ درصد هزینه ها را باید سازمان‌های بیمه گر پرداخت کنند افزود: در کشور ما ۸۰ درصد را مردم پرداخت می‌کنند و از افزایش تعرفه ها گلایه دارند در حالی که برای پزشکان، هزینه های اعلامی نصف هزینه تمام شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در خصوص استاندارد زمان ویزیت هم گفت: این زمان آنقدری است که در رسیدگی به حال بیمار کوتاهی نشود. صداقت عنوان کرد: کمتر از ۱۱۰ مورد از پزشکان در مشهد کارتخوان ندارد و نباید این رقم را به جامعه ۱۸ هزار نفری پزشکان در نظام پزشکی تعمیم داد.

 

جامعه پزشکی صورتش را با سیلی سرخ کرده است

وی گفت: در حال حاضر بخش بسیاری از جامعه پزشکی، ورشکسته هستند. طبق قانون خدمات بیمه باید همگانی باشد نه اینکه فقط بخش دولتی را تامین کند ولی باید سازمان‌های بیمه گر، فقط ۲۰ درصد هزینه درمان در بخش خصوصی را متقبل شوند. طبق گفته رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد، ۸۰ درصد مراجعات سرپایی به بخش خصوصی است، اما بیمه فقط ۲۰ درصد هزینه درمان را تامین می‌کند و این باعث می‌شود مردم در درمان بیماری‌ها گلایه مند باشند.

دکتر صداقت اظهار کرد: متاسفانه سازمان‌های بیمه گر، هر دارویی گران می‌شود یا از تعهد بیمه ای خارج میکنند یا با اعمال محدودیت‌های غیر قانونی در داروها، تعیین میکنند داروها را چه پزشکانی می‌توانند تجویز کنند و اگر غیر از این اتفاق بیفتد به بیمار دارو تحویل نمیشود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر تفاوت نتیجه آزمایش‌ها و سونوگرافی ها در مراکز مختلف گفت: در طب بالینی تشخیص‌ها یکی نیست ظن بالینی و هنر پزشکی است که هیچ پروسه ماشینی جایگزین آن نیست لذا تفاوت‌های برداشت از بیماری هم به مهارت نیروی انسانی و هم تجهیزات بستگی دارد.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در خصوص زیرمیزی هم اینگونه توضیح داد: اضافه دریافتی پزشکان و ارتباط مالی نامتعارف در بین پزشکان را تایید نمی‌کنیم و هر گونه شکایتی از پزشکان شود پس از شکایت شهروندان در کمیسیون ماده ۱۱ پرونده‌ها بررسی و پس از تایید به تعزیرات حکومتی ارجاع و برخورد قانونی مقتضی صورت می‌گیرد.

دکتر صداقت با استناد به پژوهش های انجام شده، مهمترین علت مهاجرت پزشکان را مسائل اقتصادی دانست و گفت: سال گذشته ۲۱۰ پزشک به ما مراجعه کردند و از ما گود استندینگ یا تاییدیه پزشکی برای مهاجرت گرفتند که اگر پزشکانی را هم که این تاییدیه را از تهران دریافت کردند در نظر بگیریم باید این عدد را دو برابر بدانیم، این یعنی ورشکستگی علمی جامعه پزشکی که حالا دولت با افزایش سهمیه پزشکی در دانشگاه می‌خواهد آن را جبران کند!

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان